کد خبر: ۲۲۴۰۱
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۱۶ مهر ۱۳۹۰

یک روزنامه سعودی چاپ لندن هشدار داد موج انقلاب ها وارد عربستان شده و متهم کردن ایران نمی تواند علاج کار آل سعود باشد.

روزنامه الحیات با اشاره به ناآرامی های اخیر در منطقه قطیف نوشت: استان قطیف در چند روز گذشته شاهد تظاهرات بی سابقه مردم معترض بود. نیروهای امنیتی رگبار اسلحه را به سوی معترضان گشودند. آنها حداقل ۶۰ نفر را بازداشت کرده اند. بدین ترتیب آنچه مقامات ریاض پس از اتفاقات مصر و تونس نگران وقوع اش بودند، پیش آمد. آنها مدام به آمریکا فشار می آوردند که از سرنگونی نظام های مبارک و بن علی جلوگیری کنند از ترس این که سرنگونی نظام های عربی تبدیل به الگو نشود که دامن آنها را هم بگیرد. پس از این که این دومینو خود را به بحرین رساند عربستانی ها خطر را بسیار نزدیک احساس کردند. حرکت های اعتراضی بحرین به سرعت به شرق عربستان کشیده شد ولی حکومت عربستان با توسل به سیاست چماق و هویج بدین ترتیب که از یک سو پول و دیگر خدمات برای راضی نگه داشتن مردم در اختیارشان قرار داد و از سوی دیگر به سرکوب شدید آنها اقدام ورزید.

این روزنامه می افزاید: مقامات و کارشناسان آمریکایی بلافاصله پس از آغاز بحران بحرین پیش بینی کردند که دامنه اعتراض ها به عربستان نیز کشیده شود و دومینوی تغییر بالاخره دامن آن را نیز خواهد گرفت. آنها حتی هشدار می دهند هرچه سرکوب شدیدتر باشد، احتمال پیچیده تر شدن اوضاع عربستان نیز وجود دارد. یک مقام صاحب نفوذ در کاخ سفید که متخصص امور خاورمیانه است و از نزدیک تحولات عربستان را دنبال می کند ولی نخواسته نامش فاش شود در این باره می گوید «عربستان با یک بحران بزرگ رو به رو است. از یک سو شاهزادگان این کشور همگی افراد پیری هستند که دیگر توان اداره کشور را ندارند و از سوی دیگر تنش در درون خاندان سلطنتی برای کسب ارکان قدرت به شدت جریان دارد و هر لحظه نیز شدیدتر می شود از سویی حکومت که به زور مشت آهنین تاکنون کشور را اداره کرده دیگر نمی تواند نیازهای مردم به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده و همچنین اقلیت های شیعه را که به شدت توسط حکومت و مردان دینی وهابی مورد حمایت آن سرکوب می شوند، برآورده کند.»

الحیات نوشت: قطعاً دامنه اعتراض ها به عربستان نیز خواهد رسید و عربستان هر کاری هم کند نمی تواند همانند بحرین آن را اداره کند. خطرناک زمانی خواهد بود که حکومت برای سرکوب معترضان خشونت شدیدی صرف کند. گویا این اتفاق رفته رفته می رود که در عربستان رخ دهد. عربستان معترضان را به این توهم که چون شیعه هستند پس وابسته به ایرانند، متهم به ارتباط با ایران کرده است. ولی حقیقت این است اگر دامنه این اعتراض ها که کارد را به استخوان رسانده و نه تنها امان مردم شیعه عربستان را بریده بلکه حتی اهل تسنن نیز از شدت و افراط رفتار حکومت پلیسی و استبدادی کشورشان به ستوه آمده اند، کمی ادامه یابد و حکومت نیز همچنان، بخواهد به سرکوب گسترده خود ادامه دهد آن گاه مشخص نیست که پیرمردان کاخ نشین عربستان می توانند امیدوار باشند که پایان عمر خود را در راس قدرت ببینند یا خیر.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها