کد خبر: ۲۲۳۹۹۰
زمان انتشار: ۱۸:۵۹     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
انتظامی گفت: اخلاق حرفه ای، متغیر فضای فعلی جامعه رسانه ای است و این عنصر گمگشته واقعی ما است چرا که این مساله سبب شده جایگاه رسانه نزد افکار عمومی و صاحبان قدرت نزول پیدا کرده و مساله دار شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبر در چهل و سومین نشست «زرین قلم» که به رونمایی از دو کتاب حوزه رسانه با عناوین «پیامک خبری» و «رسانه ها و سیاست های انقلابی» نوشته فرشاد مهدی پور اختصاص داشت، دکتر حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به معضل این روزهای فضای رسانه ای کشور اشاره و بر جای خالی رعایت اخلاق حرفه ای در فضای رسانه ای کشور تاکید کرد.

انتظامی گفت: اخلاق حرفه ای، متغیر فضای فعلی جامعه رسانه ای است و این عنصر گمگشته واقعی ما است چرا که این مساله سبب شده جایگاه رسانه نزد افکار عمومی و صاحبان قدرت نزول پیدا کرده و مساله دار شود.

وی توضیح داد: رسانه مفهومی وارداتی است و مانند بسیاری از پدیده های وارداتی به چیزی که مبدعین اصلی به آن توجه کرده اند بی توجه بوده ایم. یکی از الزامات کار رسانه، «اخلاق حرفه‌ای» است که متاسفانه با وجود گسترده بودن این مفهوم در دنیا، در میان روزنامه نگاران ایرانی بسیار کم مورد توجه واقع شده است. انتظامی این نکته را یادآور شد که چند سال قبل در روزنامه همشهری، آیین نامه های حرفه ای و اخلاقی این رسانه ها ترجمه شد که بسیاری از آنها اصول اخلاق حرفه ای بود.

این روزنامه نگار و مدرس ارتباطات در ادامه با اشاره به وجود قانون مطبوعات در کشور گفت: در اغلب موارد، مطالب مغایر با اخلاق حرفه ای در رسانه ها با قانون نیز مغایر است و بر همین اساس به جای آنکه منتظر قانون باشیم، باید خود رسانه ها در این زمینه دست به پالایش بزنند. سایر متغیرها در جایگاه بعدی قرار می گیرند. حتی در دولت هایی که در عرصه رسانه برای خود وظایف حداقلی در عرصه رسانه ها قائلند، باز هم دولت ها به امنیت فضای تبادل اطلاعات بسیار توجه می کنند و آن را به عهده حاکمیت می دانند و به گونه ای قانون گذاری می کنند که حقوق شهروندی توسط دولت، دیگران و رسانه ها پایمال نشود.

انتظامی همچنین با اشاره به رواج شبنامه های الکترونیکی در عرصه رسانه ای کشور گفت: این رسانه ها که اخبار خود را با عبارت "شنیده شد، گفته شد و..." درج می کنند مصداق این بی اخلاقی است و پالایش این فضا به عهده خود رسانه ها است.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به کاهش شاخص میزان مصرف کاغذ در امریکای شمالی و اروپای غربی به عنوان مناطق صنعتی در دنیا گفت: پیامک خبری یکی از جلوه های ارائه اخبار و اطلاعات به صورت غیر کاغذی است و از جلوه‌های فضای عمومی رسانه‌ها به شمار می‌رود. ما به راحتی می توانیم با تولید محتوا در فضای رسانه ای کشور با اتکاء به فرهنگ و زبان خودمان که هم هویت بخش و هم امنیت آفرین است، از ظرفیت های فناوری جدید استفاده کنیم. ضمن اینکه باید سیاست‌های عمومی دولت در جهت تشویق و ترغیب رسانه‌ها به سمت این فضا باشد به طوری که از فضای محدود ایجاد شده برای استفاده از بسیاری از ظرفیت‌های فناورانه بهره‌گیری شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها