کد خبر: ۲۲۳۴۶۸
زمان انتشار: ۲۱:۱۹     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک مقام نزدیک به تیم مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: در چهار روز گذشته مذاکرات بسیار نزدکی و فشرده‌ای در جریان بود هیچ پیشرفت خاصی نداشتیم. در همه موضوعات اختلاف وجود دارد البته این اختلافات طبیعی است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، یک مقام نزدیک به تیم مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: در چهار روز گذشته مذاکرات بسیار نزدکی و فشرده‌ای در جریان بود هیچ پیشرفت خاصی نداشتیم. در همه موضوعات اختلاف وجود دارد البته این اختلافات طبیعی است.

وی افزود: مذاکرات در جریان است و طرفین با جدیت وارد مذاکرات شده‌اند . در ماه خرداد حداقل دو جلسه خواهیم داشت ولی تاریخ و زمان آن باید دقیق مشخص شود.

وی همچین ادامه داد که پیشرفت خاصی وجود نداشته است. طبیعی است در هر مذاکره‌ای ادامه اختلاف نظرها در آخرین لحظه طبیعی است.

وی گفت: اگرچه پیشرفت نداشتیم ولی غیرطبیعی نیست بحث‌های جدی در موضوعات کلیدی‌تر انجام شد و تا وقتی درباره این مسائل به توافق نرسیم نگارش متن شروع نخواهد شد.

وی به داخل و خارج کشور توصیه کرد که گمانه زنی نکنند و گفت: گمانه‌زنی‌هایی که براساس حدسیات صورت می‌گیرد کمکی به مذاکره نمی کند.

وی تاکید کرد که هیات ایرانی با قاطعیت روی خطوط قرمز خود ایستادگی کرده است

و خطوط قرمز ما از ابتدای ژنو تا الان تغییر نکرده است و ‌ برای تثبیت حقوق ایران در موضوع هسته ای هیچ سازشی درباره خطوط قرمز صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: جایی که خط قرمز نظام به حساب می آید هیچ جای سازشی نخواهد بود و مسلما در برابر هرگونه زیاده خواهی ایستادگی می کنیم. یکی از دلایلی که در این مذاکرات پیشرفت خاصی صورت نگرفت زیاده خواهی طرف مقابل بود.

اینکه تصور کنیم طرف مقابل بیشتر بر اساس توهمات خود مذاکره می‌کند نه براساس واقعیات در صحنه و تا زمانی این دیدگاه ها اصلاح نشود و مبتی بر واقعیات نباشد امکان رسیدن به تفاهم مشکل خواهد بود.

وی ادامه داد ناامید نیستیم اگر حسن نیت و اراده سیاسی در طرف مقابل و واقع بینی باشد حتما امکانن ادامه پیشرفت هست، هیچ مساله لاینحلی را در مذاکرات نمی بینیم که نشود برای آن راه حل پیدا کرد.

وی گفت: اکر خواسته اصلی آنها ایجاد اطمینان نسبت به برنامه صلح آمیز ایران است آمادگی داریم همه نگرانی ها را از طریق راه حل معقول و منطقی رفع کنیم به کسی بیش از این اجازه نمی دهیم به بهانه رفع نگرانی اهداف دیگری را دنبال کند.

وی افزود: تقریبا درباره همه موضوعات اختلافاتی هست اما در برخی از موضوعات اختلاف عمیق تر و جدی تر است.

و ی تاکید کردکه هنوز چیزی در مورد نگارش صورت  نگرفته است.

وی افزود: در بین همه اعضای 1+5 دیدگاه واحدی نیست و اختلاف نظر بین آنها نیز وجود دارد. انتظار داریم با گروهی که نظرات واحدی دارند صحبت کنیم.

این مقام ایرانی درباره برگزار نشدن نشست خبری ظریف و اشتون گفت: چون جمع بندی خاصی نداشتیم لزومی به برگزاری کنفرانس خبری مشترک نداشتیم.

این مقام ادامه داد: در این مرحله از مذاکرات هنوز به نقطه ای نرسیدیم که مذاکرات را شروع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم ها اظهار داشت: براساس توافق ژنو هر راه‌حلی باید منجر به رفع تحریم ها شود

معتقدیم تحریم‌ها را نمی‌توان جدا از هم کرد و به هم پیوسته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها