کد خبر: ۲۲۳۳۴۹
زمان انتشار: ۱۳:۰۰     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
وزیر امور خارجه روسیه لحن خود را در خصوص اوکراین تغییر داده و گفت که مسکو می‌تواند با رئیس جمهوری منتخب کی‌یف همکاری کند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی بلومبرگ عنوان کرد: اگر شخصی با حمایت اکثریت اوکراینی‌ها رئیس جمهور شود بدون تردید که ارتباط با او راحت‌تر خواهد بود.

به گفته لاوروف، از میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 25 مه اوکراین تنها پترو پروشنکو را مطمئن است که فاشیست نیست.

وی ضمن بیان این موضوع دوباره تأکید کرد که مسکو با هر کسی که رئیس جمهور منتخب اوکراین شود می‌تواند همکاری کند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه کشورش به طور قطع مخالف پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است، گفت: تلاش‌ها برای پیوستن اوکراین به ناتو احتمالا تاثیر منفی بر کل سامانه امنیتی اروپا خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: این مسأله تنها به ضرر اوکراینی‌ها و ناتو نخواهد بود و اینکه به روسیه نیز ضرر می‌زند.

لاوروف ادامه داد: اوکراین به حدی از جنگ داخلی رسیده که قبلا شاهد آن نبوده لذا بررسی راه حل بحران از طریق در نظر گرفتن منافع تمامی مناطق اوکراین ضروری است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: انتخابات ریاست جمهوری اوکراین تا زمانی که خشونت ادامه داشته باشد، قانونی نیست.

وی آنچه که در جنوب شرق اوکراین رخ می‌دهد را "جنگ واقعی" خواند و گفت: تا زمانی که حملات خمپاره‌ای ادامه دارد نشستن پای میز مذاکره جایز نیست.

لاوروف همچنین بر لزوم مواخذه مسئولان اوکراینی در زمینه استفاده از هلی‌کوپترها با آرم سازمان ملل علیه معترضان در جنوب شرق اوکراین تاکید کرد.

لاوروف گفت: مسکو درباره اطلاعاتی مربوط به وجود مزدوران غربی به ویژه آمریکایی و اوکراین شبهات جدی دارد و واشنگتن شدیدا این اطلاعات را تکذیب کرده اما تکرار خبرها در این باره سوریه را به بررسی درباره صحت و سقم این اخبار ملزم می‌کند.

وی درباره اینکه آیا روسیه وارد جنگ علیه اوکراین خواهد شد یا نه گفت: آیا کسی وجود دارد که حقوق ساکنان روس زبان اوکراین را در کنار حقوق رومانیایی‌ها، لهستانی‌ها و دیگر اقوام ساکن در اوکراین تضمین کند. مسکو تمایلی به اعزام نیرو به اوکراین ندارد اما تمامی مناطق اوکراین باید وارد مذاکره شوند. و تنها کسانی که دستشان به خون افراد بی‌گناه آلوده شده، نباید در مذاکرات شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه هرگز موضع مسکو را در قبال اوکراین تغییر نخواهد داد. غرب جدا به اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه فکر نمی‌کند چرا که مسئول اقتصاد جهانی است.

وی افزود: مسکو تاکنون از اعمال تحریم‌ها علیه غرب ممانعت کرده اما سیاست‌های تحریم کشورهای غربی تنها هیستریک‌کننده است و روسیه ناگزیر به نحوه پاسخ‌گویی آن‌ها خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه درباره حل و فصل بحران اوکراین بار دیگر بر لزوم تلاش مسئولان کی‌یف در زمینه اصلاح قانون اساسی بیش از برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری تاکید کردند.

لاوروف درباره مذاکره برای حل بحران اوکراین با تمام گروه‌ها از جمله مسوولان کی‌یف اعلام آمادگی کرد اما مسکو درباره مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری آتی براساس نتایج رای‌گیری نظر خود را خواهد داد.

این در حالی است که درگیری‌ها در شرق اوکراین بالا گرفته و شورشیان جدایی‌طلب روز گذشته هفت سرباز اوکراینی را کشته و هشت تن دیگر را زخمی کرده‌اند.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از حمایت خود از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین به عنوان گامی در جهت صحیح خبر داده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها