کد خبر: ۲۲۲۰۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳
سعید زیباکلام در مشهد:
استاد دانشگاه تهران با انتقاد از مواضع وزیر امور خارجه گفت: ظریف با سخنان خود نه تنها صورت مسئله را پاک بلکه خط خطی می‌کند تا مسئله به صورت شفاف فهمیده نشود اما به اعتقاد من توافق ژنو حقوق هسته‌ای ایران را بر باد داده است.
توافق ژنومهر، سعید زیباکلام، سه‌شنبه شب در مراسم "مذاکرات وین در باتلاق ژنو" در آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: هنگامی که توافق نامه ژنو به دستم رسید بی‌اختیار نوشتم آیا این اقدامات مقدمه‌ای برای برچیدن راکتور اراک نیست؟ در حال حاضر جمهوری اسلامی هر برنامه‌ای که داشته باشد و بخواهد مرکزی را گسترش دهد باید اطلاعات آن را در اختیار آژانس قرار دهد.

وی با اعلام اینکه تاکنون دو معدن اورانیوم یزد و بندرعباس و کارخانجات تولید اورانیوم مورد بازرسی قرار گرفته، افزود: طرف مقابل پیش از این هیچ اطلاعاتی از نیروگاه اراک نداشته است و اکنون آنها اعلام کرده اند که این نیروگاه برای ما مهم است و این بازرسی‌ها در حالی انجام می‌شود که فردو و نطنز برای آنان از اهمیت بالایی برخوردار نیست.

زیباکلام ادامه داد: برای اینکه بدانیم دسترسی روزانه و بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای به چه علت صورت می‌گیرد باید به این موضوع اشاره کنم که مرکزی در آمریکا وجود دارد به نام سابان؛ این مرکز غیرمحرمانه، علمی و پاتوق صهیونیست‌های رسانه‌ای، سردبیران و روزنامه نگاران شبکه های رادیویی و تلویزیونی است و مدیر این مرکز به اوباما می‌گوید چه تضمینی می‌دهید که ایران سلاح هسته‌ای نسازد و رئیس جمهور آمریکا در جواب اعلام می‌کند هیچ تضمینی بنیادینی وجود ندارد اما سیستم نظارتی بی‌سابقه ای طراحی شده تا تعهد جمهوری اسلامی به دقت مورد راستی آزمایی قرار گیرد؛ بنابراین این بازرسی های سرزده بر همین مبنا صورت می گیرد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ایران کشوری پهناور، ثروتمند و دارای نیروهای متخصص فراوانی است، گفت: این نخستین باری است که آمریکا و اروپا با بازرسی‌های سرزده چنین دسترسی بیکرانی به تاسیسات هسته ای پیدا می‌کنند و در حال حاضر با چنین وضعیتی؛ تعلیق‌های خفت آور سال 82 در مقابل مذاکرات چه قدر رسوا و حقارت آمیز است.

زیباکلام یادآور شد: 200 کیلوگرم اورانیوم غنی شد تا 20 درصد تولید کردیم و این امر با میلیاردها میلیارد هزینه و جانفشانی شهدای هسته‌ای صورت پذیرفت و آنگاه تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات قبول می‌کند که تمام ذخایر غنی شده 20 درصد ایران نابود، غنی‌سازی برای همیشه متوقف، راکتور اراک آماده برای برچیدن و اورانیوم غنی شده به اکسید اورانیوم تبدیل شود.

وی ادامه داد: در کنار تمامی این موارد قبول کرده ایم که افزایش ظرفیت غنی سازی منتفی و سوخت بیشتری برای راکتور اراک تولید نشود.

روزنامه ها و مقالات غربی عنوان کرده اند تحریم نتیجه بخش بوده است

وی بیان کرد: رئیس سازمان انرژی اتمی ظرف چند ماه گذشته مدام می‌گوید: راکتور آب سنگین برچیده نمی شود و بیان این موضوع یعنی اینکه قرار است برچیده شود و اگر غیر از این بود تاکید زیادی برای عنوان این جمله نبود. همان طور که در مورد نطنز و فردو چنین اظهاراتی بیان نمی‌شود.  

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: رئیس جمهور عنوان می‌کند "قدرت‌های بزرگ به این نتیجه رسیده اند که تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و باید با ملت ایران از سر احترام سخن گفت" اما آیا در حقیقت می توان گفت توافق ژنو به معنای عزتمندی نظام است؟ آیا فاجعه بارتر از اینکه فردو و نطنز جمع شود و جای آن پارک شادی ایجاد شود؟

وی تصریح کرد: چرا رئیس جمهور در برابر 80 میلیون ایرانی چینین دروغ‌ بزرگی می گوید. مگر نه اینکه در روزنامه‌ها و مقالات غربی به برنامه هسته‌ای ایران پرداخته شده و عنوان کرده اند که تحریم و فشار نتیجه بخش بوده است.

آیا به راستی همه خطوط نظام در این توافق نامه حفظ شده

وی بیان کرد: آقای روحانی شما در مورد مردم چه فکر می‌کنید؛ آیا این سخنان راستگویانه است که فرزندان انقلاب توانسته‌اند حقانیت ایران را در صحنه بین المللی اثبات کنند و آیا به راستی همه خطوط نظام در این توافق نامه حفظ شده و آیا ساختمان برنامه هسته ای ما بر سر جای خود قرار دارد. آیا سخنان عراقچی راست که می گوید ما در گام نخست مذاکره، توافق کردیم ساختار هسته ای ایران حفظ شده، هیچ برنامه ای به عقب بازنگشته و هیچ دستگاهی خاموش نشده است؟

زیباکلام افزود: بالاترین مرجع اجرایی کشور در محضر مردم مطرح می‌کند غربی ها متوجه شده اند که تحریم و فشار راه به جایی نمی برد. آیا به راستی غربی ها منگل و عقب افتاده هستند. آقای رئیس جمهور در نشریات و مصاحبه های مقامات غربی بیان شده که تحریم ها اثرگذار بوده و باید این ابزار را حفظ کرد تا جمهوری اسلامی پای میز مذاکره بیاید و به ما باج دهد پس چرا راست نمی گویید.

وی تصریح کرد: امثال بی سوادهایی همانند من نیز حق دارند انتقاد کنند و حرف از توافق بزنند اما بدانید امروز اگر دروغ بگویید فردا قیامتی هست و در آنجا باید جواب بدهید. گیریم که امروز با زور و زر و تزویر توانستید مطبوعات را با دلار بخرید و مطبوعات مخالف خود را تعطیل کنید اما گمان نکنید که با این رویه‌راهی به جایی خواهید برد.

امروز چرخ معیشت ملت ایران قفل قفل است

این تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: امروز چرخ معیشت ملت ایران قفل‌قفل است و همه رو به قبله‌اند پس کسانی که دم از توافق ژنو و دستاورد بزرگ می زنند بگویند چه به دست آورده ایم.

وی یکی از ارکان تحریم ایران را فروش نفت دانست و افزود: امروز فروش نفت ایران کاهش پیدا کرده و این یعنی اینکه ساز و کار تحریمی وجود داشته و تنها مشتریان موجود می توانند به طور میانگین نفت خام را خریداری کنند و مشتریهای جدیدی نمی توان جذب نمود.

زیباکلام ادامه داد: طی دو ماه گذشته فروش نفت ایران کاهش یافته و نتوانسته‌ایم به طرف مقابل چیزی بگوییم زیرا هیچ امکان راستی آزمایی وجود ندارد و حرفمان به جایی نمی رسد.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات چیزی بدست نیاورده و جایی نشنیده‌ایم که گشایش اعتباری اتفاق افتاده و یا اینکه ارزها وارد بازار ایران شده است بلکه ما تنها حرف های ضد و نقیضی را شنیده ایم و علت این امر این است که دولت ایران یک سنت از مبالغ بازگردانده شده نمی‌تواند برداشت کند و این مایه شرم است که میلیاردها میلیارد پول در حساب بانکی باشد اما نتوان آن را برداشت کرد.

تحریم های قدیم همچنان پابرجاست

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در یکی از بندهای توافق نامه آمده هیچ تحریم جدید هسته ای اعمال نشده و هیچ تحریم جدید مرتبط هسته ای انجام نمی شود و این امر یعنی اینکه از تحمیل تحریم های جدید خودداری خواهد شد اما تحریم های قدیم همچنان پابرجاست.

زیباکلام یادآور شد: تنها 4 روز از دستاورد بزرگ و تاریخی توافق ژنو نگذشته بود که 17 شرکت بزرگ کشتیرانی و خدمات کشتیرانی توسط کنگره آمریکا تحریم شدند و بعد از گذشت چند روز نمایندگان با غیرت مجلس خفتگان ایران اعتراض کردند اما وزیر امور خارجه همچنان سکوت اختیار کرده بود.

ظریف به جای اعتراض به اعمال تحریم تنها سکوت می کند

وی افزود: وزیر امور خارجه تنها اعلام کرد که ملت ایران پاسخ آمریکایی‌ها را در 24 بهمن پاسخ خواهد داد و چه قدر خفت بار است که آقای ظریف به جای اعتراض به اعمال تحریم تنها سکوت می کند.

وی بیان کرد: سکوت وزیر امور خارجه به این خاطر بود که او رفیق صمیمی "جو بایدن" بود و به همین دلیل تصمیم گرفت هیچ موضع گیری نکند و این امر در حالی است که وندی شرمن معاون سیاست خارجی وزارت آمریکا که زنی قاطع و صریح است اعلام کرد: این تحریم کنگره هیچ ربطی به برنامه هسته ای ایران ندارد.

استاد دانشگاه ایران تاکید کرد: غربی ها می خواهند ایران دست از حمایت حزب الله لبنان، فلسطین و سوریه بردارد و در این صورت است که سیاست خارجی مان منفعل و راکد بوده و به کشوری ضعیف تبدیل می شویم و در این صورت دست از سر جمهوری اسلامی بر می دارند.

آیا با توافق ژنو حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است

زیباکلام با طرح این سوال که آیا در حقیقت با توافق ژنو حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته شده است، عنوان کرد: جان کری اعلام می کند که ایران حقی برای غنی سازی ندارد و آنگاه وزیر امور خارجه ما بیان می کند که ما حق غنی سازی داریم و توانستیم تحریم نظامی را برداریم.

وی گفت: جان کری می گوید اینکه مقامات ایرانی عنوان می کنند ایران حق غنی سازی دارد سخن دقیقی نیست و با قاطعیت و شفافیت پاسخ می دهد که هیچ حقی برای غنی سازی وجود ندارد و ما حقی برای غنی سازی آنان به رسمیت نمی شناسیم و در چنین شرایطی وزیر امور خارجه ایران که درمی یابد حق غنی سازی ندارد متوسل به معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای می‌شود و می‌گوید نیازی به تائید سایر کشورها نیست و  در مقابل"کری" در این زمینه متذکر می‌شود که در معاهده عدم گسترش اشاره ای به حق غنی‌‌سازی نشده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اعلام اینکه سخنان ظریف خلاف واقع و سخن جان کری مطابق واقع است، اظهار کرد: سخن و موضع ظریف حیرت‌آور است و اگر او چنین نظری دارد که پذیرش آمریکا برای حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی مهم نیست پس چرا وارد مذاکره شده است.

توافق ژنو حقوق هسته‌ای ایران را بر باد داده است

زیباکلام ادامه داد: ظریف با سخنان خود نه تنها صورت مسئله را پاک بلکه خط خطی می‌کند تا مسئله به صورت شفاف فهمیده نشود و  به اعتقاد من توافق ژنو؛ حقوق هسته‌ای ایران را بر باد داده است.

وی یادآور شد: این توافق چگونه است که هنوز مرکبش خشک نشده جنگ و دعوا بر سر غنی سازی شروع می‌شود و بی‌تردید اگر چندین بار حق غنی سازی ایران در دیباچه توافق نامه ذکر می شد با ظرافت بندهایی به آن اضافه می کردند تا حق غنی سازی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشود.

زیباکلام تاکید کرد: امروز باید به وندی شرمن و جان کری تبریک گفت که برای سیطره قدرت کشورشان چه کارها که نکرده اند اما تیم مذاکره کننده ما معلوم نیست چه کرده اند.

وی عنوان کرد: مطابق یکی از بندهای توافق نامه باید شاخصه‌های برنامه غنی‌سازی با طرف مقابل مذاکره شود تا مورد موافقت قرار گیرد و این امر استقلال و عزت ما را زیرسوال می برد.

به گفته وی ظرف چند ماه گذشته هیچ کدام از نمایندگان ما در مورد نیازهای عملی ایران بحث نکردند و آنگاه غرب برای ما تعیین تکلیف می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سخنان ظریف در مورد اسرائیل تصریح کرد: هنگامی که از وزیر امور خارجه سوال می‌شود نظر شما درباره اسرائیل چیست می گوید اسرائیل مسائلی با فلسطین دارد که باید حل شود و این در حالی است که با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما ایرانی ها پای مظلومیت فلسطینی ها ایستاده ایم و نسبت به ظالم اعتراض کرده ایم و این افتخار دنیای اسلام است لذا چه دلیلی دارد که ظریف بگوید که این مسائل به ما ربطی ندارد.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: برماست که از ائمه جمعه بخواهیم موضع گیری کرده و به پوشالی بودن توافق ژنو اعتراض کنند.

برادرم باهوش تر از آن است که از این توافق دفاع کند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برادر شما از توافق ژنو طرفداری می کند، افزود: برادرم باهوش تر از آن است که از این توافق دفاع کند و او اساسا از این مسئله عبور کرده و عنوان می کند انرژی هسته ای به درد ما نمی خورد.

وی در خصوص اینکه نمایندگان مدعی هستند اگر ظریف استیضاح شود آنگاه همه گمان می‌کنند مجلسی‌ها نگذاشتند کاری از پیش برود، گفت: نمایندگان سوگند خورده‌اند که مدافع این آب و خاک باشند و یعنی چه که نمی توانند ظریف را استیضاح کنند. این سیاست مجلس اشتباه است و ما نمی توانیم منتظر ننگین‌نامه باشیم.

استاد دانشگاه تهران ابراز کرد: اینکه گفته می شود مردم دنیا به خاطر سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی دشمن ما شده‌اند اشتباه بوده و تعبیر رسانه‌های زور و زر و تزویر است و همواره دول اروپایی و آمریکایی دشمن نظام اسلامی بوده و هستند اما به خاطر ماجرای هولوکاست و موضع گیری در دولت نهم و دهم با این نظام دشمن تر شده اند.

اصولگرا نیستم

زیباکلام در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که آیا شما اصولگرا هستید، گفت: اگر اصولگرا، قالیباف و لاریجانی هستند وای بر روزی که من به این مسئله فکر کنم بنابراین من هیچ گاه خود را اصولگرا نمی دانم و در حوزه فلسفه سیاست هیچ اشاره، دلالت و موضع گیری در این خصوص نکرده ام.

به گفته وی اگر لاریجانی و قالیباف اصولگرایند وای به حال ما.

وی دولت یازدهم را از امنیتی ترین دولت ها در طول 35 سال گذشته دانست و بیان کرد: قتل های زنجیره ای نباید از یاد برود زیرا عقبه این دولت، سوابق این چینی را در کارنامه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها