کد خبر: ۲۲۱۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۱۳ مهر ۱۳۹۰
احمدی نژاد گفت: 6 سال است در خصوص نظام بانکی حرف می‌زنم، اما مورد شماتت قرار گرفتم و می‌گفتند نظام بانکی اسلامی است اما من چیزی‌های می‌دیدم که باید اصلاح می‌شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در گفت‌وگوی خود با رسانه ملی در خصوص طرح تحول اقتصادی، گفت: طرح‌های تحول اقتصادی به موازات هم پیش می‌روند. لایحه گمرکی در مرحله بررسی شورای نگهبان است که اگر تصویب شود، درآمدهای غیر نفتی ما حداقل 25 درصد افزایش می‌یابد.

وی یکی از مهمترین بخش‌ها را بخش بانکی دانست و افزود: سیستم بانکی ما بسیار پیچیده است و ما در 3 بخش اصلاح ساختاری اصلاح قوانین و مقررات و اصلاح رفتاری مطالعات را تمام کردیم و لوایح ما در گروه‌های کارشناسی بررسی می‌شود و به زودی به مجلس می‌رود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه همه کارها خوب طی 2 دولت صورت می‌گیرد، اظهار داشت: هدفمندی یارانه‌ها ادامه دارد در آینده باید روی آن کار شود.

احمدی‌نژاد در خصوص بهره‌وری اقتصادی نیز گفت: اصلاحات ساختاری ما در بخش هدفمندی یارانه‌ها روی بهره‌وری تاثیر مستقیم داشته است. اگر کسی ابتکار عمل داشته باشد و در مصرف انرژی یک درصد کاهش داشته باشد، ارزش زیادی دارد و به همین دلیل پیوند صنعت و دانشگاه در حال شکل‌گیری است و امیدوارم بهره‌وری در آینده نزدیک به یک برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فساد بانکی اخیر و برنامه دولت برای فعالیت نظارت بر نظام بانکی گفت: 6 سال است در خصوص نظام بانکی حرف می‌زنم، اما مورد شماتت قرار گرفتم و می‌گفتند نظام بانکی اسلامی است اما من چیزی‌های می‌دیدم که باید اصلاح می‌شد.

رئیس جمهور ادامه داد: با همه سنگینی کار اساس اصلاح بانک داری را در دستور کار قرار دادیم و قبل از پایان دولت شروع می‌کنیم.

احمدی‌نژاد افزود: بارها می‌گفتم چرا عده‌ای می‌برند و برخی نمی‌توانند ببرند.

وی با بیان اینکه سیستم بانک دست دولت نیست، گفت: در مورد کاهش نرخ سود بانکی فشار زیادی به ما آوردند و حتی اجازه تسهیل و سهمیه بندی منابع بانکی را هم به ما نداند، لذا باید پرسید اگر همه منابع بانکی به تجارت برود بخش تولید چه می‌شود. حتی مصوبات شورای پول و اعتبار به تصویب رئیس جمهور نمی‌رسد.

احمدی‌نژاد گفت: عده‌ای در بانک صادرات ال‌سی‌هایی گشایش کردند که جزئیات آن را باید متخصصان بگویند. اعتقاد ما از اول این بود که باید به کوچکترین تخلف برخورد شود، البته در سیستم اداری و نظارت درون سیستمی دولت که فعال شده بسیاری موارد را بسته‌ایم‌ اما در سیستم بانکی مشکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه که ما گفتیم، باید سیستم بانکی اصلاح شود باید تمام گردش مالی‌های روی میز رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باشد، خاطرنشان کرد: اما آنقدر فشار آوردند و جو‌سازی کردند که این طور نشد.

رئیس جمهور کشورمان با ذکر این نکته که روزانه صدها میلیون فعالیت بانکی رخ می‌دهد که نمی‌توانیم روی آن نظارت کنیم، گفت: هم سیستم رفتاری باید درست شود و هم نظارت‌ها تقویت شود.

احمدی‌نژاد افزود: اساس اصلاح نظام بانکی به زودی آغاز به کار می‌کند و لایحه جاهای که نیاز به کار دارد، به مجلس ارائه خواهد شد تا یک کار مبنایی صورت گیرد. هزار هزار میلیارد تومان پول در حال گردش است که بسیار بیشتر از آن است که از طریق سیستم بانکی است و کل اینها در سیستم بانک مرکزی نیست که وزیر و رئیس بانک مرکزی روی آن نظارت کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه خود سیستم متوجه موضوع شد، البته همه گفتند ما بودیم که پیدا کردیم و این خوب است که همه باشند، چقدر خوب است که همه با هم باشیم که اگر نباشیم، کار جلو نمی‌رود. در این مورد هر سه قوه مصمم هستند که برخورد شود و ریشه‌کن شوند.

رئیس جمهور یادآور شد: در استان اردبیل اعلام کردم هر کس در هر مقامی است، هر کس تخلف کرد، باید با او برخورد شود که البته اگر این طور نباشد که برخی فکر کنند حال که این طور شده با احمدی‌نژاد تسویه ‌حساب کنیم در حالی که ما فریاد زدیم و آنها نگذاشتند کارها انجام شود، حالا چطور دولت و عناصر آن را متهم می‌‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه امروز خوشبختانه فضای اقتصادی ما مثبت است، گفت: ما در شرایطی رشد اقتصادی داریم که دنیا در رکود است. فضای اقتصاد جهان جذب سرمایه گذاری منفی در دنیا است و امید به رشد اقتصادی و آینده اقتصادی در دنیا منفی است.

وی ادامه داد: اقتصاد ما در سنگین شرایط تحریمی اداره شده است، وقتی رئیس جمهور آمریکا می‌گوید ما تحریم فلج کننده را اعمال کرده‌ایم، یعنی کارهایی کرده و تصور می‌کند که اثر‌گذار است.

رئیس جمهور کشورمان یادآور شد: ملت ایران در شرایط بحران جهانی و تحریم هر روز کارخانه و جاده افتتاح می‌کند، تولید می‌کند و صادرات می‌کند که نشان می‌دهد یک حرکت زنده رو به جلو در حال اتفاق افتادن است. فضای اقتصاد با نشاط شده و امیدواری درست شده است، اما متاسفانه برخی توجه ندارند که وقتی این فضا را خراب می‌کنند، اقتصاد به زودی بازسازی نمی‌شود و اگر اعتماد خراب شود، به زودی از بین نمی‌رود.

احمدی‌نژاد گفت: اگر سیستم دنبال برخورد نبود، جای یک گله داشت اما وقتی خود سیستم کشف کرده و به دنبال مجازات است، این افتخار است. نمی‌توانیم بگوییم اساسا در سیستم تخلفاتی نیفتاده است. بالاخره اتفاق افتاد اما یک ریال آن هم برای من قابل تحمل نیست.

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم برخی دارند از ملت انتقام می‌گیرند، اظهار داشت: ملت ایران در موضوع یارانه‌ها خیلی خوب عمل کرده و نشان داد اهل تصمیمات بزرگ و گام‌های بزرگی هستیم که می‌توان بر قله‌های پیشرفت آن گام برداریم.

رئیس جمهور یادآور شد: برخی قصد دارند با توهین به ملت و دولت از ملت انتقام بگیرند.

احمدی‌نژاد گفت: ما اعلام کردیم سکوت می‌کنیم و الان هم سکوت می‌کنیم اما همه این موارد پاسخ دارد که ما به خاطر کشور و شرایط جهانی سکوت کرده‌ایم.

وی افزود: امروز در اندیشه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها می‌گذرد که برای نجات خود تنها راه این است که به ملت ایران ضربه بزند اما ما ساکتیم تا کشور آسیب نبیند ولی برخی خبرنگاران در سفر استانی تصور می‌کردند که چیزی گیرشان آمده است. آنها از کجا کد می‌‌گرفتند؛ از همین حرف‌های که زد می‌شد.

رئیس جمهور ادامه داد ما طلب‌کار شدیم و همه آنها منفعل شدند اما خیلی بد است که ما اینجا بنشینیم و به آنها کد بدهیم و برای دشمنان فضا درست کنیم. یک بانک خصوصی شده و در یک گوشه آن تخلف شده و در دو بانک دیگر آن این طور شده است، خوشبختانه دستگاه قضایی وارد شده و دولت و مجلس هم کمک می‌کنند که این فساد ‌ریشه‌کن شود، چرا‌که ما مدعی هستیم اما برخی منتظر فرصت بودند تا خنجر را بکشند. برخی نوشتند دولت فاسد‌ترین دولت تاریخ است اما این شیوه برخورد درست نیست و شکست خورده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها