به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598 به نقل از رسا ـ حضرت آیتالله مکارم شیرازی با بیان این که باید به مبلغان آموخت بیش از آنچه تبلیغاتشان بر مردم تأثیر بگذارد طرز برخورد و منش اخلاقی آنها با مردم، با دوست یا دشمن مؤثر است ، اظهار داشت: خشونت در تبلیغ یک سم مهلک است، مبلغان بدانند برخورد خوب با مردم تاثیرش بیش از منبر و موعظه است.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی، روز گذشته در دیدار با مسؤولان اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ضمن اشاره به لزوم سامان دادن به تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در آیات قرآن به خصوص «آیه نفر» وارد شده است علاوه به شخص پیامبر اسلام(ص) مبلغان فراوانی اعزام نمودند و در آیات متعدد از کسانی که علم و دانششان را کتمان می کنند، مذمت شده است و مفهومش این است که باید تبلیغ کنند.
وی افزود: در سیره پیغمبر اکرم در تاریخ آمده که پیغمبر اکرم(ص) علی(ع) را به یمن به عنوان مبلغ به یمن فرستادند. این اعزام بزرگ ترین شخصیت مبلغ به یکی از حساس ترین مناطق بود و همچنین سعد بن معاذ را به عنوان مبلغ فرستادند و فرمانداران و والیان هر شهر مبلغ نیز بودند.
این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به شرایط حساس کنونی گفت: در این شرایط اعزام مبلغ یک واجب کفایی است و اگر به اندازه کافی نباشد تبدیل به واجب عینی می شود زیرا هر واجب کفایی در شرایطی تبدیل به واجب عینی می شودچون در شرایط فعلی مبلغ به اندازه نیاز نیست.
وی در ادامه به مواردی که سازمان اوقاف در امر اعزام مبلغ می تواند انجام دهد اشاره کرد و افزود: مهم ترین کاری که سازمان اوقاف می تواند انجام بدهد همین اعزام مبلغ است. از تمام کارهای سازمان اوقاف اعزام مبلغ بالاتر و مهم تر است، بنابراین تا آنجایی که امکان دارد سرمایه های بلامانع را در این مسیر بسیج کنید.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر مبلغ نباشد چیزی نمی گذرد که مردم با اسلام فاصله می گیرند و در شرایط فعلی که دشمنان سرمایه گذاری عجیبی برای تبلیغ بر ضد اسلام و تشیع و روحانیت و نظام جمهوری اسلامی و ولایت می کنند باید به مسئله تبلیغ اهمیت داد و آن را در رأس کارها قرار داد.ایشان به آموزش مستمر به مبلغین اشاره کرده و فرمودند: مبلغین باید آموزش مستمر ببینید همه ساله یک دوره آموزشی داشته باشند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به پنج مرحله از کار تبلیغ اشاره کرد و افزود: اوقاف نباید تنها قناعت به اعزام کند، ابتدا شناسایی کند، سپس آموزش دهد، بعد اعزام کند، چهارم بازرسی و پنجم بررسی نتیجه نماید.
وی در ادامه اظهار داشت: باید اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا معلوم شود که کدام یک از مناطق جمعیتی کشور، چه تعداد مسجد و حسینیه دارند، چه تعداد عالم دارند، کدام مذاهب در آن مناطق نفوذ دارد و کدام فرقه ضاله در آنجا هجوم تبلیغاتی کرده است و اینها در اطلس جغرافیای تبلیغاتی کشور تنظیم شود تا بتوان با چشم باز به مسأله تبلیغ پرداخت.
این مرجع تقلید در ادامه به تخصصی کردن آموزش به مبلغین اشاره کرد و گفت: باید در تمام این امور مخصوصاً در دوره تخصصی آموزش به مبلغین از حوزویان استفاده کرد.
وی در ادامه به حُسن برخورد مبلغین با مردم اشاره کرد و افزود: باید به مبلغین آموخت بیش از آنچه تبلیغاتشان بر مردم تأثیر بگذارد طرز برخورد و منش اخلاقی آنها با مردم، با دوست یا دشمن مؤثر است. خشونت در تبلیغ یک سم مهلک است. شاید هفتاد درصد تأثیر در برخورد خوب با مردم است و سی درصد در منبر و موعظه.