کد خبر: ۲۱۹۵۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۱۱ مهر ۱۳۹۰
سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 در حالی عنوان قاتل خاموش را برای بیماری پرفشاری خون برگزید كه پیش بینی کرد در این سال، یک و نیم میلیون نفر به طور مستقیم بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش رجانیوز، 60 درصد مرگ و ميرها در جهان بر اثر بيماري‎هاي قلبي و عروقي است كه پرفشاري خون يكي از مهم‌ترين دلايل ابتلا به آن است و پيش بيني مي‌شود تا سال 2030 اين رقم به 75 درصد برسد.

این آمار اسف‌بار از مرگ و میر به علت پرفشاری خون در حالی است که فشار خون بالا، سالانه تعداد زیادی از بیماران را به جرگه مبتلا یان به نارسایی قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و بیماری‌های کلیوی پیوند می‌‌زند.

مسئولان بهداشتی کشور زمانی هر سال از شیوع بالای بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سکته‌های مغزی آمار می‌دهند که معتقدند تا 80 درصد از این دسته بیماری‌ها با سالم زندگی کردن مثل پرهیز از غذاهای آماده، اجتناب از کم تحرکی، تغذیه مناسب، ورزش کردن و سیگار نکشیدن و... قابل پیشگیری است.

البته اعلام این آمار در صورتی است که هم‌اکنون 89.5 درصد از مردم ایران از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و همین ناآگاهی و مراجعه نکردن به مطب‌های پزشکان، فرصت گسترش پرفشاری خون را به صورت پنهانی به بیماری پرفشاری خون داده است.

حائز اهمیت است که امروزه زندگی ماشینی مثل راحت زیستی، کم‌تحرکی و گرایش مردم به غذاهای آماده در کشورهای پیشرفته مثل کانادا و امریکا که امروز توانسته‌اند پرفشاری خون را تا 60 درصد به کنترل درآورند بیش از یک کشور در حال توسعه‌ای مثل ایران است اما چرا؟

امروزه ایران وضعیتی شبیه کشور چین را دارد، این سخنی است که مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر بهداشت درنخستین کنگره بین‌المللی پرفشاری خون با حضور شش کشور خارجی در اصفهان برگزار شد، مطرح کرد و اظهار داشت: وضعیت ایران در این زمینه تنها در مقام مقایسه با کشورهای آفریقایی خوبی قرار گرفته است.

وی بیان داشت: بر‌اساس مطالعات انجام شده، میزان پرفشاری خون در جمعیت 30 تا 55 سال، 23 درصد و بالای 55 سال، 50 درصد گزارش شده است.

مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر بهداشت به نقش موثر پزشک خانواده در کنترل پرفشاری خون اشاره کرد و افزود: در اوایل انقلاب اسلامی، الگوی موفقی از نقش بهورزان در موفقیت حوزه سلامت در سطح جهان مطرح شد به گونه‌ای که در سال 1994 با کمک بهورزان فشارخون در افراد بالای 30 سال به خوبی کنترل شد و همین مسئله بر نقش پزشکان خانواده در کنترل این بیماری موثر است.

*پزشک خانواده راهکار مناسبی برای کنترل پرفشاری خون

وی با بیان اینکه وضعیت درمان در روستاها بهتر از شهرها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: اجرای طرح پزشک خانواده یک الزام قانونی است و تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور، لازم است در اکثر استان‌های کشور اجرایی شود.

آقاجانی ادامه داد: بر‌اساس ماده 37 قانون توسعه کشور، وزارت بهداشت اختیارات لازم را دارد که طبق بند الف تا ج این ماده قانونی، عواملی که برای سلامتی افراد جامعه خطر آفرین است پس از بحث و تبادل نظر در کمیته متشکل از وزارت بازرگانی، صنایع، شهرداری‌ها مطرح و در مهار و مدیریت آن به سرعت اقدام کند.

وی با يادآوري اینکه بهتر است که از ظرفیت شورای عالی سلامت که 13 وزارتخانه عضو آن هستند، بیشترین استفاده را برای کنترل و پیشگیری پرفشاری خون انجام دهیم، اضافه کرد: با وجودی که از زمان تشکیل این شورا قرار بود هر سه ماه یک‌بار جلسه‌ای برگزار شود اما تاکنون تنها سه جلسه از شورای عالی سلامت تشکیل شده است.

آنچه در این میان قابل ذکر است و بر آن داشته که نگاه جهانیان به بیماری پرفشاری خون دقیق‌‌تر شود، این است که براساس مطالعات انجام شده در امریکا سالانه بیش از 10 میلیارد دلار صرف هزینه‌های دارو، ویزیت پزشک و آزمایش‌های تشخیصی برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون می‌شود.

فشار خون بالا در 80 درصد مبتلایان هنوز کنترل نشده است

در اين زمينه رئیس بیمارستان قلب چمران اصفهان هم گفت: فشار خون بالا در 85 درصد از بیماران مبتلا به فشار خون در جامعه تحت کنترل نیست.

مسعود پورمقدس اظهار کرد: کنترل فشار خون، دلیل کاهش50 درصد در بیماران با نارسایی قلب، 25 درصد در سکته‌های مغزی و قلبی و حدود 12 درصد در نارسایی کلیه است.

وی بیان داشت: تغییر وضعیت اپیدمیولوژیکی بیماری‌ها در دهههای اخیر، سبب افزایش روزافزون بیماری‌های غیرواگیر و در رأس آنها بیماری‌های ناشی از آترواسکلروز به عنوان مهم‌ترین دلیل مرگ و میر بیماران شناخته شده است.

پورمقدس تصریح کرد: دانش بشری به منظور کنترل بیماری‌های مرتبط با بهبود آموزش‌ها و تکنولوژی‌های نوین، پیشرفت‌های زیادی داشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال انجام اعمال جراحی پیشرفته و آنژیوپلاستیprimary  در سکته‌های حاد قلبی، با بهبود عملکرد قلب سبب درمان به موقع و افزایش طول عمر بیماران شده است.

پورمقدس افزود: در چند سال اخیر در درمان سکته‌های مغزی و نارسایی کلیه و قلب پیشرفت‌های زیادی حاصل شده، اما این در حالی که این بهبود مراقبت‌های درمانی نتوانسته از افزایش رو به ازدیاد سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی قلبی و موارد جدید نارسایی کلیه پیشگیری کند و امروز جامعه ما با افزایش شیوع این بیماری‌ها روبرو است.

در کنترل فاکتورهای خطر فشارخون ناموفق بودیم

 وی با بیان اینکه پزشکان بیمارستان‌های خود را برای ارائه این مراقبت‌‎ها تجهیز کرده‌اند، گفت: اما با این حال نتوانسته‌اند افزایش علم و آگاهی خود را در این زمینه به جامعه منتقل کنند و در کنترل فاکتورهای خطر اصلی بیماری از جمله فشارخون بالا در جامعه ناموفق عمل کرده‌ایم.

رئیس بیمارستان قلب چمران اصفهان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، فشارخون بالا با شیوع 20 تا 18 درصد در جامعه ایرانی در سنین بالای 20 سال، میلیون‌ها نفر از ایرانیان را با خطر عواقب خطرناک ناشی از آن روبرو کرده است.

وی گفت: با وجود انجام فعالیتهای گسترده، هنوز میزان آگاهی از ابتلا به پرفشاری خون در بین بیماران در مرز50 درصد باقی مانده و با توجه به بهبود کیفیت‌های درمانی در 15 سال اخیر، میزان کنترل فشار خون از 5.2 درصد به حدود 15 درصد رسیده است.

هر 30 ثانیه يك نفر بر اثر بیماری قلبی می‌میرد

همچنین مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر بهداشت با اعلام اینکه در هر 30 ثانیه یک نفر بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهد، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، 75 درصد از بیماری‌های به ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی که بیشتر مرتبط با قلب باشد سبب اصلی مرگ و میز در همه نژادها، جمعیت‌ها و در هر دو جنس باشد.

وی بیان داشت: در حال حاضر 60 درصد از مرگ‌های که در سطح جهان به وقوع می‌پیوندد، به علت بیماری‌های غیرواگیر دار است.

مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر بهداشت تصریح کرد: روزانه دو هزار و 600 نفر به علت بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه رتبه پرفشاری خون در سال 2004، این میزان 4/0 بود اما این در حالی که پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 به جایگاه هفتم می‌رسد، ادامه داد: افزایش طول عمر و شهرنشینی دلیل این رشد مطرح شده است.

مردان شهری بیشتر گرفتار پرفشاری خون می‌شوند

وی اظهار داشت: در سال 2009 تحقیقاتی انجام شد که طبق آن میزان پرفشاری خون در مردان شهری بیش از مرد روستایی است و این در حالی است که زنان روستایی بیش از زنان شهری به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آقاجانی اضافه کرد: رفتارهای دیروز ما، فاکتورهای امروز و این فاکتورهای ریشه بیماری‌های فردا می‌شود.

مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر بهداشت که چاقی، تحرک ناکافی و کلسترول بالا را از عوامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر دار عنوان کرد و افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده، 45 درصد از مردان و 33درصد زنان مبتلا به بیماری‌های غیرواگیردار است.

وی که عنوان قاتل خاموش برای بیماری پرفشار خون را حاصل نتایج انجام گرفته در سال 2007 اعلام شد، بیان داشت: در این سال پیش بینی شد، یک و نیم میلیون مرگ افراد مستقیما به فشارخون بر می‌گردد.

آقاجانی گفت: در اغلب استان‌های کشور مثل خوزستان نیاز به مداخلات جدی وجود دارد و این در حالی است که تعداد مبتلایان به پرفشاری خون در جمعیت کردها از متوسط جامعه بیشتر است.

گفتنی است در حال حاضر يك پنجم جامعه ايراني به فشار خون مبتلا هستند كه همين امر اهميت كنترل و پيشگيري از پرفشاري خون را بيش از پيش نشان مي دهد.

بر اساس تحقيقات انجام شده اگر در دو درصد جمعيت، فشار خون را كاهش دهيم تا سال 2020 مي توانيم جلوي دو ميليون مرگ را بگيريم.

400هزار اصفهانی از پرفشاری خون رنج مي‌برند

همچنین رئیس مرکز تحقیقات فشار خون پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بر پایه تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که شیوع پرفشاری خون در مردان بیش از زنان بوده است اما کنترل این بیماری در جنس مؤنث بهتر انجام شده است.

علیرضا خسروی اظهار داشت: بر اساس مطالعات مختلفی که صورت گرفته میزان پرفشاری خون در جمعیت زن و مرد متفاوت اعلام شده اما مرز زیادی بین دو جنس مختلف وجود ندارد.

وی بیان داشت: از جمعیت دو میلیون نفری شهر اصفهان در حال حاضر 400هزار نفر مبتلا به پرفشاری خون هستند.

رئیس مرکز تحقیقات فشارخون پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه زنان بیش از مردان به سلامتی خود توجه دارند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند به‌همین دلیل در کنترل پرفشاری خون آنها موفق‌تر بودیم.

وی تصریح کرد: دلایل بروز این بیماری بین 90 تا 95درصد ناشناخته بوده و بر اساس احتمالات به ژنتیک باز می‌گردد و تنها 5 تا 10درصد عوامل شناخته شده به سیگار کشیدن، ورزش نکردن و چاقی مربوط است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها