وی با بیان اینکه خط آهن جدیدی بین قزاقستان، ترکمنستان و ایران در اینچهبرون در حال راه اندازی است، افزود: ین خط آهن هم تا پایان سال 2014 میلادی افتتاح میشود که زمینه همکاری های بیشتری را میان ایران و کشورهای آسیای میانه فراهم می کند.
پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر در خصوص افزایش نرخ سوخت و احتمال گرانی تعرفه های حمل بار و مسافر در بخش ریلی گفت: ما در راه آهن سعی کردهایم مسیر معکوسی را در بخش بار داشته باشیم بنابراین تا سالهای آینده هم افزایش قیمتی در بخش بار نداریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در بخش مسافری هم فعلا افزایش قیمتی نداریم، اما به هر حال قیمت ها افزایش پیدا می کند و باید در بخش مسافری بررسی شود، اما تا تابستان افزایش قیمتی نداریم.
وی با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، ترانزیت نقش مهمی دارد، بیان کرد: این اجلاس سه جانبه در ایران تشکیل شد تا سیاست های یکسانی در بخش حمل و نقل بار بین سه کشور وجود داشته باشد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه ازبکستان، پنبه و کود شیمیایی را به بندرعباس صادر می کند، افزود: در این اجلاس سه جانبه راه های افزایش ترانزیت اعم از تعویض بوژی و تعرفه های هر سه کشور بررسی شود و تخفیفات یکسانی برای صاحبان کالا در نظر بگیریم.
مدیرعامل شرکت راه آهن با تاکید بر اینکه جو مثبت و خوبی در این جلسه وجود داشت، بیان کرد: امیدواریم با تعیین تعرفههای یکسان ترانزیت بخش ریلی را به دو برابر سال گذشته برسانیم.معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مجموع باری که الان بین ایران و کشورهای ترکمنستان و قزاقستان حمل و نقل می شود، یک میلیون و 600 هزار تن در سال گذشته بوده است که امسال مجموع آن را به سه میلیون تن می رسانیم.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما این بوده که بر مبنای نرخ تعرفه بین المللی تخفیفات محاسبه شود، اظهار داشت: در این جلسه نماینده کشورهای ترکمنستان و ازبکستان اعلام کردند که نمی توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند و باید این موضوع در دولت هایشان تصویب شود.
پورسیدآقایی تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که هر کشور بر اساس تعرفه داخلی نرخ تخفیفات را اعمال کند و پیشنهاد داده شد که با توجه به کنوانسیون ام. ت. ت را بپذیریم که بر این اساس 60 درصد تخفیف به حمل و نقل باری داده می شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: مدیران راه آهن این کشورها اعلام کردند که در این زمینه باید در دولت هایشان تصمیم گیری کنند، ضمن آنکه ایران هم برای عضویت در این کنوانسیون تقاضا داده است و ما اختیار کامل را برای تعیین تعرفهها در شرکت راه آهن داریم.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه ترانزیت موضوعی رقابتی است و باید به صورت رقابتی عمل کنیم، اظهار داشت: بدیهی است که تمام کشورها با ارائه تسهیلات به حمل و نقل باری سعی می کنند که صاحبان کالا را به سمت خود بکشانند، بنابراین ما هم به دنبال این موضوع هستیم.