کد خبر: ۲۱۸۶۷۷
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
در رژه ۲۹ فروردین، خودروی سنگینی به نمایش درآمد که روی آن تصویری از سامانه بومی برد بلند باور ۳۷۳ نصب شده بود.

 به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در پی بدقولی روس‌ها در تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی بُرد بلند S300 به ایران بود که متخصصان صنعت دفاعی کشورمان با تدبیر رهبر معظم انقلاب تصمیم گرفتند دست به کار طراحی و ساخت سامانه‌ای بومی با همین مشخصات بزنند.

در رژه ارتش در 29 فروردین 1388، اولین بار ماکتی از سامانه پدافندی بُرد بلند ایرانی به نمایش درآمد که البته مشخصات آن اعلام نشد اما همین حضور بی سر و صدا موجب گردید تا همگان متوجه عزم جدی ایران برای ساخت سامانه بومی برد بلند در داخل کشور شوند.

اولین نمایش نمونه ای از سامانه موشکی باور

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در تاریخ در گفتگو با خبرگزاری فارس نام این سامانه بومی را اعلام کرد تا رسانه‌های داخلی و خارجی از این پس با اسم و رسم دقیقتر یعنی «باور373» پیگیر مراحل ساخت سامانه برد بلند ایرانی باشند که در افکار عمومی به S300 ایرانی شناخته می شد.

S300 یک سامانه مدرن موشکی پدافند هوایی ساخت روسیه است که برای مقابله با اهداف در ارتفاع بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سامانه می‌تواند همزمان حدود 100 هدف را رهگیری و تعدادی از آنها (در برخی موارد 6 هدف و در انواع دیگر 24 هدف) را منهدم کند.

در جریان خرید این سامانه از روسیه، طرف ایرانی تمام مفاد قرارداد را تا سال 2007 به صورت کامل اجرا کرد و هیچ مورد شبهه‌ برانگیزی وجود نداشت و قرار بود این سامانه واگذار شود که البته به دلیل شیطنت دولت‌های غربی، این کار صورت نگرفت و این پرونده هم اکنون توسط وزارت دفاع پیگیری می‌شود.

سامانه روسی S300

در همان ابتدا و زمانی که اولین بحث‌ها مبنی بر تحویل ندادن S300 از سوی روسیه مطرح شد، نیروهای ایرانی هنوز در این کشور در حال طی دوره بودند که مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند «بروید و خودتان این کار را ملی کنید».

از آن زمان، این موضوع  در دستور کار قرار گرفت و  طراحی مفهومی آن در وزارت دفاع، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و برخی مراکز علمی و دانشگاهی کشور آغاز شد.

طبق اعلام قبلی مسئولان دفاعی کشور، قرار است در این سامانه از 2 یا 3 نوع موشک در لایه‌های مختلف استفاده شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در گفتگو با فارس، با بیان اینکه زیرساختهای پروژه «باور 373» با رفع موانع گلوگاهی، کاملا مرتفع شده، از پایان کار ساخت این سامانه مدرن تا پایان برنامه 5 ساله پنجم خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان این برنامه بتوانیم یک سیستم خیلی خوب و توانمندتر از S300 را در چرخه پدافند هوایی شاهد باشیم.

این در حالیست که برنامه 5 ساله پنجم که یکی از موارد آن ارتقاء کمی و کیفی سامانه پدافند هوایی کشور و ایجاد هماهنگی تحت نظر قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیاء (ص) است، سال 94 به پایان خواهد رسید.

امیر اسماعیلی همچنین خاطرنشان کرد: در مرحله دوم این پروژه، روی مباحثی نظیر رادار، پرتابگرها و خود موشک کار می‌شود.

اما یکی از موضوعات مهم در طراحی و ساخت این سامانه، خودروی حمل کننده موشک است که «باور 373» می‌بایست روی آن نصب شود.

بر همین اساس و برای اولین بار بود که در رژه 29 فروردین سال جاری خودروی سنگینی به نمایش درآمد که بر روی آن تصویری از سامانه موشکی باور373 که (قبلا نمایش داده شده بود) نقش بسته است.

طبیعتا با توجه به اندازه و وزن موشک در حال ساخت، نیاز به خودروی مناسبی جهت حمل موشک احساس می‌شد. در همین راستا با توجه به زیرساخت‌های مناسب و تجارب ذی‌قیمت در حوزه خودروهای فوق سنگین تاکتیکی، نسبت به طراحی و ساخت خودرو «ذوالجناح» توسط گروه تحقیقاتی خودرویی سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش اقدام شد.

خودروی سنگین ذوالجناح که اخیرا با حضور امیر پوردستان فرمانده نزاجا رسما رونمایی شد، دارای 5 محور (10 چرخ) فعال است که 2 محور اول و دوم و محور پنجم فرمان‌پذیر هستند.

طراحی این خودرو براساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.

این خودرو چند منظوره قابلیت عبور از رودخانه تا عمق 5/1 متر، حداکثر ظرفیت بار 30 تن، حمل محموله با طول 5/10 متر، حداکثر شیب روی 35%، حداکثر شیب روی طولی 20%، وزن خالص 21 تن و سامانه تعلیق مستقل است.

در جزئیات این خودرو اعلام شده که قابلیت هرگونه تغییر برای کاربری‌های مدنظر و انجام تغییر در طراحی آن وجود دارد.

بنابراین و با توجه به تصویر نقش بسته بر روی آن و نیز تطابق ویژگی‌های اعلام شده این خودرو که برای انجام چنین ماموریت‌هایی مطابقت می‌کند، به نظر می‌رسد «ذوالجناح»، مامور حمل یکی از مدرنترین دستاوردهای موشکی ایران در حوزه پدافند هوایی خواهد بود.

لازم به ذکر است که تولید انبوه این خودرو با امکانات موجود کشور به صورت تکرارپذیر و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری صنعتی در نزاجا قابل انجام است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها