برای ایجاد این ابزار جدید، مرکز توسعه و پیشرفت گوگل واقع در اسرائیل از دو سال پیش تا کنون بر روی آن کار کرده است. این برنامه به مدیریت ماریسا مایر نائب رییس خدمات مکانی و محلی گوگل صورت پذیرفته است.
به گفته این مرکز، به هنگام جستجو در اینترنت برای یافتن مکانی مثل یک هتل یا رستوران، این ابزار اطلاعات بیشتری همچون محل مکان مورد نظر بر روی نقشه، نظرات کاربران، خدمات مشابه، فیلم، تصاویر، دیگر سایتهای مربوطه و غیره را به نمایش میگذارد. در واقع، با استفاده از Google Related میتوان بدون بازکردن پنجرههای اضافی، به تمامی اطلاعات مورد نظر دست یافت.
این ابزار جدید گوگل، میتواند همچون موتور جستجوی این شرکت، به کنترل هر چه بیشتر کاربران ایتنرنت پرداخته و به آنها اطلاعات مورد نظر و گزینشی خود را ارائه دهد، عملی که پیشتر کارشناسان اینترنت نام «فیلترینگ حبابی» را بر روی آن نهادهاند.