کد خبر: ۲۱۶۱۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۸     ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ۳ عامل در انصراف مردم از دریافت یارانه مؤثر است که یکی از این عوامل عدم اعلام میزان درآمد مشمولان یارانه توسط دولت است.
به گزارش پایگاه 598، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سؤال که دولت برای کاهش اثرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها مثل تورم و تشدید رکود چه کاری باید انجام دهد، گفت: دولت باید شیب باقی‌مانده افزایش قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین و گازوئیل را خیلی زیاد نکند زیرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر بخش حمل و نقل و صنعت تأثیرگذار است و تورم را زیاد می‌کند.

وی افزود: نکته دومی که دولت باید به آن توجه کند این است که در کنار هدفمندی یارانه‌ها حمایت از تولید را مدنظر قرار دهد تا هزینه‌های تولید‌کنندگان افزایش نیابد، بنابراین حتما  بسته‌های سیاستی و حمایتی و تکنولوژی به روز تر برای مصرف کمتر انرژی در اختیار تولید‌کنندگان قرار دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت به بهبود فضای کسب و کار اهمیت دهد، موانع اداری را بردارد و زمینه را برای رشد سریع‌تر تولید و کاهش هزینه تولید فراهم کند.

قادری اظهار داشت: نکته دیگری که دولت باید به آن توجه کند سیاست‌های بازتوزیع است، باید به اقشاری که زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند یارانه نقدی و غیرنقدی  بدهد و برای پرداخت یارانه کالایی از تولیدات داخلی استفاده کند.

وی افزود: وقتی دولت منابع موجودش را صرف طرح‌های نیمه تمام می‌کند هزینه زیرساخت‌ها کاهش می‌یابد و این اتفاق به نفع تولید است.

قادری در پاسخ به سؤال فارس در مورد اینکه چه عواملی مانع عدم انصراف مردم از دریافت یارانه است و چرا اکثریت مردم برای فاز دوم اقدام به ثبت نام کرده‌اند، گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مکلف شده است میزان درآمد را برای دریافت یارانه مشخص کند.

وی افزود: در حالیکه این میزان درآمد از سوی دولت اعلام نشده  مردم نمی‌دانند که آیا با میزان درآمدی که دارند شامل دریافت یارانه می‌شوند یا خیر، بنابراین از آنجایی که در یک بلاتکلیفی قرار دارند ترجیح می‌دهند که برای دریافت یارانه ثبت نام‌کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: همچنین مردم از انجام راستی آزمایی اطمینان ندارند و بنابراین حتی افرادی که نیازمند دریافت یارانه نیستند اقدام به ثبت‌نام می‌کنند.

قادری گفت: برخی از مردم یارانه را حق مسلم خود می‌دانند و به همین خاطر حاضر به انصراف از دریافت آن نیستند و معتقدند که خودشان با دریافت مبالغ یارانه بهتر می‌توانند در مورد نحوه مصرف آن تصمیم بگیرند و در صورت لزوم خودشان بهتر تشخیص می‌دهند که  آن را به چه افرادی بدهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت باید این مسئله را برای مردم روشن کند که یارانه حق همه مردم نیست و فقط به نیازمندان و افرادی که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی صدمه می‌بینند متعلق است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها