کد خبر: ۲۱۶۱۱۵
زمان انتشار: ۱۱:۲۶     ۲۵ فروردين ۱۳۹۳
استفاده غيرصحيح و افزايش جرايم غيراخلاقي مانند تهمت، افترا و هتک حيثيت در شبکه هاي اجتماعي، نگران کننده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خراسان، سرهنگ سيدمحسن عرفاني رئيس پليس فتاي خراسان رضوي روز گذشته در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي با بيان اين مطلب گفت: ۸۰درصد جرايم اينترنتي سال گذشته در خراسان رضوي درحالي کشف شده که با توصيه هاي پليس و همکاري رسانه ها جرايم مالي به طور چشمگيري در فضاي سايبري کاهش يافته است.

سرهنگ سيدمحسن عرفاني، «اعتياد اينترنتي» در بين جوانان ۲۰ تا ۲۵سال را موجب نگراني مردم و مسئولان دانست و افزود: رشد ۲درصدي استفاده غيرصحيح از شبکه هاي اجتماعي و افزايش جرايم غيراخلاقي نيز مرز نگران کننده اي دارد. اين درحالي است که ۶۰درصد مردم از فضاي سايبري استفاده مي کنند.

اين مقام انتظامي با اشاره به اين که بسياري از آسيب ديدگان فضاهاي سايبر افراد تحصيلکرده و به ويژه قشر پزشکان هستند، خاطرنشان کرد: دليل اين امر آن است که بسياري از افراد متخصص و تحصيلکرده به دليل مشغله هاي کاري، به رسانه هاي گروهي و هشدارهاي پليس فتا توجهي نمي کنند.

سرهنگ عرفاني همچنين ثبت نام هاي يارانه اي را مورد توجه قرار داد و تصريح کرد: شهروندان براي ثبت نام دريافت يارانه به مراکز معتبر و داراي مجوز مراجعه کنند و در صورتي که متصديان ثبت نام از آنان شماره کارت عابر بانک و يا رمزهاي بانکي را خواستند يقين بدانند که موضوع کلاهبرداري و سوء استفاده در ميان است؛ بنابراين هيچ وقت شهروندان رمزها و شماره کارت عابر بانک خود را در اختيار متصديان ثبت نام دريافت يارانه قرار ندهند چرا که اين اطلاعات در سيستم هاي رايانه اي ثبت مي شود و ممکن است مورد سوء استفاده قرار گيرد.

ارسال کارتن هاي خالي تلفن همراه

رئيس پليس فتاي خراسان رضوي در ادامه اين مصاحبه به شگردهاي کلاهبرداران در فضاي مجازي نيز اشاره کرد و گفت: در يکي از پرونده ها جوان ۲۱ساله اي با دادن شماره حساب يکي از فروشندگان معتبر تلفن همراه درحالي اقدام به سرقت و کلاهبرداري مي کرد که آدرس خود را در صفحه اجتماعي گذاشته بود و شهروندان پول ها را به حساب شرکت مذکور واريز مي کردند اما گوشي تلفن همراه به آدرس جوان ۲۱ساله ارسال مي شد و او پس از سرقت گوشي تلفن، کارتن خالي را به آدرس خريدار ارسال مي کرد.

سرهنگ عرفاني افزود: اين جوان با شکايت يکي از شهروندان دستگير شد و تاکنون به ارتکاب ۲۹فقره سرقت با اين شيوه اعتراف کرده است.

سرنخي از دختر گمشده

اين مقام انتظامي همچنين با اشاره به يکي ديگر از کشفيات آزمايشگاه ادله ديجيتال پليس فتاي خراسان رضوي گفت: کارشناسان پليس فتا که در حال بررسي رايانه مربوط به يکي از پرونده هاي پليس آگاهي بودند به سرنخ هايي دست يافتند که مشخص مي کرد تصوير دختر ۵ماهه اي در آن وجود دارد وقتي متخصصان پليس فتا اين سرنخ را با دقت بررسي کردند محل اختفاي دختر مذکور در سيستم رايانه اي پيدا شد و بدين ترتيب اين دختر توسط کارآگاهان پليس آگاهي به آغوش خانواده اش بازگشت. سرهنگ سيدمحسن عرفاني تاکيد کرد آزمايشگاه پليس فتا همچنان آماده ارائه خدمات به ديگر پليس هاي تخصصي و شرکت هاي دولتي و خصوصي است که به بازيافت اطلاعات پاک شده در سيستم رايانه اي نياز دارند.

دستبرد ۳۰ميليوني به حساب بانکي زائر

رئيس فضاي توليد و تبادل اطلاعات خراسان رضوي، اضافه کرد: در پرونده ديگري نيز يک زائر تهراني که به مشهد مسافرت کرده بود متوجه شد از حساب بانکي اش مبلغ ۳۰ميليون تومان سرقت شده است که پس از ردزني هاي اطلاعاتي توسط کارآگاهان پليس فتا مشخص شد خانم جواني در شيراز و از طريق به دست آوردن رمز اينترنتي مالباخته، به حساب بانکي او دستبرد زده و پول هاي او را نيز در خارج از کشور به حساب بستگانش واريز کرده است که اين فرد بلافاصله با دستورات قضايي دستگير و وجوه مسروقه نيز به شاکي پرونده بازگردانده شد.

سرهنگ عرفاني يادآور شد: متصدي يک داروخانه نيز هنگامي که مشتريان مبلغ داروها را از طريق کارت خوان پرداخت مي کردند بلافاصله اقدام به خريد شارژ مي کرد و اين مبلغ به حساب بانکي مسئول داروخانه نمي رفت که بعد از مدتي دکتر داروساز متوجه کسري هاي ده ها ميليوني در داروخانه شد و موضوع را به پليس فتا اطلاع داد.

وي گفت: با پي گيري هاي کارآگاهان، اين فرد هنگام ارتکاب جرم شناسايي و دستگير شد. رئيس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات خراسان رضوي در پايان اين مصاحبه نيز نسبت به خريد بليت هاي هواپيماي تقلبي هشدار داد و از شهروندان خواست بليت هاي پرواز را حتما از مراکز مورد اعتماد و داراي مجوز خريد کنند چرا که در بسياري از پرونده ها مشکلات خاصي براي شهروندان به وجود آمده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها