به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، از آنجاکه آزادسازی نرخ بلیت
هواپیما مستلزم شفافسازی است در دستورالعمل آزادسازی نیز ایجاد سیستم رزرو
بلیت شرکتهای هواپیمایی به عنوان یکی از پیشنیازهای مهم اجرایی مورد
تاکید قرار گرفته است.
در این زمینه علیمحمد نوریان - قائم
مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی - به ایسنا اعلام کرد: تا دو
هفته آینده و بعد از تصویب شورای عالی هواپیمایی این موضوع اجرایی شود.
وی افزود: بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به صورت تدریجی انجام می شود چون باید اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.
به گفته نوریان با توجه به ایام نوروز و توصیه مسئولان این موضوع را اجرایی نکردیم اما قرار است این بحث به سرعت اجرایی شود.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و
هواشناسی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی هما، ماهان و آسمان سیستمها و
تجهیزات مورد نیاز را برای متنوعسازی قیمتها دارند و به بقیه ایرلاینها
نیز کمک میکنیم تا از تجهیزات مورد نیاز بهرهمند شوند تا بتوانیم این
موضوع را اجرایی کنیم.
وی گفت: با اجرایی شدن این موضوع در بعضی از مسیرها قیمتها کاهش مییابد و از سوی دیگر سطح خدمات و انتخاب مردم نیز افزایش مییابد.
به گفته مسئولان مربوطه هر چند اجرای
آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جدی است ولی برای اجرای آن نباید عجله کرد زیرا
اجرای آزادسازی تصمیم حساسی است و باید به دقت اجرا شود و مدل اجرایی شدن
این موضوع نیازمند پیشبینی لازم و فراهم شدن زمینههایی است.
همان طور که بررسیها نشان میدهد در
دیگر کشورها از جمله آمریکا از زمان تصویب قانون آزادسازی تا زمان اجرایی
شدن آن شش سال طول کشیده است.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه برخی
ایرلاینها سیستم مناسبی برای فروش بلیت ندارند آزادسازی ممکن است تبعاتی
به همراه داشته باشد. بر همین اساس شرکتهای هواپیمایی قبل از آزادسازی
باید نسبت به راهاندازی سیستم رزرو بلیت اقدام کنند البته براساس
بخشنامههای سازمان هواپیمایی برخی ایرلاینها در حال پیادهسازی این سیستم
نرم افزاری هستند.
پیش از این رییس سازمان هواپیمایی
کشوری از آغاز متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال گذشته خبر داده
بود و اوایل آبان پارسال نیز قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور
هوانوردی از برنامهریزی دولت برای آزادسازی نرخهای بلیت هواپیما تا نوروز
93 خبر داده بود.
سال 91 نیز رییس اسبق سازمان هواپیمایی
به پیشبینی قانون برنامه پنجم مبنی بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا سال
92 اشاره کرده و گفته بود: در قانون برنامه پنجم پیشبینی شده که در سال 91
باید متنوعسازی نرخ بلیت اتفاق بیفتد که با این اقدام حقوق مسافران تامین
میشود.
اما به اعتقاد کارشناسان صنعت حمل و
نقل هوایی افزایش سطح خدمات هوایی و کاهش قیمت بلیت در اثر رقابت از جمله
اهداف آزادسازی به شمار میرود و ضمن شفافسازی، رفع محدودیتها و آزادسازی
کامل نرخ و آزادسازی شبکه مسیرهای هوایی شاهد جذب سرمایههای بخش خصوصی در
حمل و نقل هوایی خواهیم بود.