کد خبر: ۲۱۴۶۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۶ مهر ۱۳۹۰
به گزارش 598 وزير خارجه روسيه تلقي خود از طرح گام به گام براي حل مسئله هسته اي ايران را اعلام كرد.
سرگي لاوروف در گفت وگو با شبكه آمريكايي سي ان ان اظهار داشت: «مسكو روش گام به گام را در جهت حل مسئله هسته اي ايران پيشنهاد مي كند. طبق اين طرح ايران بايد گام اول را بردارد مثلا كار توليد سانتريفيوژها را به تعليق در آورد. ما هم در عوض نه در چارچوب شوراي امنيت سازمان ملل متحد و نه به طور يكجانبه تحريم هاي جديدي اتخاذ نخواهيم كرد.»
 
به گفته وزير امور خارجه روسيه پس از آن ايران به عضويت تمام عيار پروتكل الحاقي به پيمان منع اشاعه سلاح هسته اي درخواهد آمد.
 
لاوروف خاطر نشان ساخت: «اگر ايران درك كند كه همه اين كارها براي كنترل وضعيت عدم اشاعه است و نه براي سرنگوني نظام، آنوقت است كه فرصت آغاز گفتگويي جدي پيرامون اين مسئله بوجود خواهد آمد».
 
بايد از آقاي لاوروف پرسيد مگر تحريمي هم مانده كه قدرت هاي مستكبر غربي امكان اعمال آن عليه ملت ايران را داشته باشند اما اعمال نكرده باشند؟! از طرف ديگر وزير خارجه روسيه بايد توجه داشته باشد كه در تجربه چند سال گذشته ايران تمام راه هاي اعتمادسازي را ولو تا سر حد تعليق اغلب فعاليت هاي هسته اي- حتي مراحل ماقبل غني سازي- در پيش گرفت اما جز طلبكاري بيشتر، نتيجه اي مشاهده نكرد. پس از آن نيز با تدبير حكيمانه مسئولان، جمهوري اسلامي روش گسترش فعاليت هاي هسته اي صلح آميز طبق معاهدات بين المللي و از جمله NPT را در پيش گرفت و به اعمال حقوق قانوني خود پرداخت، در اين ميان طرف روسي به خيال اينكه كلاهي از اين نمد براي خود ببافد، بعضا به پارسنگ بلوك غرب تبديل شد و حيثيت مستقل خود را زيرسوال برد.
 
به همين دليل روس ها ابتدا بايد استقلال خود را - كه گويا درصدد بازيابي آن هستند- نشان دهند و دراين راه، نه از ايران بلكه از طرف غربي توقع داشته باشند كه به ميانه روي برگردد و تعهدات و حقوق بين المللي را به رسميت بشناسد. تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر و عدم همراهي لازم در فراهم كردن امكانات غني سازي كه باعث شد متخصصان ايراني راساً به توسعه سانتريفيوژها و غني سازي 20 درصدي مبادرت كنند، از نقاط تاريك در كارنامه روس ها است و براي زدودن اين ابهامات، طرح گام به گام را بايد از خود مسكو و سپس از پايتخت هاي اروپايي و آمريكا شروع كرد؛ ايران نيز در چارچوب معاهدات بين المللي آماده اعتمادسازي متقابل و همكاري است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها