کد خبر: ۲۱۴۴۷۸
زمان انتشار: ۲۱:۱۹     ۱۸ فروردين ۱۳۹۳
نخست‌وزیر پیشین انگلیس امروز (دوشنبه) با دفاع از حمله نظامی به عراق گفت: جهان طی سال‌های آتی با مشکلات جدی و وحشتناکی به دلیل عدم مداخله در سوریه روبرو خواهد شد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و نماینده ویژه در گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه در مصاحبه‌ با رادیو 4 بی‌بی‌سی گفت: پیامدهای شکست در مقابله با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به خارج از منطقه نیز گسترش خواهد یافت.

وی افزود: ما در سوریه مداخله نکرده‌ایم و به عقیده من این عدم مداخله پیامدهای وحشتناک و مشکلات زیادی را برای خاورمیانه و حتی ما در سال‌های بعد به دنبال خواهد داشت.

تونی بلر که حامی مداخله نظامی در سوریه پس از حمله شیمیایی در این کشور در اوت سال گذشته میلادی بود، در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما اقدام نظامی در سوریه بدون حمایت داخلی اقدام درستی است یا خیر؟ گفت: شما باید ابعاد سیاسی این مساله را در نظر بگیرید. البته به نظر من ضرورت مداخله نظامی را نمی‌توان کلا باطل دانست. اما آنچه باید در نظر گرفته شود حقایق و مقایسه پیامدهای عدم مداخله و مداخله نظامی است.

نخست وزیر پیشین انگلیس با اذعان به این مساله که بسیاری از مردم خواهان تکرار حمله‌ای نظیر حمله به عراق در هیچ جای جهان نیستند، از تصمیمش برای حمله به عراق در سال 20303 به شدت حمایت کرد و گفت: فرض کنید که صدام هنوز برسر کار بود. به عقیده من و مطمئنم که شما با همان به اصطلاح بهار عربی در عراق نیز مواجه می‌شدید.

بلر افزود: اگر این بهار عربی به تونس، لیبی، مصر، یمن و سوریه رسید، به عراق هم می‌رسید و شما در این کشور شاهد همان چیز بودید که اکنون در سوریه رخ می‌دهد اما حالا می‌توانید این موضوع را کاملا کنار بگذارید. در نهایت، آنچه اکنون می‌دانیم و به وضوح در لیبی می‌بینیم این است که برکناری یک دیکتاتور، یک آغاز است نه پایان.

وی اتهامات مبنی بر اینکه وی مقصر ادامه خشونت‌ها در عراق است را رد کرد و در ادامه گفت: باید ببینید که عراقی‌ها اکنون چطور کشته می‌شوند و چه کسی آنها را می‌کشد. آنها توسط نیروهای قبیله‌ای که به دنبال ازبین بردن رفاه و سرپا شدن کشور هستند، کشته می‌شوند دقیقا همان چیزی که در افغانستان رخ می‌دهد.

در همین حال، وی از افغان‌ها بخاطر تصمیم به رای‌دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، به رغم تمامی تهدیدها و انفجارها تقدیر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها