کد خبر: ۲۱۳۷۳۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۱۶ فروردين ۱۳۹۳
امسال شاهد اتفاق ناخوشایندی در سریال‌های تلویزیونی بودیم که با تغییر دولت متاسفانه شاهد فشار از سوی گروه‌هایی خارج از سازمان صدا و سیما و اعمال نظر برخی افراد آشنا بر سریال‌های پرمخاطب تلویزیونی بودیم. دیالوگ بازیگر چینی سریال و سایر دیالوگ‌های سفارشی با توجه به مخاطبان فراگیر سریال یک دستور دیکته شده از جانب ناظران بیرونی بوده که در این روزها صدا و سیما دچار آن شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، نوروز و ایام تعطیلات  اوقات فراغت بیشتری فراهم می‌آورد و رسانه ملی نیز به همین دلیل تلاش می‌کند با ساختن سریال‌های تلویزیونی اوقات مخاطبان تلویزیون را پر کند و با تولید آثار شاد و مفرح فضای طراوت، شادمانی و سرخوشی بینندگان را دوچندان کند.

نوروز امسال تلویزیون در این امر مهم موفق عمل کرد و طنز و تفنن، عنصر غالب سریال‌های تلویزیونی بود. در مجموعه‌های تلویزیونی امسال که از شبکه‌های یک، دو، سه و پنج شاهد آن بودیم  محور اصلی داستان، خانواده قرار داشت و از تجمل‌گرایی پرهیز شده بود و پایتخت 3 با نمایش خانواده‌ای ساده و معمولی، روابط انسانی را به درستی به تصویر کشید. انسان‌هایی پر از عاطفه و احساس و میهمان‌نواز که خصوصیات کامل یک ایرانی را در این خانواده به تصویر کشیدند. به تصویر کشیدن آدم‌های معمولی ایرانی و رعایت تمام ابعاد آنها  کار ساده و آسانی نیست.

در سریال‌های دیگر تلویزیون از جمله «خوب، بد، زشت» و «روزهای بد به بدر» هم به داستان‌هایی چون ازدواج، خواستگاری، بی‌پولی،  دختر ثروتمند، تعامل یا تضاد اعضای خانواده و آشنایان توجه شده بود. تلاش سازندگان و داستان‌پردازان اکثر این مجموعه‌ها به خوبی دیده شد. در این مجموعه‌ها تاکید بر ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی بود. ارزش‌هایی که مفاهیم مثبتی مانند گذشت، اعتماد، اتحاد،  قدرشناسی، نگهداری از سالمندان بیمار، فداکاری، ایثار و.. را به نمایش گذاشتند.

داستان‌پردازان این مجموعه‌ها با محدودتر کردن شخصیت‌ها و رابطه‌ها به پختگی بیشتری دست یافته‌اند و جذابیت افزون‌تری را ایجاد کرده‌اند اما  اگر نگاهی به سریال‌ها بیندازیم خواهیم دید بار اصلی طنز، بر گفت‌وگوها استوار است و دیالوگ‌ بار اصلی طنز را بر دوش کشیده است و کمتر موقعیت‌های طنز و کمدی از سوی سازندگان آثار خلق شده است. نویسندگان آثار بیشتر تلاش خود را بر خلق دیالوگ‌های بامزه و خنده‌دار گذاشتند تا اینکه موقعیت‌های تصویری و نمایشی مناسب کمدی خلق کنند اما به نظر می‌رسد مفهوم و محتوای طنز بهتر از گذشته است. سازندگان آثار تلاش کردند مانند سریال‌های گذشته مجموعه‌ماجراهای سرراست و قابل فهمی برای اقشار مختلف آماده کنند اما تلاش شده است با ارائه واقعیت‌های زندگی و ملموس بودن شخصیت‌های داستان برای افراد جامعه، مخاطب بیشتری را با خود همراه کنند.

واقعیت‌هایی که امسال در مجموعه‌ها به نمایش گذاشته شد بخش قابل توجهی از مخاطبان در زندگی معمول و روزمره خود با آنها مواجهند همین امر یکی از دلایل دیده شدن سریال‌های تلویزیونی در نوروز 93 بود.

در گزینش  بازیگرانی که در مجموعه‌های امسال حضور داشتند شاهد روند خوبی بودیم. نشانه‌هایی از رویکرد تازه عوامل سازنده در گزینش بازیگران دیده شد و از بازیگران مطرح سینما برای حضور در مجموعه‌های تلویزیونی استفاده شد. سازندگان  مجموعه‌های نوروزی نشان دادند نیازهای مخاطب را به خوبی می‌شناسند و براساس نیازسنجی، آثار را خلق و تلاش کردند  از افتادن در دام کلیشه‌ها  پرهیز کنند. هرچند سازندگان به خطوط قرمز سازمان به خوبی آشنا بودند  اما امسال شاهد اتفاق ناخوشایندی در سریال‌های تلویزیونی بودیم که با تغییر دولت متاسفانه شاهد فشار از سوی گروه‌هایی خارج از سازمان صدا و سیما و اعمال نظر برخی افراد آشنا بر سریال‌های پرمخاطب تلویزیونی بودیم.

سازندگان آثار به خوبی با رویکردها و اهداف سازمان آشنا هستند اما امسال متاسفانه ممیزی در سطح دیگری صورت گرفت و ممیزی از سوی یک نیروی ناظر از بیرون صدا و سیما  باعث شد تعدادی از سریال‌ها از جمله «خوب، بد، زشت» محصول شبکه دو سیما، «روزهای بد به در» محصول شبکه سه سیما و «پایتخت3» محصول شبکه یک سیما دچار ممیزی شوند.

هریک از این سریال‌ها به ترتیب 50 دقیقه، 100 و 60 دقیقه کوتاه شدند آن‌ هم تنها با تصمیمی که از سوی گروهی ناظر و خارج از سازمان صدا و سیما انجام شد. نظارت بیرونی این بار کار دست سازندگان آثار که با رویکرد مدیران صدا و سیما آشنا هستند داد و بسیاری از تلاش‌های سازندگان آثار بدون توجه به زحمات شبانه‌روزی سازندگان مجموعه‌ها به آرشیو سپرده شد و به جای آن دیالوگ‌هایی به خورد سریال‌ها داده شد.

به طور نمونه  از جمله دیالوگ‌های سفارشی، جمله‌ای بود که توسط بازیگر چینی راجع به انصراف از یارانه‌ها گفته شد. این درحالی است که سازمان صدا و سیما در دریافت بودجه از دولت یازدهم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده و در دولت جدید با کمبود جدی بودجه مواجه است اما نیروهای ناظر تلاش کردند بدون توجه به کمبود بودجه سازمان صدا و سیما و در مضیقه بودن آن (که در سریال‌های تلویزیونی شاهد حضور اسپانسرها بودیم) اعمال نظر کرده و فشاری مضاعف بر این سازمان با شبکه‌های متعدد وارد آوردند. طبق شنیده‌های خبرنگار «وطن امروز» دیالوگ بازیگر چینی سریال و سایر دیالوگ‌های سفارشی با توجه به مخاطبان فراگیر سریال یک دستور دیکته شده از جانب ناظران بیرونی بوده که در این روزها صدا و سیما دچار آن شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها