کد خبر: ۲۱۳۳۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۰     ۱۱ فروردين ۱۳۹۳
۳۳ سال پیش در چنین روزی
شناسایی متجاوز بدون مجازات کار عبث و بیهوده ای است. به متجاوز نمی توان مدال داد و باید محاکمه شود و این چیزی نیست که ما بتوانیم از آن بگذریم.

رخدادهای 11 فروردین 1360

چکیده

  • هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی: تا سرباز خارجی در خاک ایران هست مذاکره نخواهیم کرد.
  • آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور : بنده نسبت به سهم خودم از همه کسانی که نسبت به من محبت دارند می خواهم که در راهپیمایی روز 12 فروردین  نسبت به من هیچ گونه شعاری ندهند و هیچ گونه تصویر و عکسی هم از من نداشته باشند .
  • صدام به دولت فرانسه تعهد داده و تضمین کرده است که به هیچ وجه از هواپیماهای میراژ بر علیه رژیم صهیونیستی استفاده نکند.
  • وزیر نفت اندونزی: همچنان که بارها گفته ام در کنفرانس بالی پریزیدنت سوهارتو رئیس جمهور اندونزی به عنوان رهبر کشور میزبان از دولت عراق خواست تا تندگویان را آزاد کنند .
هاشمی : تا سرباز خارجی در ایران هست مذاکره نمی کنیم

هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره سفر مجدد هیئت بررسی جنگ به ایران گفت : مطالب همان است که ما تاکنون گفته ایم ما سه چیز خواسته ایم که در پیشنهادهای آقایان نیست یکی بررسی تجاوز و محاکمه متجاوز در یک دادگاه بین المللی اسلامی دیگری خروج نیروهای عراقی قبل از آتش بس یعنی آن طور نباشد که اول آتش بس بعد یا مذاکره و یا خروج ، ما تا سرباز خارجی در خاکمان هست مذاکره ای نخواهیم کرد تا آنها نروند ما حرفی نمی زنیم و سوم این که مدار بحث هم باید  قرارداد الجزایر باشد. وی ادامه داد : این ها چیزی نیست که ما بتوانیم از آن تنزل کنیم آقایان تشریف آوردند صحبت می کنند و من هم نمی دانم این دفعه چه می خواهند بگویند.

شناسایی متجاوز بدون تنبیه معنا ندارد

هاشمی در پاسخ به این سوال که شرط ایران بالاخره شناسایی متجاوز است یا تنبیه متجاوز ؟ گفت : اولا شناسایی بدون مجازات چه فایده ای دارد یعنی اگر فرض کنید ما شرط می کنیم که بشناسیم متجاوز کیست و بعد از آن که شناختیم رهایش کنیم که این کار عبث و بیهوده ای است برای چه این کار را بکنیم باید احکام این تجاوز هم بعدا جاری بشود و احکام تجاوز هم منحصر به صدام باشد حرفی نداریم کارهایی که شده خونریزی هایی که شده تحریم هایی که شده خسارت هایی که وارد آمده دو تا ارتش ضعیف شده و دو تا ملت درمقابل هم قرار گرفته اند به خاطر این جنگ ملت عراق می داند که ما اگر دفاع کردیم یا کسی را از پا در آوردیم در این کار اجبار داشتیم به خاطر این که مورد هجوم قرار گرفتیم .

رئیس مجلس همچنین گفت : به متجاوز نمی توان مدال داد و باید محاکمه شود و این چیزی نیست که ما بتوانیم از آن بگذریم.(1)

آیت الله بهشتی : در روز 12 فروردین شعارها اسلامی باشد

آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور در جلسه ای با حضور حکام شرع ، دادستان تهران و مسئولین زندان ها گفت : همه شعارها در راهپیمایی 12 فروردین مربوط به شعارهای پرارزش اسلام باشد .  وی ادامه داد : تاکید ما این است که در این روز مراقبت شود همه شعارها و درود و تجلیل ها مربوط به شعارهای پرارزش اسلام باشد و همچنین مراتب قدردانی و تجلیل از امام رهبر عزیزانقلاب و این مربی بزرگ جامعه ما و با این ترتیب اسلام که به عنوان مکتب و امام به عنوان رهبر محور هستند باردیگر منشا وحدت و یکپارچی هر چه کامل تر قشرهای مختلف جامعه باشند.

هیچ گونه تصویر و عکسی از من در دست نداشته باشید

آیت الله بهشتی افزود: بنده نسبت به سهم خودم عرض می کنم که از همه کسانی که نسبت به من محبت دارند می خواهم که در این روز نسبت به من هیچ گونه شعاری ندهند و هیچ گونه تصویر و عکسی هم از من نداشته باشند این خواهشی است که در همه روزها از آن ها کرده ایم اما نسبت به این روز با تاکید می گوئیم.(2)

تعهد صدام به آمریکا و فرانسه

نشریه مجاهدین عراقی که به زبان انگلیسی در لندن چاپ می شود در شماره اخیر خود از تعهد صدام به آمریکا و فرانسه خبر داد. در گزارش این نشریه آمده است : صدام به دولت فرانسه تعهد داده و تضمین کرده است که به هیچ وجه از هواپیماهای میراژ بر علیه رژیم صهیونیستی استفاده نکند. دولت فرانسه نیز این مطلب را به دولت آمریکا اطلاع داده است .  این نشریه ادامه می دهد : تعهد صدام به خوبی دلیل بی توجهی آمریکا را به قرارداد نظامی فرانسه و صدام نشان می دهد . (3)

وزیر نفت اندونزی : از عراق بارها آزادی تندگویان را خواسته ایم

سوبروتو وزیر نفت و معادن اندونزی و رئیس سازمان اوپک به اتفاق دو تن از معاونان خود تهران را به مقصد کویت ترک کرد . مهندس حسن سادات کفیل وزارت نفت و جمعی از مسئولان این وزارت خانه سوبروتو را در فرودگاه مهاباد بدرقه کردند. این مقام اندونزیایی در مصاحبه ای گفت : همچنان که بارها گفته ام در کنفرانس بالی پریزیدنت سوهارتو رئیس جمهور اندونزی به عنوان رهبر کشور میزبان از دولت عراق خواست تا تندگویان را آزاد کنند و بارها نیز تقاضای مشابهی از سوی مقامات کشور ما مطرح شده است . (4)

پی نوشت :

1-  جمهوری اسلامی ، 11 فروردین 1360 ، صفحه 10

2- جمهوری اسلامی ، 11 فروردین 1360 ، صفحه 10

3- جمهوری اسلامی ، 11 فروردین 1360 ، صفحه3

4- جمهوری اسلامی ، 11فروردین 1360 ، صفحه 7

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها