کد خبر: ۲۱۳۲۵۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۰ فروردين ۱۳۹۳
رود «درپتکون» در منطقه سرخ‌قلعه و روستای شومهری شهرستان قلعه‌گنج قرار دارد و انبوه درختان همیشه سبز استوایی آن هر بیننده‌ای را جذب می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شهرستان قلعه‌گنج منطقه‌ای است که اگر چه هوای بهار آن دلنواز است و تابستان آن داغ، اما در دل خود صحنه‌هایی از خلقت خداوندی را جای داده که متحیر می‌شویم در دل سیاه‌کوه‌ها و دشت‌ها چگونه این همه را چشم ما توان ثبت و نگاره‌نویسی دارد.

زیبای خفته در

رود «درپتکون» که در منطقه به دره شهرت یافته است، رودخانه‌ای فصلی در منطقه سرخ‌قلعه و روستای شومهری است که انبوه درختان همیشه سبز استوایی در دل سیاه‌کوه‌ها هر بیننده‌ای را جذب می‌کند.

زیبای خفته در

عمق رود از سطح زمین به 15 متر می‌رسد و در طول بیش از سه کیلومتر آن، آب جاری است و انواع درختان کهور، کنار و گز روغنی رونمایی می‌کند، البته درختان جم و خرما نیز فراوان است.

زیبای خفته در

یکی از شگفتی‌های خلقت جایی در این مسیر نمود پیدا می‌کند که اعتقادات مردم روستا و منطقه در حاشیه رودخانه روح این شگفتی را نمایان می‌کند و آن خلوص نیت و سادگی مردمان گذشته این منطقه بوده است.

در طول رود به همراه کارشناس زمین‌شناسی که در این سفر ما را همراهی می‌کرد، حرکت کردیم، شناخت سنگ‌ها و بافت دیواره رودخانه و قدمت آن خیلی شگفت‌انگیز بود.

زیبای خفته در

یونس جام‌گوهری گفت: این رودخانه در 17 کیلومتری روستای سرخ‌قلعه و پنج کیلومتری روستای شومهری واقع شده است و در کنار این زیبایی روستایی به نام بورک‌ماهی و چاه‌سیاهی شکل گرفته است.

وی بیان داشت: این رودخانه در سال‌های خیلی دور شکل گرفته است و وجود حصارهای سنگی برای کشاورزی نشان از قدمت کشاورزی در این منطقه می‌دهد.

زیبای خفته در

این کارشناس زمین‌شناسی عنوان کرد: از لحاظ زمین‌شناختی، منطقه به دوره پرکامبرین برمی‌گردد که در حدود 150 میلیون سال قبل ایجاد شده و دارای کانسارهای بزرگ آهن، تیتانیوم و ... است که هنوز این کانی‌ها استخراج نشده و قابلیت‌های فراوان استخراجی دارند.

جام‌گوهری اذعان داشت: دره بر اثر فرسایش قهقرایی رودخانه در فصل پرباران به وجود آمده است و سفره‌های آب زیرزمینی که در سطح ایستابی بالاتر از سطح زمین قرار گرفته در آن تشکیل چشمه داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها