کد خبر: ۲۱۱۶۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
اموال و املاک دانشگاه آزاد متعلق به بیت‌المال است و آقای هاشمی نمی‌تواند به‌عنوان مالک این دانشگاه سخن بگوید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، در پی انتشار اظهارات هفته گذشته هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اینکه نظام شاه نتوانست حسینیه ارشاد را به خاطر اساسنامه محکم آن تصاحب کند اما جمهوری اسلامی قوی‌تر بود و دانشگاه آزاد را تصاحب کرد، روزنامه وطن امروز نوشت: این نگاه تملیکی نسبت به اموال و نهادهای متعلق به بیت‌المال در گذر زمان آثار و تبعات ویرانگرش را در بحث آقازاده‌پروری و انتفاع از اموال دانشگاه به روشنی بروز داد...

 

از آغاز فعالیت و گسترش دانشگاه آزاد ریز و درشت فعالیت‌های دانشگاه به طور مشخص با امکانات دولتی و با استفاده از بیت‌المال انجام می‌گیرد حتی محل پرداخت حقوق رئیس و کارکنان وقت نیز از محل کمک‌های دولتی بوده است. لذا ماهیتاً این دانشگاه از همان ابتدا متعلق به بیت‌المال بوده است و ادعای تعلق آن به هیئت مؤسس یا هر شخص و نهاد دیگری ادعایی غیرحقوقی و غیرمسموع است.

 

نویسنده خاطرنشان کرد: نگاهی گذرا بر املاک دانشگاه آزاد مستنداً نشان می‌دهد این املاک عموماً یا از محل زمین‌های عمومی یا وقفی است که اصالتا به خاطر تعلق دانشگاه آزاد به بیت‌المال این املاک به آن تعلق گرفته است.

 

ساخت و سازهای گسترده دانشگاه آزاد نیز چنین شرایطی داشته است. برداشت یک مؤسسه آزاد متعلق به هیئت مؤسس نسبت به دانشگاه آزاد یک برداشت غیرحقوقی- غیرشرعی است که با مبانی فقهی و حقوقی منافات انکارناپذیری دارد طبیعی است مرور زمان، گسترده شدن تدریجی فعالیت‌ها یا پرداخت مالیات به حکومت هیچ حقی را برای هیئت مؤسس درباره تصاحب معنایی یا مالی آن ایجاد نمی‌کند.

 

یادآور می‌شود به اعتبار ملوک‌الطوایفی شدن مدیریت دانشگاه آزاد در بیش از 2 دهه امتناع این مدیریت از نظارت مجلس و دولت (وزارت علوم) و همچنین تلاش جریان حاکم بر این دانشگاه برای فامیلی و اختصاصی کردن دانشگاه آزاد تحت عنوان نچسب وقف، موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شد تا سر و سامان تازه‌ای به وضعیت حقوقی- مالی و اداری این دانشگاه تحت نظارت شورا داده شود.

 

اموال دانشگاه آزاد بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها