کد خبر: ۲۱۱۶۰۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۴ اسفند ۱۳۹۲
بیانیه وزارتی کابینه لبنان تصویب شد؛
دولت لبنان پس از برگزاری ۱۰ جلسه و اختلاف نظر درباره متن بیانیه، دیشب در جلسه مشترکی با «میشل سلیمان»، رئیس جمهور این کشور بیانیه وزارتی را تصویب کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه السفیر، دولت لبنان شب گذشته در جلسه مشترکی با «میشل سلیمان»، رئیس جمهور این کشور بعد از بررسی بیانیه وزارتی آن را به تصویب رساند.

 

«رمزی جریح»، وزیر اطلاع رسانی لبنان اعلام کرد: «دولت لبنان بعد از یک بحث طولانی در مورد بند متعلق به حزب الله و نقش آن در مقاومت در برابر اسرائیل بیانیه وزارتی را به تصویب رساند.»

 

متن پیشنهادی از این قرار بود: «نظر به مسئولیت دولت در حفظ حاکمیت، استقلال، یکپارچگی خاک و سلامت ملت، حکومت تاکید می کند که دولت باید برای آزادی مزرعه‌های شعبا، تلال کفر شوبا، بخش لبنانی روستای الغجر با تمامی ابزارهای مشروع تاکید اقدام کند. همچنین مقاومت در برابر اشغالگری‌های اسرائیل و تجاوزات این رژیم و باز گرداندن مناطق اشغالی حق شهروندان لبنانی است.»

 

پیشتر شورای وزرای لبنان از زمان تشکیل حکومت در 15 فوریه 2013  به مدت 10 جلسه برای تصویب بیانیه وزارتی تشکیل جلسه داده بودند که به دلیل اختلاف بر سر بند متعلق به مقاومت این بیانیه به تصویب نرسیده بود.

 

در بیانیه وزارتی که بیانگر رویکردهای اصلی دولت در قبال مسائل مختلف است همچنین در مورد مسئله ربوده شدن امام موسی صدر به همراه دو نفر از همراهانش در لیبی آمده است که دولت باید تلاش های خود را در همه زمینه ها بیشتر کند و از کمیته رسمی پیگیری این مسئله، حمایت همه جانبه داشته باشد.

 

از کشمکش سیاسی برای تشکیل دولت تا تلاش جریان 14 مارس برای حذف واژه مقاومت

 

«تمام صائب سلام»، سیاستمدار لبنانی متولد دسامبر سال 1945 میلادی و فرزند نخست وزیر اسبق لبنان «صائب سلام» است که به عنوان چهل و نهمین نخست وزیر لبنان پس از استعفای «نجیب میقاتی» 6 آوریل 2013 به این سمت منصوب شد.

 

تمام صائب سلام 68 ساله در انتخابات پارلمانی سال 1996 لبنان موفق به راهیابی به پارلمان لبنان شد. اما طی انتخابات سال 2000 موفق به راهیابی به پارلمان لبنان نشد و در انتخابات پارلمانی سال 2005 نیز شرکت نکرد. در انتخابات پارلمانی سال 2009 میلادی با ائتلاف با «سعد الحریری»، نخست وزیر اسبق لبنان موفق شد به پارلمان لبنان راه پیدا کند. پس از استعفای نجیب میقاتی و انحلال کابینه وی، میان گروه 14 مارس و جبهه مبارزه ملی به عنوان جبهه نماینده «ولید جنبلاط» درباره معرفی تمام سلام اتفاق نظر حاصل شد تا وی به عنوان نخست وزیر جدید لبنان معرفی و مامور تشکیل کابینه جدید شود.

 

وی 17 فروردین 92 مامور تشکیل کابینه دولت لبنان شد ولی پس از بیش از 10 ماه کشمکش گروههای سیاسی و به دلیل سهم خواهی جریان 14 مارس و کارشکنی عربستان موفق به تشکیل کابینه جدید لبنان شد. البته این تازه شروع مشکلات بود چون بر اساس توافق گروههای سیاسی قرار بود که ابتدا دولت جدید لبنان تشکیل شود و بعد از آن درباره بیانیه وزارتی که رویکردهای اصلی دولت را درباره مسائل مختلف نشان می دهد به توافق برسند. جریان 14 مارس تلاش داشت که واژه مقاومت را از بیانیه وزارتی حذف کند و حتی میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان که فردی مستقل و بی طرف بود و با توجه به این رویکرد مستقل، گروههای 8 مارس و حامی مقاومت به ریاست وی رای دادند ، طی سخنانی معادله ارتش، ملت و مقاومت را معادله چوبی توصیف و معادله جدیدی را مطرح کرد این در حالی بود که جریان مقاومت بر گنجاندن واژه مقاومت در بیانیه وزارتی دولت جدید اصرار داشت و حاضر نشد در این زمینه کوتاه بیاید.

 

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در پی به نتیجه نرسیدن نشست‌های کمیته تدوین بیانیه وزارتی، پیش از این تاکید کرده بود که جریان 8مارس از واژه مقاومت کوتاه نمی‌آید و در صورت عدم توافق تا دوشنبه آینده، نخست‌وزیر جدید تعیین می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها