کد خبر: ۲۱۰۴۹۴
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
وبلاگ آینده از آن امت اسلامی
ترکیب منبر، نماز جماعت، کتاب، آگاهی و جهاد فرهنگی که همه در سنگر اسلام در یک روستا با کمترین امکانات اتفاق افتاده است می‌تواند دلگرم کننده باشد برای آنهایی که امکانات ندارند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از وبلاگ آینده از آن امت اسلامی است نوشت: مساجد شهرها و روستاهای کشورمان همانطور که پیش از انقلاب اسلامی خاستگاه مبارزات علیه نظام شاهنشاهی و محلی برای مدیریت این مبارزات بودند پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره مقری برای حفظ و اشاعه دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رفته است.

بسیاری از مساجد شهرها و روستاهای بزرگ کشورمان در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب (و تا حدودی هم سال‌های بعد از آن) دارای گروه‌های سرود و تئاتر بوده‌اند و فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در آنها صورت می‌گرفته است.

سال 74 که مراسم تقدیر از دانش آموزان برتر ثلث اول همزمان با دهه فجر و در مسجد روستا برگزار می‌شد و ما «جوایزمان» را در «جشن پیروزی انقلاب» که بعد از «نماز جماعت» برگزار می‌شد می‌گرفتیم؛ در همان مراسم هم گروه سرود و تئاتر مدرسه روستا برای حضار برنامه اجرا می‌کردند؛ یادم هست که نه گروه سرودمان خیلی هماهنگ بود و نه نمایش تئاترمان حرفه‌ای برگزار شد اما به هر حال یک تولید فرهنگی بومی بود با حداقل امکانات که محتوایی دینی و انقلابی داشت.

البته در بعضی سال‌ها نیز این فعالیت‌ها در مساجد سست شد ولی چندسالی است که به همت کانون‌های مساجد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و پایگاه‌های بسیج و ائمه جماعات مجدداً جان گرفته و امکانات نسبتاً خوبی هم از سوی این دو نهاد فراهم شده است.

 

چند روز پیش که من و دوستانم برای انجام کاری به مسجد روستای گیودره (یکی از روستاهای استان همدان) رفته بودیم متوجه شدم که به همت کانون فرهنگی مسجد و پایگاه بسیج یک نمایشگاه کتاب مختصر و مفید در داخل مسجد برپا شده است. نمایشگاهی که کتاب‌هایش بدون امکانات خاصی روی زمین به صورت مرتب چیده شده بود و محتوای آنها نیز بسیاری از سلایق را پوشش می‌داد.

وقتی در این رابطه با یکی از اعضای هیأت امنای مسجد صحبت کردم از استقبال نوجوانان و جوانان از کتاب‌های این نمایشگاه بسیار راضی بود و اظهار خوشحالی می‌کرد.

نکته‌ای که مرا به نگارش این سطور ترغیب کرد این بود که ترکیب منبر، نماز جماعت، کتاب، آگاهی و جهاد فرهنگی که همه در سنگر اسلام در یک روستا با کمترین امکانات اتفاق افتاده است می‌تواند هم دلگرم کننده باشد و هم درسی باشد برای ما و همه کسانی که امکانات خاصی ندارند ولی به واسطه تکلیف مداری خود، عزم فرهنگسازی دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها