کد خبر: ۲۱۰۴۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۱۹ اسفند ۱۳۹۲
احمد نعمت بخش گفت: براي سال آينده تصورمان اين است كه زيان هايمان را كمي با افزايش توليد جبران كنيم ولي براي اينكه بخواهيم از زيان خارج شويم ممكن است ۵ تا ۱۰ درصد قيمت خودرو را افزايش دهيم.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جوان‌آنلاين، احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در پاسخ به اين سوال كه آيا قيمت خودرو در سال جديد ارزان مي شود يا خير، اظهارداشت: چه چيزي ارزان شده كه ما خودرو را ارزان كنيم؛ ما يكي دو سال است كه سر قيمت گذاري با شوراي رقابت و سازمان حمايت مشكل داريم؛ سال گذشته كه دولت آقاي احمدي نژاد معتقد بود كه خودرو كالايي حساس است كه اگر قيمتش بالا رود همه اقلام گران مي شود و تورم ايجاد مي كند و در واقع قيمت واقعي را به ما نمي دادند.

به گفته وي، سال گذشته ما حدود ۴ هزار ميليارد تومان زيان كرديم چون دو شركت ايران خودرو و سايپا در بورس هستند، آذرماه سال گذشته زيان آنها را بورس اعلام كرد و سهامشان به شدت افت كرد و آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور آنها را خواست كه چه شده كه انقدر سهامتان ريزش كرده كه خودروسازان پاسخ دادند قيمت واقعي به ما نمي دهند، و ارز هم نمي دهند كه ما ارز آزاد استفاده مي كنيم و به همين علت ما زيان كرديم كه رئيس جمهور گفت ارز مبادله اي به خودروسازان تعلق گيرد و قيمت تان را نيز در حاشيه بازار تعيين كنيد.

دبير انجمن خودروسازان افزود: متاسفانه پس از يك هفته آنقدر رسانه ها اين مسئله را در بوق و كرنا كردند كه آقاي احمدي نژاد آمد و در تلويزيون گفت پرايد كيلو چند؟! كه پس از آن ما گرفتار شوراي رقابت شديم و اين شورا پس از دو سه ماه فرمولي به ما داد كه چند ايراد اساسي دارد و آن اينكه مبناي قيمت ها را مبناي فروردين ۹۱ گذاشته است كه باعث شد ما صد هزار ميليارد تومان در سال ۹۱ زيان كنيم.

نعمت بخش تصريح كرد: ديگر آنكه در محاسبه شوراي رقابت ارز مبادله اي براي ما حساب كردند در صورتي كه ما ارز آزاد استفاده مي كنيم بنابراين امسال هم ما بالغ بر هزار ميليارد تومان زيان كرديم كه خوشبختانه زيان مان كم شده است يعني در شش ماهه اول ايران خودرو ۴۵۰ ميليارد تومان زيان كرد كه در ۹ ماه به ۴۷۵ ميليارد تومان رسيد. چرا كه قبلا دلار ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ بود و حالا كه ۳۰۰۰ هزار تومان شده است برايمان ارزان تر در مي آيد يعني هزينه هايمان كم شده بنابراين زيانمان هم كاهش پيدا كرده است.

وي ادامه داد: ما به شوراي رقابت نامه زديم كه ما داريم زيان مي كنيم و فرمول هايش را تغيير دهد و آقايان تدبيري كنند كه ما ديگر زيان نمي كنيم؛ در هر صورت ما علاقمند هم نيستيم كه خودرو را خيلي هم گران كنيم چرا كه اگر گران هم شود مردم ديگر قدرت خريد ندارند.

دبير انجمن خودروسازان عنوان كرد: اگر شما به سايت انجمن خودروسازان مراجعه كنيد در قسمت قيمت نشان مي دهد كه از سال ۷۶ تا ۹۰ يعني در اين ۱۴ سال ما ۴۴ درصد جمعا خودرو را گران كرده ايم درحالي كه ساير كالاها ۶۰ درصد افزايش يافته است و شايد يكي از دلايلي كه مردم صدايشان در آمده كه چرا خودرو گران شده اين باشد چون ما سالي ۲ تا ۳ درصد بيشتر خودرو را گران نمي كرديم.

نعمت بخش افزود: ما در آن مدت هميشه در حاشيه بازار خودروها را مي فروختيم و در واقع با فروش خودرو در حاشيه بازار دست دلالان را قطع كرده بوديم و اينكه پول هاي سرگردان از بازار بيرون رفته بود.

وي با بيان اينكه قيمت هر كالايي را عرضه و تقاضا تعيين مي كند، اظهاركرد: شما وقتي بتواني كمي از تقاضا را كم كني وقتي شما خودرو را در حاشيه بازار بفروشي و سودي در ميان نباشد پول هاي سرگردان از اين بازار بيرون رفته و جاي ديگر مي روند و خودش باعث مي شود كه خودرو خيلي افزايش نيابد.

دبير انجمن خودروسازان اضافه كرد: براي سال آينده تصورمان اين است كه زيان هايمان را كمي با افزايش توليد جبران كنيم ولي براي اينكه بخواهيم از زيان خارج شويم ممكن است ۵ تا ۱۰ درصد قيمت خودرو را افزايش دهيم.

نعمت بخش با بيان اينكه به ما خرده نگيريد، گفت: اين درحاليست كه تمام اقلام تشكيل دهنده يك خودرو سه تا چهار برابر شده است يعني آلومينيومي كه ۲۱۰۰ تومان بوده نزديك ۸ هزار تومان شده است، فولاد ۵۷۰ شده ۲ هزار تومان كه مثلا در يك خودرو حدود ۶۰۰ كيلو فولاد مصرف مي شود يا چدن ۳۰۰ توماني ۹۰۰ تومان شده است. علاوه بر آن در گذشته ۴ حلقه لاستيك ۱۶۵ هزار تومان مي شد كه الان ۵۱۰ هزار تومان شده است. آن وقت قيمت خودرو ۲/۲ دهم برابر شده است و براي همين ما زيان مي كنيم.

وي تصريح كرد: اگر قرار باشد خودروسازان زيان كنند كه صحيح نيست متاسفانه آقاي نعمت زاده هم گفته اند كه تا آخر سال قيمت ها را بالا نبريد.

به گفته وي، ما حرفي نداريم كه گران نكنيم اما دولت بيايد به استناد تبصره ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه كمك زيان به ما بدهد چرا كه در اين تبصره قانونگذار به دولت تكليف كرده اگر قيمت كالايي را كمتر از حد تعيين كرديد زيانش را بايد بدهيد. اين در حاليست كه متاسفانه نه دولت آقاي احمدي نژاد و نه دولت آقاي روحاني كمك زياني به ما ندادند، ما مخلص اين ها هستيم اما اگر كمك زيان به ما بدهند بدهي قطعه سازان را يك جا مي دهيم و كمك به توليد مي شود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها