در چنین شرایطی اپراتورهای وایمکس نیز باید مانند هر بنگاه تجاری به دنبال راههایی برای ادامه حضور در بازار باشند؛ اما اعمال برخی روشها توسط برخی سرویس دهنده های وایمکس، برای همان تعداد اندک مشتریهای وایمکس نیز مشتریمدارانه و منصفانه نیست.
اپراتور مبین نت که مجوز ارائه سرویس وایمکس در تمام کشور را دارد، از روش خاصی برای فروش سرویس و جذب مشتری جدید بهره می برد.
این اپراتور پس از فروش طرح یک ساله همراه با مودم رایگان به قیمت حدود ۳۰۰ هزار تومان و جذب مشترک برای یک سال، شرایط ادامه اشتراک را سخت میکند. اکنون دیگر کاربر، مشتری شرکت شده است. مودمی تهیه کرده که باید آن را شارژ و از آن استفاده کند.
به این ترتیب پس از پایان دوره یک ساله، برای خرید طرح جدید، در «صفحه مشترکان» سرویسهای موجود به مشترک اعلام میشود.
همچنین در سرویس ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه نیز حداقل قیمت ۲۴ هزار تومان برای ۴ گیگ ترافیک در یک ماه و حداکثر ۳۶۰ هزار تومان برای ۷۲ گیگ ترافیک در ۶ ماه است.
در بین این طرحها برای مشترکان کم مصرف، طرح مصرف آزاد دیده نشده است و برای مثال کممصرفترین مشترک در سرویس ۵۱۲ کیلو بیت بر ثانیه باید طرح ۲۴ هزار تومانی برای یک ماه را خریداری کند که گاهی بیش از نیاز مشترک است.
زیرا اصل تکنولوژی وایمکس بر دریافت بی سیم اینترنت پرسرعت با قابلیت جابه جایی است و گروهی از مشترکان قدیمی این اپراتور این سرویس را تنها برای مواقع خاص و موقع جابه جایی تهیه کردهاند نه به عنوان روش پایه و همیشگی اتصال به اینترنت. از این رو منطقی است که در چنین شرایطی نوع استفاده به کاربردهای ضروریتر معطوف میشود و حجم مورد استفاده زیاد نخواهد بود.
همچنین دوره انتخاب این اپراتور نیز دارای اشکالاتی است. برای مثال به محض انتخاب یک طرح یک ماهه، در حالی که سیستم آغاز و پایان دوره را اعلام میکند، اما مدت اعتبار کمتر از ۳۰ روز (۲۸ روز) در نظر گرفته میشود.
خبرگزاری فارس علت این اشکالات را از اپراتور مربوطه جویا شده است.
این اپراتور در پاسخ به پیگیری فارس در خصوص علت درج مدت اعتبار کمتر از ۳۰ روز علیرغم فروش ماهانه، اعلام کرد: «سیستم صورتحسابگیری این اپراتور خارجی است و از هوواوی خریداری شده و از این رو سیستم براساس ماههای میلادی صورتحسابگیری را انجام میدهد که در مورد مثال زده شده به دلیل مصادف شدن با ماه فوریه میلادی، مهلت زمان استفاده از طرح، به جای ۳۰ روز معادل ۲۸ روز ماه فوریه در نظر گرفته شده است؛ همچنان که بر همین اساس در برخی ماههای میلادی نیز مهلت زمان استفاده از سرویس به جای ۳۰ روز ۳۱ روز در نظر گرفته میشود.»
این اپراتور همچنین در خصوص نبود امکان مصرف آزاد متناسب با استفاده مشترکان کم مصرف در وایمکس مبیننت، توضیح داد: «مشترکان حق دارند که با کمترین هزینه از سرویسها استفاده کنند؛ اما در شبکههای وایمکس مبیننت حتی روشن بودن مودم برای اپراتور هزینهدار است و اگر مشترکی نتواند حداقلهای سرویس خود را پرداخت کند، برای مبیننت به صرفهتر خواهد بود که مودم را از مشترک پس بگیرد و به مشترک دیگری واگذار کند. علاوه بر اینکه رفتار مصرف مشترکان در شبکه نشان میدهد مشترکان عادی ماهانه ۵ گیگ و مشترکان کم مصرف به طور متوسط ماهانه ۴ گیگ مصرف می کنند.»
این اپراتور اضافه کرد: «حداقل درآمد ماهانه به ازای هر خط باید ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان باشد تا برای اپراتور صرفه اقتصادی داشته باشد و انتظار برخی مشترکان که مودم روشن روی خط داشته باشند و به میزان استفاده، هزینه هر گیگ مصرفی را پرداخت کنند، برای مبین نت صرفه اقتصادی ندارد.»
این اپراتور همچنین با ذکر توضیحاتی در خصوص عدم امکان مقایسه وایمکس و ADSL و تعرفه های این دو سرویس، خاطر نشان کرد: «شبکههای بی سیم چندین برابر شبکههای ثابت و مبتنی بر سیم مسی هزینه دارند و حق لایسنس و نگهداری سایتها هزینههای اضافی را به اپراتور تحمیل میکند؛ از این رو مشترکی که نیاز به قابلیت جابه جایی ندارد بهتر است از شبکه ADSL استفاده کند.»
اپراتور مبین نت همچنین توضیحاتی را نیز در خصوص منسوخ شدن تکنولوژی وایمکس ارائه کرده و گفته: «تکنولوژی وایمکس منسوخ نشده بلکه در حال ارتقا است و ورژن جدیدتری از تکنولوژی وایمکس به نام Wimax Advance ارائه شده که باید به سمت آن حرکت کنیم.»
در نهایت پس از تمام شنیدهها و توضیحات باید گفت که توضیح شرکت در مورد سیستم صورت حسابگیری خارجی، منوط به اینکه کاربر یک سال مشتری مبین نت باشد، موید عدم تضییع حقوق مشترک در مجموع یک سال است اما در مورد مشترکانی که تمام ماه های سال را با شرکت همراه نبوده اند، صادق نیست و هر چند اندک، اما روزهای کمتری به آنها اختصاص داده شده است.
همچنین در رابطه با نبود امکان مصرف آزاد به دلیل عدم صرف اقتصادی، به نظر میرسد شاید توجیه صرفه اقتصادی آن طور که برای اپراتور ملموس است برای مشترک قابل درک نباشد. زیرا همچنان که اپراتور بنابر حساب و کتاب های تجارت به دنبال صرفه اقتصادی و درآمد برای پایداری بنگاه تجاری خود است، مشترک نیز به دنبال پرداخت هزینه کمتر است و بدیهی است که توان مالی یک مشترک به مراتب از توان مالی یک اپراتور کمتر است.
برای مشترکی که با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان و دریافت مودم رایگان، به استفاده از خدمات وایمکس مبین نت مجاب شده، شنیدن این جمله که در صورت تمایل به پرداخت هزینه کمتر و عدم نیاز به جابه جایی می تواند از ADSL استفاده کند، خوشایند نیست.
زیرا مشتری هزینه نه چندان کم اولیهای را به امید تداوم دریافت سرویس با شرایط منطقی زمان خرید پرداخت کرده است.
یکی از اصول اولیه مشتری مداری نیز تلاش برای حفظ مشتری فعلی با برطرف کردن نیازهایش است و و نه رها کردنش در نیمه مسیر.
به این ترتیب به نظر می رسد در آینده نیز برای گروه مشترکان کم مصرف یا مصرف آزاد انتخاب اپراتور مبین نت انتخاب درستی نیست.