کد خبر: ۲۱۰۲۷۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۴     ۱۸ اسفند ۱۳۹۲

به گزارش تراز همایش بررسی فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی با حضور اساتید اقتصاد فرشاد مومنی و عباس شاکری رییس دانشکده اقتصاد به عنوان مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و جمشید پژویان به عنوان موافق طرح برگزار شد، در این میان غلام رضا تاج گردون عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی که از دیگر مدعوین جلسه بود حضور نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترازعباس شاکری در باره بدهی دولت با توجه به آمارهای منتشر شده گفت: با نگاه به آمارها دولت ۲۰ درصد هزینه های خود را تا به حال پرداخت نکرده است و از سال ۸۹ تا کنون بدهی های دولت به بانک مرکزی وسایر بانک هابه مبلغ ۲۷۰ هزار میلیارد تومان میرسد.

 وی  در ادامه در باره اصلاحات قیمتی بیان کرد:اصلاحات قیمتی برپایه دو موضوع شکل می گیرد، اول فراهم کردن زمینه های لازم برای اصلاح قیمت ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب، تا از این طریق بتوانیم بر اعداد حاصل از آن حساب کنیم و دوم زمانی است که مانند قبل با فرض ثابت ماندن سایر شرایط، قیمت ها را افزایش دهیم و درآمد حاصل از آن را  به سایر بخش های اقتصادی  تخصیص دهیم.

شاکری در باره تجربیات گذشته در اجرای فاز اول هدفندی یارانه ها تصریح کرد: با بررسی ها و کند و کاوهای لازم در گذشته باید بیابیم چرا در اجرا هدفمندی با بعضی مشکلات روبرو شدیم  و با توجه به رکود شدید تورمی در کشور در اجرای فاز دوم  باید نظرات متعدد صاحب نظران را مورد بررسی قرار داده تا در اجرای قاز دوم یارانه ها بامشکلات فاز اول مواجه نشویم.

 این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: اگر شرایط لازم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مهیا باشد باید با  داشتن تعهدهای بررسی شده  آن را اجرایی  کرد، در غیر این صورت با رعایت جوانب به فراهم کردن زمینه های لازم بپردازیم.

 در ادامه فرشاد مؤمنی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد با تأکید بر اینکه اینجا تقابل دیدگاه هاست و نه تقابل اشخاص عنوان کرد: سه سال پیش، پیش بینی های در باره اجرای هدفمندی یارانه ها انجام دادم، که تقریباً همه آنها به وقوع پیوست به نظر بنده  بعضی گزارشات در این زمینه مخدوش و نادرست است.

در ادامه مومنی افزود: اگر بخواهیم به مسئله هدفمندی یارانه ها در سطح نظری نگاه کنیم گزاره های تئوری مشهودند.

 این استاد دانشگاه  درباره شوک های حاصل از افزایش حامل های انرژی در سال های قبل عنوان کرد: ماجرای شوک های افزایش قیمت  حامل های انرژی در ایران با هفت گروه خطای فاحش همراه بود.

وی بیان کرد: با نگاهی به الفبای مسئله می بینیم در هدفمندی باید ابتدا گروه  هدف را به خوبی شناسایی کرده  و آنها را می شناختیم که متأسفانه از این امر سرباز زدیم، مسئله همچنین برای اصلاح قیمت  های نسبی در اقتصاد به طیف وسیعی اصلاحات نیازداشتیم  که باز هم از آن محروم بودیم .

 این استاد اقتصاد تأکید کرد: در همان ماه اول اجرای هدفمندی شاخص هزینه تولید کننده ۲/۳۱ درصد افزایش یافت و بانک مرکزی مجبور شد داده های مربوطه را حذف کند.

 مومنی درباره توصیه به دولت های گذشته و جدید درباره هدفمندی یارانه ها گفت: همواره از دولت های پیشین و دولت جدید خواستاریم که از تجربه های تجربه های تاریخی درس بگیرند.

 وی با استناد به گزارشات و آمارها ی منتشر شده توسط خود دولت بیان کرد:براساس این گزارشات که توسط خود دولت منتشر شده در فاصله فصل چهارم سال ۸۹ تا به امروز سهم جمعیتی کسانی که تنها از ناحیه هزینه های درمان زیر خط فقر افتاده اند، هفت برابر، روند تخریب جنگل ها در ایران ۶۰ درصد و روند کویرزایی ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به دنبال آن نیز دولت نیز بدهکارتر شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه در ادامه  از اقدامات دولت  خبر داد و گفت: دولت از یازده اقدامی که برای آن الزام قانونی وجود داشت، فقط و فقط یارانه نقدی را پرداخت کرد که برای این کار ۱۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه به بار آورد.

جمشید پژو یان رئیس سابق شورای رقابت در ادامه این همایش  به عنوان موافق طرح اجرای هدفمندی یارانه ها عنوان کرد: آثار مثبتی که اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها از عواملی بود که ما را در مقابل تحریم ها مقاوم ساخت.

پژو یان افزود: همچنان می گویم اگر تولید کننده ناتوان است و فقط به کمک یارانه دولت کار می کند، قطعاً بهتر است از بازار خارج شود چرا که تولید کننده باید با ایجاد ارزش افزوده و پرداخت مالیات ها کارا باشد نه اینکه منتظر تقسیم پول نقد باشد این چاه نفت بالاخره تمام خواهد شد.

پژویان درادامه گفت: چرا کشور ما با منابع طبیعی که از متوسط دنیا بالاتر است و ثروت انسانی و درآمد نقدی سرشار در رده بندی اقتصاد جهانی پایین است، سیاست های کشورهای توسعه یافته نشان داده است که این کشورها با تورم ۸۰ درصد شروع کردند و در حال  حاضرنتیجه اش را به خوبی دیده اند.

 این استاد اقتصاد تاکید کرد: اکنون جنگ، جنگ اقتصاد است همه با این حربه به جنگ می آیند و تنها اقتصاد سالم می تواند مقاومت کند.

پژویان در ادامه بیان کرد :کار دولت گذشته در صفر درنظرگرفتن کشش تقاضا بسیار  ناعادلانه بود چرا که هیچ زحمتی برای کارشناسی این کشش و تغییر قیمت انجام نداد.

در مرحله دوم مناظره کارشناسان در خصوص بهتر اجرا شدن فاز دوم به بحث پرداختند.

 شاکری عنوان کرد: براساس آمارهای موجود در گذشته کاهش مصرف قبل از هدفمندی یارانه ها و همزمان با سهمیه بندی بنزین انجام شد اما اگر قراربر کاهش بود باید کاهشی به میزان یک سوم  می داشتیم، این  در حالیست که عملکرد و واقعیت ها این را نشان نمی دهد.

وی افزود: با اجرای فاز دوم  دولت باید دهک ها را به صورت صحیح شناسایی کند تا از محل پرداخت یارانه های نقدی با کسری مواجه نشود و شرایط برای مرحله دوم فراهم شود.

 در ادامه بحث پژویان بیان کرد: ما گفتیم بهترین یارانه آن است که مجموع خطای نوع اول و نوع دوم در شناسایی دهک های هدف حداقل شود و دولت نباید تنها به درآمدهای یارانه بگیران توجه کند.

پژویان در توصیه به دولت یازدهم ادامه داد: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها کار بایدی است و این را نسل بعد خواهند فهمید چه نتیجه ای حاصل می شود.

 وی افزود: ما نسبت به دنیا دارای مزیت های هستیم و تنها عیب ما عدم مدیریت و ناکارآمدی ماست، دولت نباید اشتباهات دولت قبل را تکرار نماید.

پژو یان تصریح کرد: به اعتقاد من دولت به دلیل هزینه های مصرفی اش نباید زیاد سخاوتمندانه عمل کند و لازم است اختیار بخش تولید را از وزیر صنعت بگیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها