به گفته تاد کرتیس، مهندس ایمنی سابق بویینگ که روی هواپیمای پهنپیکر 777 کار کرده و اکنون مدیر بنیاد Airsafe.com است، در این مرحله توجهات معطوف حقایقی است که از آنها اطلاع نداریم.
ویلیام والداک که تحقیقات سوانح را در دانشگاه امبری رایدل تدریس میکند، در این باره میگوید: اگر یک اشکال فنی جزئی وجود داشت یا حتی موضوع مهمتری مانند از کار افتادن هر دو موتور هواپیما، خلبانان احتمالا فرصت داشتند تا با پیام رادیویی کمک درخواست کنند. عدم درخواست کمک نشان میدهد که اتفاقی بسیار ناگهانی افتاده است.
با این وجود، کارشناسان هشدار میدهند هنوز زود است هر گونه احتمالی را منتفی بدانیم. بهترین نشانهها با بازیابی آمار پرواز و رکوردرهای صوتی و بررسی لاشه هواپیما به دست خواهد آمد.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بویینگ 777 یکی از بهترین سابقههای ایمنی را در تاریخ هواپیمایی دارد و برای نخستین بار در ژوئن سال 1995 وارد فعالیت شد و 18 سال را بدون حادثه مرگبار سپری کرد. البته این رکورد بدون تلفات با سانحه هواپیمای آسیانا در ژوئیه سال 2013 که در جریان آن سه نفر از 307 مسافر جانشان را از دست دادند، به پایان رسید.
پرواز شنبه مالزی ایرلاینز که حامل 239 مسافر و خدمه بود، دومین سانحه مرگبار این نوع هواپیما محسوب میشود. دو سوم مسافران این پرواز از چین و سایرین از آسیا، آمریکای شمالی و اروپا بودند.
جان گوگلیا، یکی از اعضای سابق کمیسیون ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا معتقد است بویینگ 777 یکی از قابل اطمینانترین هواپیماهایی است که تاکنون ساخته شدهاند.
برخی از دلایل احتمالی ناپدید شدن این هواپیما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- از هم پاشیدن بدنه هواپیما یا خرابی موتور رولز رویس ترنت 800: با توجه به سابقه طولانی و رکورد ایمنی هواپیما، کارشناسان چنین احتمالی را بعید میدانند.
- آب و هوای بد: تمامی شواهد گویای این است که در زمان پرواز هواپیمای مالزی ایرلاینز آسمان صاف بوده است.
- منحرف شدن خلبان از مسیر: این احتمال نیز بعید است زیرا در این صورت رادارها میتوانستند موقعیت هواپیما را نشان دهند.
- بمب گذاری: هواپیماهای متعددی به دلیل بمب گذاری سقوط کرده اند از جمله پرواز 103 پان ام بین لندن و نیویورک در دسامبر سال 1988 و پرواز ایرایندیا در ژوئن سال 1985 بین مونترال و لندن و همچنین پرواز یک ایرلاین فرانسوی که در سپتامبر سال 1989 در صحرای بزرگ آفریقا منفجر شد.
- ربودن: ربودن هواپیما بعید به نظر میرسد زیرا هواپیماربایان معمولا هواپیما را در فرودگاه به زمین مینشانند و معمولا درخواستهایی دارند اما ربودن به شیوه 11 سپتامبر 2009 که تروریستها هواپیما را در اقیانوس انداخته باشند، ممکن است.
- خودکشی خلبان: دو سانحه بزرگ شامل پرواز سیلک ایر و پرواز هواپیمایی مصر در اواخر دهه 1990 روی داد که تصور میرود به صورت عمدی از سوی خلبانان صورت گرفت. تحقیقات دولتی هرگز رسما اعلام نکردهاند که این سانحهها خودکشی بوده اما کارشناسان سانحه معتقد بودند اقدام عمدی خلبانان عامل آن بوده است.
- شلیک تصادفی ارتش یک کشور: در سپتامبر سال 1983 یک پرواز هواپیمایی کره از سوی یک جنگنده روسی ساقط شد.
مقامات شرکت هواپیمایی مالزی اعلام کردهاند این هواپیما آخرین بار 10 روز قبل بازرسی شده بود و در شرایط مناسبی بود. از سوی دیگر طبق آخرین گزارشها، مالزی جست و جو و تحقیقات در مورد این سانحه را برای یافتن محل سقوط هواپیما افزایش داده است. هواپیماهای نیروی هوایی ویتنام دو لکه نفتی بزرگ را نزدیک محلی که هواپیما ناپدید شده شناسایی کرده اند اما با وجود تایید این لکهها هیچ نشانه ای از لاشه هواپیما وجود ندارد.
تمامی مسافران این پرواز مورد تحقیق قرار گرفتهاند و توجه ماموران به چهار نام معطوف شده که با گذرنامههای مسروقه پرواز کردهاند.
گروهی از کمیسیون ملی ایمنی حمل و نقل آمریکا به مالزی رفته تا به محض شناسایی محل سقوط هواپیما در محل حاضر شود.