کد خبر: ۲۰۹۹۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۷ اسفند ۱۳۹۲
وزیر اطلاعات با بیان اینکه همیشه باید در موقعیت پدافند غیرعامل بود اظهار داشت: حساسیتی که دشمن در ارتباط با تاسیسات فردو دارد به دلیل وجود پدافند غیرعامل است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سیدمحمود علوی در اولین نشست پدافند غیرعامل که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد مساله پدافند غیرعامل را یکی از راهبردی ترین عاملی دانست که توسط خداوند به طبیعت هدیه شده است، گفت: خداوند متعال پدافند غیرعامل را اعم از نباتات و حیوانات به طبیعت واگذار کرده و برخی از موجودات را به پدافند غیرعامل واگذار کرده است.

وی افزود: برخی از حیوانات در دفاع از خودشان از پدافند غیرعامل استفاده می کنند مانند سمندر وقتی که احساس خطر می کند میتواند خود را به رنگ برگ درختان و یا خاک دربیاورد.

علوی با تاکید بر اینکه در بحث پدافند غیرعامل و عامل در کنار یکدیگر معنا پیدا می کنند، گفت: جایگاه و نقش پدافند غیرعامل از عامل بسیار اثرگذارتر و کارگشاتر است اما پدافند غیرعامل طراحی خاص خود را می طلبد که اجرای آن زمان‌بر است.

وزیر اطلاعات با اشاره به بیانات رهبری در مورد پدافند غیرعامل گفت: همچنان که رهبری نیز در دیدار با عاملان پدافند غیرعامل تاکید داشته اند، نمی توانیم زمان خاصی را برای اجرای پدافند غیرعامل معرفی کنیم و باید در همه زمان ها تاکتیک های پدافند غیرعامل طراحی شود که هر زمان لازم بود آن را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل دارای کاربردهای چند منظوره است، گفت: باید طراحی های پدافند غیرعامل به گونه ای باشد که هم در شرایط دفاع و هم در شرایط غیر تهدید بتوانیم از آن در راستای صلح استفاده کنیم.

علوی با اشاره به حفاظت از تجهیزات هسته ای با استفاده از پدافند غیرعامل گفت: امروز تاسیسات فردو توسط پدافند غیرعامل حفاظت می شود. بنابراین می بینیم با وجود آنکه نطنز از فردو مهم‌تر است، ولی دشمنان حساسیت بیشتری نسبت به فردو دارند؛ چراکه سایت فردو توسط پدافند عامل حفاظت می شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه پدافند غیرعامل را می توان در عرصه ها و بخش های مختلف استفاده کنیم، بیان کرد: یکی از این عرصه ها حوزه اقتصاد است و سرمایه‌گذاری خارجی در بخش اقتصاد یک نوع پدافند غیر عامل است.

وی افزود: وقتی سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور دخیل می کنیم، یعنی تعداد علاقه‌مندان به امنیت داخلی را تا خارج از مرزها افزایش می دهیم که آنان به خاطر حفظ منافع خود حاضر نیستند امنیت ایران به هم بخورد.

علوی با بیان اینکه در عرصه اطلاعات هم باید بر مبنای پدافند غیر عامل استفاده کنیم، گفت: در عرصه اطلاعات داخلی باید از راهبرد و پدافند غیرعامل و در عرصه اطلاعات خارجی باید از راهبرد پدافند عامل استفاده کنیم.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: وقتی دشمن گروه های تروریستی را تجهیز می کند و یا از سرویس های جاسوسی خود در داخل کشورمان استفاده می کند و امنیت کشور را به هم می زند، آنجا باید به صورت آفندی عمل کنیم، اما زمانیکه بحث نیروهای داخلی است باید با بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی آنان دسترسی دشمن به اطلاعات آنان را کوتاه کنیم.

وی همچنین با اشاره به تهاجم فرهنگی که این روزها یکی از مهمترین دغدغه های رهبری است، ادامه داد: وقتی بحث نبرد فرهنگی مطرح می شود باید به سراغ پدافند عامل رفت و نه غیرعامل؛ چراکه مشی همه انبیاء در این زمینه آفندی بوده و به باورهای نادرست در جامعه حمله می کردند.

علوی افزود: در مسائل فرهنگی نباید منتظر باشیم دشمن به ما حمله کند و فرهنگ و باورهای ما را در مرز تهدید قرار دهد و بعد وارد عمل شویم و هجمه آنان را پاسخ دهیم، بلکه باید در برابر تهدیدات فرهنگی وارد آفند شده و عکس العمل نشان دهیم.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه فرهنگ غرب قابل چالش است، گفت: می توان فرهنگ غرب را مورد هجمه فکری قرار داد و نباید در برابر فرهنگ بیگانگان ابراز عجز کنیم.

وی پدافند عامل در عرصه فرهنگی را دفاع از اصول و ارزش های انقلاب نام برد و تصریح کرد: بکارگیری پدافند غیرعامل در عرصه فرهنگی بالا بردن درک و شعور مردم و سطح آگاهی آنان است که ترفندهای دشمن را به خوبی بشناسند و از آسیب و تهدید دشمن محفوظ بمانند.

علوی با اشاره به ظهور انسان های نوظهور و افراطی‌گری هایی که در عرصه مذهبی چه در شیعه و چه در سنی بوجود آمده است، گفت: امروز می‌بینیم که تکفیری‌ها ریختن خون برادران مسلمان خود را تجویز می کنند و افراط گرایان در مذهب شیعه نیز با استفاده از کانال های مختلف ماهواره ای خیلی راحت به چهره‌های اهل سنت و مقدسات آنان توهین و قمه‌زنی را ترویج می کنند که باید بگوییم اینان یا دشمنان دانا و یا دوستان نادان هستند که باید تدبیر ویژه ای در مقابلشان صورت بگیرد.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: اگر مردم هوشیار شوند دشمن و شیطان نمی تواند بر آنان سلطه یابد. بنابراین مساله پدافند غیرعامل بسیار اهمیت دارد و محدود به زمان خاصی نیست.

وی با بیان اینکه اگر پدافند غیرعامل را در عرصه های مختلف جدی بگیریم، از بسیاری از انحرافات جلوگیری خواهد شد گفت بدن ها وقتی سالم باشند ویروس نمی‌تواند به آن راه یابد، اما اگر ویروس راه یافت، آن وقت کار مشکل می شود و پدافند غیرعامل نیز هم می تواند بدن را سالم نگه دارد تا ویروس به آن راه پیدا نکند.

علوی با بیان اینکه برای بکارگیری پدافند غیرعامل در عرصه هجمه فرهنگی دشمن نیاز به مهندسی دارد، تصریح کرد: در عرصه مقابله با دشمن در جنگ، شرع دستمان را باز گذاشته که از خدعه استفاده کنیم بنابراین در استفاده از پدافند غیرعامل هم می شود خدعه بکار برد.

وزیر اطلاعات افزود: حتی رهبری در درس خارج فقه خود نیز دیپلماسی را نوعی جنگ می داند. بنابراین در جنگ دیپلماسی هم می توان از خدعه استفاده کرد یعنی با دشمن وارد صحبت شویم و آنجا که ضرورت دارد خدعه بکار گیریم.

وی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) می فرمایند «اگر از ترفندهای دشمن دچار غفلت شوید و بخوابید، بدانید که دشمن بیدار است و علیه شما برنامه ریزی می کند.» بنابراین باید به صورت جدی در عرصه پدافند غیرعامل فکر کنیم تا بتوانیم در زمان های مختلف از آن بهره گیریم.

علوی با اشاره به جایگاه پدافند غیرعامل در برنامه های نظام توضیح داد: پدافند غیرعامل در رهنمودهای رهبری، مجموعه بیانات راهبردی ایشان در دیدار با مقامات نظام از جمله سردار جلالی و همکارانشان، چه در عرصه قانون گذاری و برنامه های پنج ساله چهارم و پنجم عنایت خاصی شده و این نشان از جایگاه عرصه پدافند غیرعامل در نظام دارد و وزارت اطلاعات نیز به عنوان یک سرباز این سنگر باید از پدافند غیرعامل استفاده کند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: استفاده از پدافند غیرعامل در برنامه ریزی و حرکت این وزارتخانه ترسیم شده است تا تاکتیک های آن به عنوان یک رویکرد اساسی در حرکت این وزارتخانه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرایی کردن پدافند غیرعامل باید با همه نیروهای مسلح دست به دست هم بدهیم و یک اقدام مشترک داشته باشیم، بیان کرد: در عرصه پدافند غیرعامل هر چه عناصر بهم گره بخورند، منافع ملی بهتر تامین خواهد شد.

علوی تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که باید نه تنها کوچکترین توان و امکان خود را در جهت تامین منافع ملی خرج کنیم، بلکه باید از کوچکترین فرصت برای تجهیز خودمان در برابر دشمن فروگذاری نکنیم.

وزیر اطلاعات یکی از بهترین پدافند غیرعامل را اسنجام دانست و گفت: امروز باید راهبرد ما در برابر دشمن اتحاد و انسجام باشد به خصوص در میان نیروهای مسلح از جمله سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع، بسیج و ارتش؛ چراکه هر چه عوامل تاثیرگذار در کشور بهم گره خورده شوند منافع ملی بیشتر تامین می شود.

وی تاکید کرد: در ایران اسلامی علی رغم وجود سلایق و گرایشات مختلف همه نیروها در برابر دشمن یکصدا می شوند و خود این موضوع یک عامل بازدارنده است.

علوی افزود: باید حقوق خود را بهم گره بزنیم و از اینکه در برابر هم قرار بگیریم خودداری کنیم.

وزیر اطلاعات با اشاره به ویژگی های دولت یازدهم اظهار داشت: امروز دولتی ضمام امور را در دست گرفته است که در راس خود، رئیس جمهور عقلانی دارد که دارای دیدگاه خردمندانه است و اهل این نیست که با بچه بازی‌ها ظرفیت کشور را به هدر دهد، بلکه از کوچکترین امکانات برای رفع مشکلات تلاش می کند.

وی با تاکید بر اینکه رئیس جمهور اعتقاد ویژه ای بر اساسی ترین رکن اسلام یعنی ولایت فقیه دارد، توضیح داد: رئیس جمهور این باور را در جاها و سخنرانی های مختلف ابراز کرده است.

علوی ادامه داد: رئیس جمهور بارها گفته است در ایران اسلامی تنها یک پرچم برافراشته است و آن پرچم رهبری است.

وزیر اطلاعات با اشاره به خاطره ای در مورد ولایت پذیری رئیس جمهور گفت: در فضای سبز نهاد ریاست جمهوری قدم می زدیم و به رئیس جمهور گله کردم از کسانی که در انتخابات به ایشان ابراز لطف کرده بودند، اما امروز اظهاراتی نسبت به رهبری دارند که در شأن رهبری نیست و رئیس جمهور گفت اینان اشتباه می کنند؛ چراکه عزت رهبری عزت ما است.

وی با تاکید بر اینکه این دولت جناحی نیست، گفت: این دولت، هم دولت اصلاح طلبان و هم دولت اصولگرایان است و آمده از همه نیروهای عاقل و تاثیرگذار در جامعه استفاده کند.

علوی در واکنش به این موضوع که یک جناح خاصی سعی دارد در مقابل دولت بایستد، گفت: بعضی ها اشتباه می کنند و می خواهند در مقابل دولت بایستند و آن را به سمت جناح مقابل هول دهند و این موضوع نیز موجب سوءاستفاده جناح مقابل می شود.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه این دولت از تمام فرزندان ایران اسلامی از اصولگرا و اصلاح طلب استفاده می کند، تصریح کرد: 16 سال که یکدیگر را کوبیدیم چه بدست آوردیم و چه عاید کشور شد؟، اما امروز دولتی روی کار آمده که دنبال کوبیدن این و آن نیست و به دنبال تقویت یک جناح و تضعیف جناح دیگر نیست.

وی با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات با طبع نظام حرکت می کند و نه با تب نظام، گفت: من به تمام نیروهای وزارت اطلاعات تاکید کردم که ما باید با طبع نظام حرکت کنیم؛ چراکه دولت یازدهم آمده است با طبیعت نظام حرکت کند؛ بنابراین باید دست به دست یکدیگر دهیم تا از ایران یک صدا به جهان منعکس و مخابره شود.

علوی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت: در بحث مذاکرات هسته ای باید پازل ها و صداهای مختلف داشته باشیم، اما حساب شده و بر اساس یک سیاست؛ چراکه صداهای مختلف در زمینه موضع ما را تقویت می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها