وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۲۰۷۵۸
زمان انتشار: ۱۶:۴۰     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
سؤال: جنها چه روشى را براى تبلیغ اسلام در میان قوم خویش در پیش گرفتند؟


جواب: آنچه از آیات 29ـ32 سوره «احقاف» استفاده مى شود این است که، آنها موجوداتى عاقل و صاحب شعورند، و مکلف به تکلیف هاى الهى، و داراى دو گروه مؤمن و کافر، و آگاهى کافى از دعوت هاى الهى دارند.
مسأله جالب در آیات مورد بحث، روشى است که آنها براى تبلیغ اسلام در میان قوم خود در پیش گرفتند.
آنها، پس از حضور در محضر پیامبر(صلى الله علیه وآله) و شنیدن آیات قرآن، و پى بردن به محتواى آن، به سرعت به سراغ طائفه خود رفتند و به تبلیغ آنها پرداختند:
نخست از حقانیت قرآن سخن گفتند، و با سه دلیل این مطلب را اثبات کردند، پس از آن به تشویق آنها پرداخته، نجات و رهائى از چنگال عذاب آخرت را در سایه ایمان به این کتاب آسمانى، به آنها بشارت دادند، که هم تأکیدى بود بر مسأله «معاد»، و هم توجهى به ارزش هاى اصیل آخرت در برابر ارزش هاى ناپایدار دنیا.
در سومین مرحله، خطرات ترک ایمان را به آنها گوشزد کردند، و هشدارى توأم با استدلال و دلسوزى به آنها دادند، و سرانجام و عاقبت انحراف از این مسیر را که «ضلال مبین» و گمراهى آشکار است گوشزد کردند.
این شیوه تبلیغ، شیوه اى است مؤثر براى هر کس و هر گروه.(1)

 

 

1- تفسیر نمونه، جلد 21، صفحه 388.
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام