کد خبر: ۲۰۷۵۶
زمان انتشار: ۱۵:۴۱     ۲۹ شهريور ۱۳۹۰
شاه سعودی شخصا دستوری صادر کرد که بر اساس آن دو روزنامه‌نگار به اتهام درج یک مقاله محاکمه خواهند شد.

به گزارش 598 به نقل از فارس، پایگاه خبری السبق عربستان اعلام کرد که هنوز جنجال درباره مقاله «عبدالعزیز السوید» که در روزنامه المدینه این کشور چاپ شد، ادامه دارد.

السبق افزود: پس از آنکه شیخ عبدالرحمن البراک از مفتی‌های وهابی بارز عربستان، وی را تکفیر کرد، دستورات برای بازداشت «فهد العقران» سردبیر روزنامه المدینه و السوید صادر شد.

منابع خبری به سبق اعلام کردند که دستور بازداشت العقران سردبیر روزنامه المدینه مستقیما از طرف ملک عبدالله بن عبدالعزیز شاه عربستان صادر شده است که از مقاله السوید ابراز ناخرسندی کرده است.

بنا بر این گزارش، ملک عبدالله این مقاله روزنامه‌نگار سعودی را که عنوان «مفهوم مدنی الوهیت (الله)» بر خود دارد، مخالف اصول عقاید اعلام کرده است.

نویسنده مقاله مذکور در این مقاله آورده است: برای اینکه انسان از بندگی و استبداد جامعه و استبداد سیاسی رها شود، می‌بایست از معنای الوهیت به مفهوم روزمره و خرافی آن منقطع شود... باید میان مفهوم و تصور دینی و بحث‌برانگیز الله و مفهوم و تصور عملی منطقی آن تفاوت قائل شد... تصور سنتی دینی از الله مفهومی نزدیک به بشری بودن معبود ساخته است بر این اساس که معبودی است مطلق و متعالی و فوق تصور بشر یعنی آنان موجودی مادی را تصور می‌کنند که اسم آن را الله گذاشته‌اند و این تصور ناشی از شرایط و تحولات تاریخی و اجتماعی و بحران‌های مقدس دینی است؛ اما الله مغایراین مفهوم است. مشکل در تصور است نه در تصدیق [و ایمان] ؛ الله را باید از طریق قوانین و سنت‌های آن در نفس خود و در هستی شناخت...  .

بنا بر این گزارش، شاه سعودی دستور ارجاع العقران (سردبیر) و السوید (نویسنده مقاله) را برای تحقیق و محاکمه در کمیته قضایی ویژه وزارت فرهنگ و رسانه‌ عربستان داده و تاکید کرده است که آزادی بیان به معنای تجاوز از حدود اصول عقاید اسلامی نیست؛ عقایدی که کشور عربستان بر پایه آن است.

این منابع خبری افزودند که شاه سعودی به هیچ وجه راضی نیست که چنین مطالبی که نویسنده در مقاله خود آورده است، مطرح شود.

این مقاله که 5 سپتامبر منتشر شده است، واکنش شیخ عبدالرحمن البراک مفتی وهابی را به دنبال داشت و وی نویسنده مقاله را ملحد و گمراه خواند و خواستار محاکمه او شد و از سردبیر روزنامه المدینه خواست تا با عذرخواهی در درگاه خداوند توبه کند زیرا مقاله شامل الحاد است.

البراک پا را فراتر گذاشت و وضعیت مطبوعات عربستان را «منزجر کننده» خواند زیرا به تعبیر او این مطبوعات به همه چیز فرا می‌خوانند جز به سوی حق... به عقیده وی ضرر مطبوعات سعودی بیش از نفع آن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها