به گزارش پایگاه 598 ، اردشیر دادرس درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات توسط جایگاههای CNG در ایام
نوروز، گفت: در حال حاضر از مجموع بیش از 2 هزار و یکصد جایگاهCNG 10 تا
15 درصد جایگاهها تعطیل هستند.
وی با اعلام اینکه دلایل تعطیلی 200 تا 300
جایگاهCNG کشور بدهی یا مشکلات متعدد فنی و تعمیراتی در جایگاههاست،
تصریح کرد: به دلیل عدم تصویب کارمزد جدید فروش CNG توسط شورایعالی اقتصاد،
هماکنون جایگاههای CNG برای تامین قطعات یدکی و پرداخت هزینههای
راهبری و نگهداری جایگاهها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند.
این
مقام مسؤول با یادآوری اینکه هماکنون با فروکش کردن بحران کمبود گاز اما
انشعاب گاز برخی از جایگاههای CNG هنوز وصل نشده، بیان کرد: پیگیریها از
شرکت ملی گاز نشان میدهد به دلیل عدم پرداخت بدهیهای معوق، گاز این
جایگاهها قطع شده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی سیانجی ایران با بیان
اینکه از ابتدای سال آینده مالیات ارزش افزوده، حقوق، دستمزد و سایر
هزینههای جایگاهها افزایش یافته، اظهار داشت: در مجموع از ابتدای سال
آینده برآوردهای انجام گرفته نشان میدهد هزینه جایگاههای CNG حدود 35
درصد افزایش مییابد. وی با اعلام اینکه تعطیلی جایگاههای CNG در ایام
نوروز منجر به افزایش مصرف بنزین خواهد شد، افزود: اخیرا شرکت ملی پخش
فرآوردههای نفتی و موسسه استاندارد از وضعیت 60 جایگاه CNG بازرسی به عمل
آوردند که از نزدیک مشکلات متعدد فنی جایگاههای CNG را مورد ارزیابی قرار
دادند.
دادرس با بیان اینکه در بیش از 90 درصد جایگاههای CNG امکان صدور
گواهینامههای استاندارد وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به شرایط فعلی،
عرضه CNG در ایام نوروز با مشکلات متعددی روبهرو خواهد بود. به گزارش مهر،
شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران هم اخیرا از احتمال افزایش
مصرف بنزین در ایام نوروز به حدود 90 تا 100 میلیون لیتر در روز هشدار داده
است. در شرایط فعلی با توسعه صنعت CNG روزانه حدود 18 تا 20 میلیون لیتر
در مصرف روزانه بنزین کشور صرفهجویی شده است که تعطیلی جایگاههای CNG
قطعا منجر به افزایش مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی خواهد شد.
حتی یک جایگاه استاندارد CNG در ایران وجود ندارد
دبیر انجمن صنفی سیانجی کشور با بیان اینکه در کشور حتی یک جایگاه
استاندارد CNG وجود ندارد از احتمال حوادث جدید گازی در جایگاهها به دلیل
تخریب تجهیزات و کمپرسورها خبر داد و گفت: مسؤولیت حوادث آتی در جایگاههای
CNG برعهده دولت خواهد بود.
مرتضی ابراهیمی در گفتوگو با مهر با اشاره به
شکننده بودن استانداردهای موجود در جایگاههای CNG گفت: با گذشت حدود چهار
سال از اجرای فاز اول قانون هدفمندسازی یارانهها و با وجود افزایش
هزینهها، نگهداشت و بهرهبرداری هنوز کارمزد فروش CNG افزایش نیافته است.
دبیر انجمن صنفی سیانجی کشور با اعلام اینکه تاکنون بیش از دوهزار
میلیارد تومان توسط مجموعه وزارت نفت برای خرید جایگاههای CNG
سرمایهگذاری شده است، تصریح کرد: اما به دلیل کاهش شدید درآمد جایگاهداران
CNG در شرایط فعلی امکان نگهداشت، تعمیر و راهبری صحیح کمپرسورهای نصب شده
در جایگاهها فراهم نیست.
این مقام مسؤول با بیان اینکه هماکنون
کمپرسورهای نصب شده در جایگاههای گاز به دلیل عدم تعمیرات بموقع بشدت آسیب
دیدهاند، اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام گرفته طول عمر کمپرسورهای
جایگاههای CNG به نصف کاهش یافته است. وی با بیان اینکه علاوه بر خسارت
کمپرسورها در حال حاضر وضعیت تعمیرات دورهای جایگاههای CNG هم در شرایط
هشدار قرار گرفته است، بیان کرد: جایگاههای CNG به بستر حوادث آینده صنایع
سوخت و انرژی کشور تبدیل شدهاند. ابراهیمی با یادآوری اینکه هماکنون
ایمنی جایگاههای CNG کشور وارد اتاق بحران شده است، افزود: تاکنون هیچ یک
از دستگاههای اجرایی حتی استانداردهای ایمنی یک جایگاه CNG را تایید نکرده
و در شرایط فعلی حتی یک جایگاه استاندارد CNG در ایران وجود ندارد.
دبیرانجمن صنفی سیانجی کشور با بیان اینکه دولت برخلاف قوانین بودجه
سالجاری تاکنون با عدم برگزاری جلسات شورایعالی اقتصاد نرخ افزایش کارمزد
جایگاههای CNG را تصویب نکرده، تاکید کرد: مسؤولیت حوادث آینده جایگاههای
CNG برعهده مسؤولان دولت خواهد بود.