کد خبر: ۲۰۷۳۸۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان:
با وجود اینکه نوبخت، سخنگوی دولت بارها وعده کاهش نرخ خودرو را داده بود اما خودروسازان اعلام کردند مجبورند در سال 1393 خودرو را گران کنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، دولتی‌ها برای کاهش قیمت خودرو هیچ برنامه‌ای ندارند و از تولیدکنندگان حمایت چندانی نکرده‌اند اما انتظار دارند نرخ خودرو کاهش یابد.

از طرفی با توافق ژنو بخشی از تحریم‌های خودرو برداشته شد اما خودرو از رکود خارج نشد و حتی برخی خودروهای پر مشتری در بازار آزاد با افزایش قیمت هم مواجه شدند. آنهایی که منتظر بودند تا خودرو ارزان شود خبر بدی را باید بشنوند و آن اینکه دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده سال آینده خودرو گران‌تر خواهد شد.

البته چند روز پیش نوبخت در پاسخ به سؤال خبرنگاران که درباره آینده نرخ خودرو پرسیده بودند، گفته بود: «نه تنها در صنعت خودرو بلکه درباره همه محصولات به میزانی که هزینه‌ها ناشی از کاهش قیمت دلار، کم می‌شود قطعا باید کاهش قیمت را شاهد باشیم. برای کاهش قیمت خودرو ناشی از کاهش قیمت دلار شورای رقابت وظایف خود را به انجام خواهد رساند». برای اینکه خودرو ارزان شود حتما باید نرخ ارز نیز کاهش یابد.

قیمت خودرو از 2 سال پیش به علت اوج گرفتن نرخ ارز، افزایش سرسام‌آوری را تجربه کرد چرا که خودروسازان باید برای تولید، هزینه‌های بسیار بیشتری را می‌پرداختند. دولت اگر خواهان کاهش قیمت بود باید از خودروسازان حمایت همه‌جانبه می‌کرد یا اینکه قیمت ارز را کاهش می‌داد. در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم نرخ دلار 2950 تومان بود و با وجود شعارهایی مانند افزایش ارزش پول ملی، ‌اکنون هم نرخ دلار 2950 تومان است و این به‌معنای آن است که در 7 ماهی که دولت جدید آمده نرخ ارز تغییری نکرده است.

البته قبل از آمدن مسوولان دولت جدید (در تابستان) نرخ ارز تا حدودی کاهش پیدا کرد و انتظار می‌رفت مسؤولان دولت جدید با حمایت از خودروسازان زمینه ارزان شدن خودرو را فراهم آورند اما چنین اتفاقی نیفتاد. در شورای رقابت قیمت خودرو را با ارز مبادله‌ای (2450 تومان) تعیین کرده‌اند اما خودروسازان از دلار بازار آزاد (2950تومان) استفاده می‌کنند. حال چه انتظاری از خودروسازان دارند؟  سوالی که از مسؤولان دولتی داریم این است که با توجه به عدم تغییر ارز و عدم حمایت قابل توجه از تولید چگونه دولتی‌ها از تولیدکنندگان (نه فقط خودروسازان) انتظار دارند که قیمت تولیدات خود را کاهش دهند؟

دولتی‌ها از تولیدکنندگان حمایت چندانی نمی‌کنند اما در گفت‌وگوها و اظهارات خود عنوان می‌کنند که انتظار داریم محصولات تولیدکنندگان ارزان شود. جالب اینکه دولت برای سال آینده قصد دارد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند و این به معنای بالا رفتن دوباره هزینه‌های تولیدکنندگان بویژه خودروسازان است.

به‌عنوان مثال قرار است نرخ فولاد افزایش یابد و قطعا هزینه ساخت خودرو افزایش می‌یابد از این رو اظهارات مسؤولان دولتی مبنی بر انتظار برای کاهش قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد. به عبارت بهتر دولت برای کاهش قیمت خودرو برنامه و تدبیری نمی‌اندیشد اما انتظار دارد ارزان شود!  دبیر انجمن خودروسازان  در این باره گفت: وزیر صنعت امسال از خودروسازان خواست، قیمت‌های خود را تا پایان سال افزایش ندهند اما در سال آینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه همانند فولاد و پتروشیمی مجبوریم افزایش قیمت‌هایی را اعمال کنیم.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به این پرسش که با افزایش قیمت مواد پتروشیمی و فولادی در سال آینده آیا قیمت خودرو نیز متأثر از این موضوعات افزایش خواهد یافت یا خیر؟ اظهار داشت: امسال نیز همانند سال گذشته با وجود اینکه قیمت دلار (در تابستان) کاهش پیدا کرده بود اما قیمت ارز در فرمول شورای رقابت، ارز مبادله‌ای تعیین شده در حالی که خودروسازان از ارز آزاد استفاده می‌کنند. وی با اشاره به اینکه ایران‌خودرو در ۶ ماه اول امسال ۴۵۰ میلیارد تومان زیان دیده است، افزود: کاهش نرخ ارز باعث شد تا این شرکت در ۹ ماه نخست امسال زیان ۴۷۵ میلیارد تومانی را تجربه کند، بر همین اساس ایران خودرو در 3 ماه اخیر ۲۵میلیارد ضرر کرده است که این امر نشان از زیان مستمر خودروسازان دارد.

دبیر انجمن خودروسازان اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال از خودروسازان درخواست کرد قیمت‌های خود را تا پایان سال افزایش ندهند اما در سال آینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه همانند فولاد و پتروشیمی مجبوریم افزایش قیمت‌هایی را انجام دهیم. نعمت‌بخش با گلایه از اینکه اقشار مختلف مردم افزایش قیمت کالاها را قبول دارند اما چرا در مقابل افزایش قیمت خودرو موضع‌گیری می‌کنند، در پاسخ به این پرسش که با وجود افزایش قیمت آیا خودروسازان برنامه‌ای برای کسب رضایت مشتریان خود دارند؟ گفت: خودروسازان قبول دارند کیفیت خودروهای قدیمی مطلوب نیست زیرا در شرایط تحریم خودروسازان امکان توسعه محصولات خود را نداشتند اما با رفع تحریم‌ها که هنوز به طور کامل اجرایی نشده با توسعه محصولات و ورود خودروهای جدید به بازار در صدد کسب رضایت بیشتر مشتریان خود هستیم.

 از تولیدکنندگان حمایت‌کنید
دولت اگر از تولیدکنندگان حمایت نکند و ارز کاهش پیدا نکند نمی‌توان انتظار کاهش قیمت محصولات را داشت. به عنوان مثال خودروسازان نمی‌توانند با ارز 2950 تومانی محصول 2450 تومانی تولید کنند. مسوولان دولتی که سخن از به کف رسیدن قیمت ارز می‌کنند باید به فکر تبعات آن هم باشند و برای صنایعی که تولیدات آنها ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد برنامه و تدبیری بیندیشند. امیدواریم در سال 1393 که قرار است فاز دوم هدفمندی اجرا شود قبل از هر چیز مسوولان فکری به حال تولید و تولیدکنندگان کنند تا تبعات آن به مصرف‌کنندگان فشار وارد نکند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها