کد خبر: ۲۰۷۳۶۰
زمان انتشار: ۰۰:۲۳     ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
حمید بروغنی:
پایه ریزی بنیان های اقتصادی کشور بر عدالت اجتماعی و اقتصادی و همچنین توسعه فناوری های نوین در عرصه تولیدی و توزیعی از ضروریات اقتصاد مقاومتی است.

در شرایط بسیار حساس امروز که کشور در محاطره شدید اقتصادی و فناوری قرار دارد، حمایت از بخش تولید و تولیدگران مبتکر و متکی بر سرمایه های بخش خصوصی از جمله مهمترین مواد ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بوده است.

اقتصاد هر کشوری با حضور کارآفرینان و تولیدگران بخش خصوصی رونق می گیرد و امروزه با محدود شدن دامنه تصدی گری دولت که با نظر علمی و کارشناسانه رهبر انقلاب نیز صورت گرفته است، فعالیت تولیدگران موفق بخش خصوصی برجستگی بیشتری پیدا کرده است.

در این زمینه، بخش خصوصی برای افزایش دامنه تولید و جلوگیری از اتلاف ارز ملی برای ورود کالاهای مصرفی و همچنین افزایش ارزآوری به کشور نیازمند حمایت فعال مردمی، حاکمیتی و قانونی است.

چرخ اقتصاد کشور باید با سرمایه های بخش خصوصی به گردش در بیاید و کارآفرینان و سرمایه گذارانی که به جای روآوردن به سرمایه گذاری های کاذب در بخش املاک و طلاب و ارز و میوه و... به کار طاقت فرسای تولید در شرایط فعلی کشور روی آورده اند باید به هر شکلی حمایت شوند تا بتوانیم این پیچ تاریخی را با سربلندی طی کنیم.

اگر کشور ما از نظر تولید و شغل مشکلات خود را رفع کند قطعا هیچ کشوری نمی تواند با تحریم چند کالا ما را به پای هیچ میزی بکشاند؛ افزایش تولید و اشتغال زایی با جذب سرمایه های ملی و اتکا به سرمایه های دانشی و مالی داخلی به راحتی می تواند کشور را در این شرایط حساس سیاسی و اقتصادی به ساحل امن و آرام رهنمون کرده و تحریم ها را تا حدود بسیاری خنثی کند.

وقتی که مقام معظمرهبری عنوان می کنند که بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز مرتبط با ضعف مدیریت داخلی است و نه تحریم، بیانگر این مطلب است که اگر در این سالها از بخش تولید به خوبی حمایت می شد و قوانین راه گشایی در این بخش تدوین می شد، قدرت تولیدی کشور به حدی می رسید که کمتر تحریمی باعث می شد تا شرکت های خصوصی را از تولید بازدارد و چرخ های صنعت کشور را متوقف کند؛ امروز قطعا همه سرمایه های کشور به جای حضور در بازار مسکن و ارز و طلا در بخش های صنعتی و تولیدی و علمی سرمایه گذاری می شد و امروز با حجم بالایی از سرمایه مولد به سمتی حرکت می کردیم که کمتر کشوری حاضر شود از تحریم کنندگان تبعیت کند.

علم و ثروت و اقتصاد برای هر کشوری یک ابزار قدرت است به ویژه آنکه رهبر انقلاب نیز بر لزوم تبدیل شدن کشور به قطب علمی و اقتصادی منطقه نیز تاکید دارند؛ ولی متاسفانه چه در حیث حمایتی سخت افزاری و چه در حوزه نرم افزاری و رسانه ای این حمایت به شکل کامل انجام نمی شود.

متاسفانه در حوزه رسانه حمایت حرفه ای از بخش خصوصی صورت نمی گیرد و شرکت ها برای عرضه محصولات و افزایش تولید خود به سبب خرید بیشتر مردم، با مشکلات متعددی روبرو هستند؛ استفاده مردم از کالا، نیازمند دو عنصر کیفیت و تبلیغات است؛ امروزه مردم ما به سبب احاطه رسانه ای برخی شرکت های خارجی به طور خودکار کمتر به سمت استفاده از کالای ایرانی با کیفیت می روند و به خاطر اسم و رسم یک شرکت که با احاطه رسانه ای توانسته است خود را به جامعه هدف خود بقبولاند مهمترین عامل خرید در یک رقابت دو یا چند طرفه است.

امروزه برخی از رسانه ها وقتی که قرار است مشکلات یک کارخانه ایرانی از جمله آتش سوزی یا ورشکست شدن و یا عدم پرداخت حقوق کارگران آن شرکت را به شکل خبر بیان کنند هم اسم آن شرکت را در اخبار به طور دقیق می آورند و آن را بی اعتبار می کنند و هم به جزییات آن حادثه می پردازند ولی وقتی که یک شرکت در این اوضاع سخت تحریمی با سرمایه داخلی اقدام به تولید کرده و توانسته در همین بازار به صادرات نیز روی بیاورد، برای انعکاس موفقیتش هیچ رسانه ای پیش قدم نمی شود و عنوان می شود که نمی توان نام این شرکت را در اخبار آورد زیرا برای قرار نیست برای شرکت خصوصی تبلیغی انجام شود.

اگر قرار باشد که این شرکت ها در رسانه های گروهی معرفی نشوند چگونه می خواهیم به الگوسازی در این زمینه بپردازیم و به مدیران و شرکت های موفق انگیزه کار بدهیم؛ اگر قرار است که اخبار بد این شرکت ها به طور دقیق بررسی شود باید به موفقیت های آنان نیز توجه داشت و آنها را تشویق کرد.

یکی دیگر از اجحاف های ناروایی که بسیاری از رسانه ها در حق شرکت های موفق خصوصی انجام می دهند که دقیقا بر خلاف محورهای اقتصاد مقاومتی است عدم نام بردن از شرکت های موفق خصوصی حتی در مصاحبه های فنی با مدیران و کارگزاران شرکت است؛ به عنوان مثال وقتی قرار است به عنوان یک کارآفرین موفق با مدیرعامل یک شرکت تولیدی مصاحبه شود، نام آن شرکت برده نمی شود و فقط رموز کلی موفقیت در امر تولید بازتاب داده می شود در حالی که وقتی که قرار است با یک شخصیت فرهنگی که یک موسسه خصوصی فرهنگی را اداره می کند در یک موضوع بی ارتباط با بحث موسسه وی نیز مصاحبه شود، نام وی به عنوان مدیر فلان موسسه عنوان می شود.

این اجحاف ها و بی مهری ها به عرصه تولید و اقتصاد قطعا در آینده به این بخش ضربه می زند و رسانه ها نیز باید بدانند با تنگ نظری در این عرصه قطعا برخلاف منویات رهبر انقلاب و مصالح کشور و مردم و سرمایه های فعال داخلی حرکت می کنند؛ اگر از سرمایه گذار برای کار و تولید در داخل استفاده نشود قطعا تنها کسانی که در این زمینه متضرر می شوند خود مردم هستند زیرا او با این سرمایه در هرجای این جهان که بخواهد سرمایه گذاری کرده و سود خود را خواهد برد؛ تنها در این بین مردمی متضرر می شوند که باید جوانانشان به جای یک کار آبرومند تولیدی در خانه ها بمانند و گرفتار هزاران معضل شوند و یا اینکه همین اجناس را با قیمتی چند برابر از خارجی ها بخرند و هر وقتی هم که ارایه کردند آنها را تحریم کنند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها