وی با اشاره به تفاوت های اسلام آمریکایی با تحجر بیان کرد: ریشه اسلام آمریکایی ضعف فکری نیست، بلکه آنان با آگاهی یک نوع جدیدی از اسلام را تبلیغ می کنند که علاج مقابله با اسلام آمریکایی افشاگری است.
رحیمپور ازغدی افزود: اسلام آمریکایی کاسب است و در صدد استفاده ابزاری از دین اسلام است که باید افشا شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکثر رهبران جریانهای فکری در ایران از گروه های چپگرا مانند مارکسیست و از گروههای راستگرا مانند خانواده روحانیون بودند، تصریح کرد: تقیزاده، دشتی، بنیصدر و...، روحانی و یا فرزند روحانی بودند که این مساله مهمی است و باید نسبت به این مساله آسیبشناسی شود.
وی با بیان اینکه کسی حق دارد معمم شود که صلاحیت اسلامی داشته باشد، تصریح کرد: اسلام به علاوه روحانی صالح، خدمت به اسلام است. روحانیت، صنف و شغل نیست، بلکه رسالت است.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: در قرآن و حدیث از علم، تقوا و مسئولیتمداری صحبت می شود و سواد، زهد، شجاعت و آگاهی در وصف یک عالم دینی در روایات آمده است.
این استاد دانشگاه همچنین توضیح داد: جریان روشنفکری تحت عنوان اسلام آمریکایی در صدد قرائت نو از دین اسلام هستند، لذا اینان باید افشا شوند و از لحاظ علمی، آبرویشان برده شود.
وی در تعریف دیگری از اسلام آمریکایی گفت: اسلام آمریکایی و انگلیسی، اسلامی است که کفر نه تنها از آن احساس خطر نمی کند، بلکه به ترویج آن نیز کمک هم می کند، چون اگر این نوع مذهب تقویت شود، روحانیت اصیل کمرنگ می شود.
رحیم پور ازغدی در ادامه افزود: اسلام آمریکایی با آخوند به جنگ آخوند و با مذهب به جنگ مذهب میآید.
این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: با بیدینی نمی توان به جنگ دین رفت؛ چراکه همه در یک جبهه قرار می گیرند، اما وقتی که با سبقه دین به جنگ دین بیایند، تفرقه و تردید ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه شهادت، تحریم، جهاد، ایثار، مبارزه با بیعدالتی و ظلم در اسلام آمریکایی وجود ندارد، گفت: سقف اسلام آمریکایی، آش نذری است و آنان در صدد تفصیل و قرائتی نو از مذهب هستند.
این استاد دانشگاه اسلام آمریکایی را اسلام چـُرت نامید و بیان کرد: اسلام آمریکایی ملت ها را می خواباند و یک لالایی است.
رحیم پور ازغدی همچنین افزود: در اسلام آمریکایی اصل دین کنار گذاشته می شود و بدعت های نویی در دین وارد می شود.
وی در تعریف بدعت دینی نیز گفت: بدعت دینی یعنی دایره دین را کوچک یا بزرگ کنیم و اسلام تحجر در این زمینه دو کار در دین اسلام انجام داده است، هم یکسری مفاهیم را به اسم دین به خورد مردم داده و آن را اصل دین معرفی کرده و هم اینکه یکسری از اصول های اصلی دین را از دین حذف کرده است، یعنی برخورد گزینشی با دین.
این استاد دانشگاه ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی دیدیم که امر به معروف و نهی از منکر از رساله ها حذف شده بود، آن هم اصلی که جزئی از فروع دین است، این یعنی بدعت، یعنی هم اخراجی و هم ادخالی دین را تغییر دادند.
رحیم پور ازغدی سوءتفسیر را نوعی دیگر از تحجر در دین اسلام نامید و خاطر نشان کرد: یک نوع دیگر از تحجر این است که تفسیری از دین می کنند که منافعشان را به خطر نیندازند، مانند موضوع تقیه.
وی ادامه داد: متحجرین ترک مبارزه را تقیه تعریف کردند، اما تقیه یعنی مخفیکاری مجاهد که کمتر ضربه بخورد و بیشتر ضربه بزند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تقیه برای حفظ دین است، اضافه کرد: متحجرین می گویند تقیه مطلق است، اما اگر مطلق بود، امام حسین(ع) هم باید تقیه می کرد. برخی روحانیون فکر می کنند تقیه برای این است که خودشان حفظ شوند، در حالی که تقیه برای این است که دین حفظ شود.
رحیم پور ازغدی همچنین با اشاره به تفسیر اسلام آمریکایی از معنی انتظار گفت: انتظار یک فعل است، اما اسلام آمریکایی آن را ترک فعل معنا می کند.
وی در ادامه افزود: اگر انتظار سخت نبود، نمیگفتند «افضلالعبادت»، اما برخیها انتظار را به انفعال، بیمسئولیتی، خودمحوری، تنبلی و فرار از صحنه معنا کرده اند.
این استاد دانشگاه همچنین با بیان اینکه متحجرین و اسلام آمریکایی در تفسیر احکام نیز بدعت هایی ایجاد کردند، یادآور شد: در دوره های گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود موسیقی راه تقرب به خدا است، اگر اینگونه بود، حداقل در یکی از روایات در کنار ذکر، تقوا، نماز و شفاعت برای تقرب به خدا موسیقی هم آمده بود.