کد خبر: ۲۰۵۳۸۹
زمان انتشار: ۱۹:۲۸     ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
اولویت ۱۰ واردات گمرکی شامل کالاهای لوکس و غیرضروری که کتاب نیز به تازگی به آن وارد شده بود، با بخشنامه دولت برداشته شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آنا،‌ دولت با بخشنامه جدید گمرکی خود و برداشتن اولویت 10 واردات کالاهای لوکس و غیرضروری که کتاب نیز از چند ماه پیش در این اولویت گنجانده شده بود،‌ سود گمرکی ترخیص کتاب ‌را دو برابر کرد.
 
اولویت‌بندی واردات کالا از سال گذشته و به دلیل برخی مشکلات ارزی پیش‌آمده اتفاق افتاد که در ابتدا کتاب در اولویت ششم و واردات آن بدون ارز دولتی و هم‌چنین ثبت سفارش امکان‌پذیر بود. اما از مدتی پیش و بدون اعلام قبلی بخشنامه‌ای به اجرا درآمد که بر اساس آن کتاب به اولویت دهم یعنی کالاهای لوکس و غیرضروری نزول کرد.
 
متن مصوبه هیئت دولت برای آزادسازی ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 که در نیمه دوم بهمن‌ماه به تصویب رسید، به شرح زیر است: «هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل 138 قانون اساسی، ماده (4) قانون مقررات صادرات و واردات مصوب سال 1372- و بند (د) ماده (1) قانون گمرک اجازه داد ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه 10 به استثنای خودروهای (2500) سی‌سی و بالاتر با ارز متقاضی صورت پذیرد.
 
هم‌چنین براساس این مصوبه، میزان سود بازرگانی کالاهای یاد شده دو برابر می‌شود. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.» پیش از این سود بازرگانی ترخیص کالا در این بخش 4 درصد بود که با این مصوبه 8 درصد می‌شود.
 
بر اساس گزارش آنا،‌ از حدود دو سال پیش و در نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت دهم و هم‌چنین افزایش تحریم‌ها،‌ قیمت کاغذ سیر صعودی گرفت و در کوتاه‌مدت به چندبرابر رسید. نتیجه این افزایش چند برابری تعطیلی برخی ناشران داخلی، افزایش قیمت کتاب، کسادی بازار نشر، تعطیلی بسیاری از چاپخانه‌ها و دیگر اصناف مرتبط با نشر، بیکار شدن تعداد زیادی از کارمندان و کارگرانی که در مشاغل مرتبط فعالیت می‌کردند و در نهایت رکود بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد.
 
حال با توجه به دانستن این گذشته نزدیک، گرچه برداشتن اولویت 10 و نیاز به ثبت سفارش پس از مدت‌ها بلاتکلیفی و ماندن کتاب‌های خارجی بسیاری از واردکنندگان در گمرک خوشایند به نظر می‌رسد اما گمانه‌زنی‌ها از گران شدن کتاب خارجی و کاغذ که در این اولویت هستند، ایجاد آشفتگی ناشی از این افزایش سود واردات را خبر می‌دهد. با این شرایط دور از انتظار نیست سرنوشت کتاب‌های داخلی و افزایش قیمت‌شان بار دیگر دامن نشر داخلی و هم‌چنین کتاب‌های خارجی را بگیرد و بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ با آسیب جدی در این بخش مواجه شود. گرچه پیش از نمایشگاه، این اوضاع آشفته دامن نشر داخلی را خواهد گرفت و این بیمار بی‌جان را به مرگ نزدیک خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها