کد خبر: ۲۰۳۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۸     ۲۶ شهريور ۱۳۹۰
"اگر مسئولین این بیان رهبری را که یک حرکت انحرافی دارد به مملکت ضربه می زند را نفهمند؛ میدانید یعنی چه؟ البته برخی نفهمیدند و این ضربه زد؛ هم در دولت و هم در مجلس جای مسائل اصلی و فرعی را عوض کردند و این به جهاد اقتصادی ضربه زد. همیشه مسائل فرعی و به ظاهر پر سر و صدا که در رسانه های بین المللی هم بر آن دمیده می‏شود؛ ذهن و فکر و اراده مردم را بخودش جلب می کند و البته انرژی‏های ما که خیلی وقتها هم شاهدش بودیم در این مسائل صرف می‏شود." این بخشی از سخنان حسین نجابت رئیس کمیسیون جهاد اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» درباره "جهاد اقتصادی" است که مشروح آن در ذیل می آید:
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: باعرض سلام و خسته نباشید، می خواستیم در سوال اول از شما بپرسیم این دست اندرکاران جهاد اقتصادی با توجه به اینکه یک سوم از سال جهاد اقتصادی طی شده، آیا عملکرد مناسبی در این زمینه داشتند یا خیر؟
 
نجابت: منظور شما از دست اندرکاران چه کسانی هستند؟
 
خبرنامه دانشجویان ایران: حالا مسئولین اعم از مسئولین مربوطه در قوه مجریه و قوه مقننه؟
 
نجابت: دولتی‏ها خودشان باید پاسخگو باشند اما در مورد مجلس باید بگویم که کمیسیونی که ما تشکیل دادیم جلسات متعددی داشته است، ما بشدت پرهیز داشتیم از اینکه یک کار نمادین صورت بگیرد با توجه به اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب این بود؛ چند تا مصاحبه بشود و این به اصطلاح شیوه‏ای که گاهی هست یک سر و صدایی ایجاد و بعد کارها تعطیل بشود.
 
در وحله اول ما از این موضوع پرهیز داشتیم. به نظر می‏رسید جهاد اقتصادی همانطور که رهبر انقلاب فرمودند یک کاری است که باید در امسال آغاز بشود اما انتهای آن امسال نیست، بنابراین جلسات اولیه ما که تعدادش بیش از ده جلسه بوده اختصاص داشته به طراحی یک نقشه راه برای فعالیت این کمیسیون و اینکه چه باید بکنیم؟ مسائل متعددی بررسی شد. مسئله فضای کسب و کار که طرح اون آماده شد و بزودی در مجلس مطرح می‏شود، مسئله اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات مورد نیاز آن و بعد هم مسئله تحریم، مسئله اشتغال و آماری که دولت در این رابطه  ارائه داده جلساتی داشتیم که مقرر شده تا پایان سال 90 دو میلیون و پانصدهزار شغل ایجاد شود.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: با توجه به صحبت شما باید بگوییم که برای سالهای آینده ما یک نقشه جامع برای "جهاد اقتصادی" داریم؟
 
نجابت: ما حداقل در کمیسیون خودمان این کار را داریم؛ اصل قضیه در دولت باید صورت بگیرد؛ اونجا بحث ما این است که باید موضوعاتی که ظرفیت جهادی دارند در اولویت قرار بگیرند و هر کدامشان باید در وزارتخانه های مربوطه یک ستاد دائمی هر کدام از این طرح‏ها را رصد و دائما پیگیری و اجرا کند. اینها کارهایی است که دولت باید انجام بدهد و ما در مراوداتمان با دولت این خط را پیگیری می‏کنیم.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: به نظر شما این طرحی که 8 وزارتخانه را باهم در سال جهاد اقتصادی ادغام کنند؛ وزارت خانه‏هایی که همگی رابطه مستقیم با اقتصاد کشور دارد، این جهاد اقتصادی را به تعویق نیانداخته است؟
 
نجابت: نه، اساسا آن دستور برنامه پنجم است و ربطی به جهاد اقتصادی ندارد. در برنامه پنجم آمده که باید تعداد وزارت خانه‏ها به 17 وزارتخانه کاهش پیدا کند که بعلاوه ورزش و جوانان می شود 18 عدد. دولت باید این قضیه را با مجلس دنبال‏ می‏کرد البته مسائل خاص خودش را دارد که در آن رابطه باید جداگانه بحث بشود و ضرورتا ربطی به بحث جهاد اقتصادی ندارد. جهاد اقتصادی یک موضوع فراگیری است که باید روح جهادی در جامعه حاکم باشد که به نظر میرسد ما در این فضا نیستیم. نه در بین مردم نه در بین مسئولین فضای اجتماعی فضای جهادی نیست و احتیاج دارد که ما در این رابطه تغییر کنیم. ما جلساتی را با مسئولین رسانه ملی برگزار می‏کنیم تا آنجا یک فکر مشترکی انجام بشود تا بشود  فضا را تغییر داد تا از مسائل فرعی به آن مسئله اصلی کشور که بنا بر تشخیص و تاکید رهبر معظم انقلاب که درست هم هست و آن مسائل اقتصادی است پرداخته شود.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از سوالات ما همین مسائل حاشیه‏ای بود، به نظر شما این مسائل حاشیه‏ای خیلی بر روند جهاد اقتصادی تاثیر گذاشته است؟
 
حتما خیلی تاثیر گذاشته و نه در این حرکت بلکه در کل سرنوشت کشور هم تاثیر می‏گذارد. ما اگر این فرمایش بلند رهبری را که جای مسائل اصلی و فرعی رو با هم جابه جا نکنید؛ نفهمیم حالا چه دولت چه مجلس و حتی مردم نفهمند.
 
اگر مسئولین این بیان رهبری را که یک حرکت انحرافی دارد به مملکت ضربه می زند را نفهمند؛ میدانید یعنی چه؟ البته برخی نفهمیدند و این ضربه زد؛ هم در دولت و هم در مجلس جای مسائل اصلی و فرعی را عوض کردند و این به جهاد اقتصادی ضربه زد. همیشه مسائل فرعی و به ظاهر پر سر و صدا که در رسانه های بین المللی هم بر آن دمیده می‏شود؛ ذهن و فکر و اراده مردم را بخودش جلب می کند و البته انرژی‏های ما که خیلی وقتها هم شاهدش بودیم در این مسائل صرف می‏شود. من عرضم این است که اگر یکبار هم که شده این نامگذاری رهبری برای یک سال را جدی تر از این حرفهایی که تا حالا بوده بگیریم.
 
از برخی دستگاه‏ها وقتی از مشکلات جهادی سوال می‏کنیم تمام مشکلات تاریخی و فعلی دستگاهشان را ردیف میکنند و در جواب ما می‏گویند: اینها باعث عقب افتادگی ماست. اینها را همه بلدیم اینها چیز مشکلی نیست. مشکلات ما در ساماندهی انتظارات و بدست آوردن راهکار معقول و البته اراده جدی به عمل به آنهاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها