به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، در هفته گذشته، مجلس با بهره مالکانه 30 درصدی معادن سنگ آهن موافقت کرد.
محمدرضا
بهرامن، نایب رئیس خانه معدن در این مورد با اشاره به تصویب بهره مالکانه
30 درصدی معادن سنگ آهن، گفت: دستیابی به اهداف چشمانداز 20 ساله برای
تولید 55 میلیون تن فولاد، نیازمند اجرای طرحهای توسعهای معادن سنگ آهن
است که دولت باید به آن توجه کند.
وی اظهار داشت: در موضوع بهره
مالکانه 30 درصدی معادن سنگ آهن، صرفاً یک نگاه درآمدی وجود داشته است در
حالی که نباید موضوع توسعه معادن و طرحهای توسعهای آنها نادیده گرفته
شود.
وی ادامه داد: این موضوع بر پیشبینی صاحبان معادن در مورد
اجرای طرحهای توسعهای تأثیر میگذارد و اگر نقدینگی این واحدها کاهش
یابد، توسعه معادن با مشکل روبرو خواهد شد.
محمود نوریان، مدیر
عامل شرکت سنگ آهن چادرملو نیز در این مورد به فارس گفت: بهره مالکانه
معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال است.
وی گفت: با مصوبه مجلس در مورد بهره مالکانه معادن سنگ آهن، رقم کمتری نسبت به سال جاری از معدنکاران دریافت خواهد شد.
وی اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس، 30 درصد از قیمت فروش سنگ آهن به عنوان بهره مالکانه در سال 93 دریافت خواهد شد.
وی
توضیح داد: در سال جاری 5 درصد قیمت شمش به عنوان بهره مالکانه معادن سنگ
آهن لحاظ میشود که این رقم برای سال آینده 30 درصد از میزان فروش سنگ آهن
تعیین شده است.
نوریان با بیان اینکه به این ترتیب بهره مالکانه
دریافتی از معادن سنگ آهن در سال آینده کمتر از امسال خواهد بود، ابراز
امیدواری کرد با فعال شدن طرحهای فولادی، فروش سنگ آهن نیز وضعیت بهتری
داشته باشد و خروج بازار فولاد از رکود، رونق معادن سنگ آهن را به همراه
داشته باشد.
انتقاد از واگذاری مالکیت خودروسازان به خارجیها که
اخیراً توسط رئیس جمهور مطرح شده است نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم در
هفته گذشته در بخش صنعت بود.
فرهاد بهنیا، عضو هیأت مدیره انجمن
قطعهسازان در این مورد با بیان اینکه واگذاری مالکیت خودروسازان داخلی به
شرکتهای خارجی اقدام درستی نیست، به فارس گفت: خودروسازان با مشکل تأمین
قطعات برای تولید خودروی یورو 4 روبرو هستند.
وی در واکنش به بحث
واگذاری مالکیت شرکتهای خودروساز ایرانی به شرکتهای خارجی که از سوی رئیس
جمهور مطرح شد، اظهار داشت: اگر منظور، واگذاری مالکیت خودروسازان داخلی
باشد، کار درستی نیست و بعد از گذشت دو دهه از رشد صنعت خودرو نباید این
اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه مشارکت خودروسازان خارجی در
شرکتهای ایرانی به نفع خودروسازان ایرانی خواهد بود، افزود: این کار باعث
انتقال دانش فنی روز به خودروسازی کشور میشود و اگر در این زمینه
سرمایهگذاری خارجی نیز صورت گیرد به نفع صنعت خودروسازی است.
همچنین در هفتهای که گذشت یک هیأت از فعالان اقتصادی فرانسوی به ایران آمدند.
این هیأت فرانسوی صبح روز چهارشنبه از شرکتهای ایران خودرو و پارسخودرو بازدید کردند.
در
این هیأت فرانسوی نمایندگانی از صنعت خودرو و قطعهسازی فرانسه حضور
داشتند. نماینده شرکت رنو در این هیأت فرانسوی حضور داشت، ولی شرکت پژو
نمایندهای به ایران نفرستاد.
در هفتهای که گذشت پلیس شرط جدیدی
را برای شمارهگذاری خودروهای مدل 93 تعیین کرد و علاوه بر این، الزام عرضه
خودروهای یورو 4 تیر 93 معین شد.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن
خودروسازان در این مورد با اشاره به توافق جدید خودروسازان با رئیس سازمان
حفاظت محیط زیست بر سر عرضه خودروهای با استاندارد یورو 4 از تیر 93 و
همچنین شرط جدید پلیس برای شمارهگذاری خودروهای با مدل 93، اظهار داشت:
پلیس امسال برای خودروسازان شرطی گذاشته که بر اساس آن، تنها خودروهای با
استاندارد یورو 4 امکان عرضه با مدل 93 را دارند.
وی با اشاره به
مشکلاتی که در زمینه توزیع بنزین یورو 4 در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در
حال رایزنی با پلیس هستیم تا شرط شمارهگذاری خودروها با مدل 93 برطرف شود.
وی اظهار داشت: طبق اعلام پلیس، خودروهایی که از اول بهمن ماه با استاندارد یورو 4 عرضه شوند، میتوانند دارای مدل 93 باشند.