کد خبر: ۲۰۲۹۳۷
زمان انتشار: ۲۲:۲۵     ۱۶ بهمن ۱۳۹۲

محاکمه یکی از فرماندهان سابق ارتش روآندا که متهم به دست داشتن در نسل‌کشی سال 1994 این کشور است برای اولین بار در پاریس آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، محاکمه پاسکال سیمبیکانگوا، یکی از فرماندهان سابق ارتش روآندا که به دست داشتن در نسل‌کشی 100 روزه سال 1994 میلادی این کشور متهم شده، در فرانسه آغاز شد. این جنایت 800 هزار کشته بر جای گذاشت.

این فرمانده 54 ساله به دنبال تصادفی که در سال 1986 میلادی داشت از ناحیه دو پا فلج شد. وی در دادگاه در حالی که بر روی یک صندلی چرخ‌دار نشسته بود، ظاهر شد و تمامی اتهامات وارده را رد کرد. پاسکال سیمبیکانگوا در صورت اثبات اتهام‌ها با حبس ابد مواجه خواهد بود.

سیمبیکانگوا سال 2008 میلادی در جزیره "مایو" دستگیر و به تحریک، سازماندهی و کمک به کشتارها در جریان نسل‌کشی روآندا به ویژه با تامین اسلحه و وسایل لازم برای شبه‌نظامیانی که راه‌ها را مسدود کرده و زنان، مردان و کودکان اقلیت "توتسی" را می‌کشتند، متهم شده است.

سیمبیکانگوا در بیانیه‌ای که در دادگاه قرائت کرد، گفت: من یکی از فرماندهان ارتش روآندا و سپس یکی از روسای سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بودم.

فرانسه پس از دستگیری سیمبیکانگوا از استرداد وی به روآندا امتناع کرده و تصمیم گرفت تا بر اساس قوانینی که به دادگاه‌های فرانسه اجازه می‌دهد تا به پرونده‌های نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت و جرائم جنگی در کشورهای دیگر، رسیدگی کنند، وی را در پاریس تحت محاکمه قرار دهد.

این محاکمه قرار است شش تا هشت هفته به طول بینجامد و از جلسه فیلمبرداری می‌شود.

جانستون بیزینگی، وزیر دادگستری روآندا گفت: این محاکمه تاریخ‌ساز است. ما همیشه در این فکر بودیم که چرا این محاکمه 20 سال طول کشیده اما باز هم نشانه خوبی است.

سیمبیکانگوا به نزدیک بودنش به دولت ژوونال هابیاریمانا، رئیس‌جمهوری روآندا که ترورش شش ‌آوریل سال 1994 میلادی باعث آغاز نسل‌کشی شد، اذعان دارد اما دست داشتن یا سازمان‌دهی این قتل‌عام را رد می‌کند.

وی نخست به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت متهم شد اما سپس اتهاماتش به همدستی در این جنایات تنزل یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها