کد خبر: ۲۰۲۰۰۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه این مردم سوریه هستند که آینده کشور خود را تعیین می‌کنند، عنوان داشت: ما اجازه نمی‌دهیم آمریکا آینده سوریه را تعیین کند.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری پانوراما، فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در گفتگویی تلویزیونی خاطرنشان کرد: اگر جان‌ نثاری‌های مردم سوریه نبود نشست ژنو 2 برگزار نمی‌شد. سوریه پایدار مانده است چرا که مردم، رهبران و ارتش این کشور تصمیم گرفتند تا پایدار بمانند.

وی خاطرنشان کرد: این مردم سوریه هستند که آینده کشور را تعیین می‌کنند و این اجازه را به آمریکا نمی‌دهیم تا آینده مردم سوریه را تعیین کنند.

این مقام سوری‌ با بیان اینکه ارتش سوریه ارزنده‌ترین قهرمانی‌ها و دلاوری‌ها را در جنگ آمریکا و اروپا علیه سوریه رقم زده است، تاکید کرد: هیات اعزامی از سوی ائتلاف مخالفان سوریه حس ملی‌گرایی ندارد و آنها دست‌نشانده‌ هستند و رویکرد آنها با آرمان‌های ما که به دلیل آنها به ژنو رفتیم همخوانی ندارد.

وی تاکید کرد:هیات اعزامی از سوی دولت سوریه به ژنو رفت تا این نشست برای متوقف کردن خونریزی‌ها در سوریه موفقیت‌آمیز باشد.

فیصل المقداد با تاکید بر اینکه هیات اعزامی از سوی ائتلاف مخالفان مسئول عدم توافق در ژنو است، تاکید کرد: بدون توافق نمی‌توان هیچ تصمیمی را در ژنو اتخاذ کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: زمانی که معاهده ژنو1 صادر شد سوریه از آن استقبال کرد. اما نسبت به برخی از مسائل مطرح شده در آن موضعی محتاطانه اتخاذ کرد. چرا که دمشق در تدوین آن نقشی نداشت و به همین دلیل آمادگی خود را برای بحث و مناقشه پیرامون بندهای این معاهده اعلام کرد. اما آمریکا مخالفان را قانع کرده بود که آن‌ها به ژنو می‌آیند تا کلیدهای دمشق را تحویل بگیرند و مخالفان نیز دچار توهم شدند و باید بگویم این دروغ بزرگ آمریکا بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دوستان روسی ما درک درستی از بند مربوط به دولت انتقالی در معاهده ژنو1 دارند و زمانی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا پس از پایان نشست ژنو1 اعلام کرد که هدف از این معاهده تغییر نظام در سوریه است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه 10 دقیقه بعد به اظهارات وی پاسخ داده و اعلام کرد که ما به هیچ وجه در خصوص این مساله توافق نکرده‌ایم بلکه در خصوص این مساله به توافق نظر رسیدیم که ژنو فرصتی برای سوری‌ها باشد تا در خصوص آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

این مقام سوری افزود: لاوروف ادعای آمریکا را ناکام گذاشت و در تدوین تمامی بخش‌های مربوط به آنچه که باید سوری‌ها براساس آن آینده خود را تعیین کنند مشارکت داشت. روسیه تا به این لحظه و نه امروز و نه فردا مساله دولت انتقالی را آن طور که آمریکا ترویج می‌دهد به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.

فیصل المقداد خاطرنشان کرد: دوستان روسی ما با احساس مسئولیت به ایفای نقش می‌پردازند و هدف اصلی آن‌ها پایان دادن به فجایع در سوریه و نه تغییر نظام حاکم است چرا که آن‌ها می‌دانند که این فجایع به دلیل مداخله خارجی در امور سوریه ادامه پیدا کرده است.

این مقام سوری تصریح کرد: در معاهده ژنو1 تاکید شده که نباید خلأ در سوریه ایجاد شود و به همین دلیل باید قانون اساسی کنونی اجرایی باشد تا از طریق مذاکرات ملی این قانون اساسی تغییر کند و ما امیدوار هستیم تا این مذاکرات در نزدیک‌ترین فرصت ممکن در دمشق صورت گیرد چرا که ما تنها در وطن خود می‌توانیم به توافقی دست یابیم و این برخلاف ملی‌گرایی طرف‌های دیگر است.

فیصل المقداد عنوان داشت: این قانون‌های اساسی است که ضامن قدرت‌ است و در سراسر جهان قدرت‌ها و اختیاراتی در دست ریاست جمهوری است که از جمله این اختیارات مسائل امنیتی و نظامی است و ما در این زمینه مستثنی نیستیم و اگر آن‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد خلأ در قانون اساسی، سوریه را تخریب کنند دچار توهم شده‌اند چرا که ما از آغاز ژنو2 به آن‌ها گفته‌ایم و همچنان خواهیم گفت که هر کس که برای تغییر ریاست جمهوری به ژنو آمده است دچار توهم شده است.

وی در ادامه افزود: ما به آمریکا، اسرائیل و مزدوران آن‌ها در منطقه می‌گوییم که سوریه پایدار خواهد ماند و برای حفظ حاکمیت و کرامت خود و کرامت همه ملت‌های عربی و دیگر کشورها در هر جای این جهان به مبارزه خود ادامه خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها