کد خبر: ۲۰۱۹۷
زمان انتشار: ۱۵:۴۷     ۲۳ شهريور ۱۳۹۰
 "اين سكوت در اين صحنه يعني همراهي با فتنه گر. و اين تلخي وجود دارد. اما اين تلخي كه هست و ما آن ها را به هيچ عنوان نمي توانيم جزو خودمان قبول بكنيم کسانی که تحت لوای اصول گرایی سکوت کردند، معني اش آن نيست كه آنها در صحنه اجتماعي و سياسي حضور نداشته باشند، آن يك حرف ديگري است... ولي ما به عنوان يك جبهه نمي توانيم آنها را در كنار خودمان قبول داشته باشيم."

 به گزاذش 598 جملات فوق بخشی از گفت‌وگوی  «خبرنامه دانشجویان ایران»، با کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت دولت نهم و عضو جبهه پایداری درباره وضعیت انتخابات آینده مجلس است.
 
متن این گفت‌وگو در ذیل می‌آید:
 
خبرنامه دانشجویان ایران: جناب آقاي دكتر لنكراني ،در دهه 80 شامل رویشی در میان نیروهای انقلاب بودیم ،این نیرو ها چه مختصات و چه وِژگی هایی داشتند؟
 
لنکرانی: آن چه كه ما از تحولات دهه 80 مي فهميم اين است كه در اين دهه يك رويش بزرگي در انقلاب اسلامي رخ داد، اين رويش مرهون تلاش جواناني بود كه خيلي از آن ها عصر امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) را درك نكرده بودند و علي رغم اين مسئله، ان ها آرمان هاي امام را از عمق جان باور كرده بودند و بخصوص محوري ترين اين آرمان ها كه همان اعتقاد به ولايت فقيه بود بود و اعتقاد به نظام ولايت فقيه و دانستن قدر آن بود ره از عمق جان باور كرده بودند و به همين دليل يك بيعت استواري را با ولايت فقيه بسته بودند كه اين گروه جوان در صحنه هاي مختلف دهه 80 توانستند ميدان داري بكنند و برخي از آسيب هاي متعاقب يك برنامه ريزي چند دهه اي كه دشمنان انقلاب پيش بيني كرده بودند و با ابزار داخلي دنبال به نتيجه رساندن آن ها بودند را و همين طور برخي از آفت هايي كه ناشي از غفلت ها و اشراف زدگي ها و يا درگيرشدن در روزمرگي ها مي رفت كه دامن انقلاب را آلوده بكند، اين ها را به خوبي شناختند و توانستند يك احياي مجددي از گفتمان انقلاب اسلامي را با محوريت انديشه هاي حضرت امام ولي با شكل امروزي مطرح بكنند.
 
كه آن وقت اين جريان در عرصه هاي مختلف توانست در تحولات انتخاباتي اثر گذار باشد، بعدا در عرصه خدمت گذاري و خدمت رساني اثر گذار باشد و اميدوار هستيم كه بعد از اين هم در دهه 90 باز همين جريان بتواند اين گفتمان پيشرفت و عدالت را كه رهبري انقلاب فر مودند انشالله همين جريان بتواند پيگيري بكند و به نتيجه برساند.
 
بنابراين من فكر مي كنم كه آن اتفاق مبارك دهه 80 بروز اين رويش ها بود، لذا شايد تشكلي اين عنوان ها را داشته باشد ولي اینکه جريان عمومي خيلي عنوان خاصي نداشت و در واقع يك ارتقائي در مسير حركت انقلاب اسلامي بود بدون اينكه خيلي عنوان خاصي را براي خودش انتخاب كرده باشد.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: انسجامي كه در اوايل دهه هشتاد در ميان اين جمع اصولگرايان با محورت اصول گرايان نو گرا وجود داشته و به شكلي مردم هم در انتخابات 84 از آن حمايت كردند ، هنوز اين انسجام وجود دارد؟
 
لنکرانی: ما شاهد يك مسير ارتقايي در تاريخ انقلاب اسلامي هستيم. اين مسير ارتقايي در تمام اين 33 سال بوده است. فرازهايي را مي توان ديد كه به نوعي باعث عمق دار شدند و گسترش انقلاب اسلامي در داخل و خارج از كشور شده است كه از اين فرازها سوم تير 84 بود، فراز ديگر 22 خرداد 88 بود، فراز خيلي خيلي مهم كه بايد روي آن بحث كنيم نهم دي ماه 88 بود.
 
اين رويش هاي انقلاب اسلامي در اين فراز ها توانستند مسيرهايي كه انقلاب را تهديد مي كرد برگردانند و آنها را تبديل كنند به فرصت هايي براي پيشرفت و تعالي انقلاب و گسترش ارزش ها. من باز تاكيد مي كنم كه من خيلي اين عنوان اصول گراي نوگرا یا تحول خواه را نمي پسندم چون واقعيت اين است كه اين رويش ها همچين عنواني را اغلبشان براي خودشان انتخاب نكردند چون پافشاريشان بر همان ارزشها و باورهاي ثابتي بود كه ميراث امام بود و هنري كه اين رويش ها به خرج دادن اين بود كه خودشان را از غبار غفلت و درواقع روز مرگي و فراموشي آن شعارها خارج كردند و يك بازگشتي كردند به آن اصل و نورانيت انقلاب اسلامي.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: انتخابات مجلس در پيش رو است. آرايش جريانات سياسي كشور را با توجه به اين نكته در زمان كنوني و در زمان انتخابات چگونه ارزيابي مي كنيد؟
 
لنکرانی: امام فرمودند كه انتخابات مجلس يك امتحان الهي است ما در تمام مراحل مختلفي كه اين انتخابات رخ داده ما شاهد اين امتحان بوديم. يك عده اي اين صحنه رو صحنه اداي تكليف و صحنه دفاع از انقلاب قرار دادند، از ارزش‏ها و اصولشان كوتاه نيامدند و انتخابات را از اين منظر كه جاييست براي پيگيري آرمان‏ها پيگيري كردند و عده اي هم همانطور كه امام فرموده بودند اين انتخابات را مستمسك قدرت طلبي و حضور خودشان در مناصب قدرت و اينكه بعدا هم مناصب اجرايي را از طريق سكوي مجلس تصاحب بكنند و اين مكان ويژه خواري هايي براي خودشان فراهم بكنند قرار دادند.
 
انتخابات مجلس آينده هم از دايره اين امتحان الهي خارج نيست. و ما همه جور ورود به انتخابات را خواهيم ديد و مهم اين است كه جريان عمومي كشور و آنچه كه در بطن جامعه در حال شكل گيري است مطالبه اش آرمان هاي اصيل انقلاب اسلامي است.
 
از جمله مطالبه پيشرفت و عدالت بر اساس الگوي اسلامي و ايراني و مطالبه اينكه كساني مي توانند اين عدالتخواهي و پيشرفت را براي انقلاب اسلامي رقم بزنند كه اولا خود شان آلوده نباشند، نه آلوده به انحرافات فكري و نه اقتصادي و .... نه مطرف باشند و نه مصرف باشند و نه خداي ناكرده در مسير اعتقادي راهي جداي از روحانيت رو كه در واقع همان اسلام منهاي روحانيت است را پيگيري كرده باشند و از آن طرف هم در واقع نشان دهند كه خودشان براي خودشان مهم نيستند و در واقع در راه اداي تكليف هستند. جريان عمومي كه من در متن جامعه مي بينم اقبال به اين نوع تفكر هست. البته خيلي ها در صحنه انتخابات خواهند آمد، ممكن است بعضي ها تشخيص اشتباهي بدهند ولي عموم مردم دنبال اين جريان اصيل هستند و تلاششان اين است كه اين جريان اصيل در خانه مجلس به عنوان نماينده هاشان حضور پيدا بكند.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: اخيرا دو گروه در جريان انتخابات مجلس اعلام موجوديت داشتند. يكي خود را 7+8 و ديگر جبهه پايداري انقلاب اسلامي ناميده اند. نظر شما در باره هركدام از اين ها چیست، با چه اهدافي تشكيل شدند و داراي چه ويژگي هايي هستند، بويژه جبهه پايداري كه شما هم جزو آن هستيد.
 
لنکرانی: 7+8 در واقع يك روش اتحاد بين جريان اصولگرايي است. جريان جدا و خاصي نيست. اين روش ممكن است كه در مذاكرات و تعاملات ارتقا پيدا كند و بهتر از اين ساز و كار فعلي خود شود و ممكن است كه به همين صورت پيش رود. جبهه پايداري تقابلي با 7 + 8 يا جريان متحد اصولگرايي نيست.
 
اين جبهه محلي است كه همين رويش هايي كه اشاره شد و در دهه 80 شكل گرفتند دوره هم ديگر جمع شدند و به آنها اين فرصت را مي دهد كه حرفهاي خود را متشكل تر، همراه تر، قويم تر و معطوف به مشكلات كشور به صورت اثر گذار تري بزند.
 
معني جبهه پايداري تقابل با هيچ كدام از اضلاع اين جبهه متحد اصول‏گرايان نيست و تجمعي است از اين رويش هايي كه در اين دهه رخ داده و امروز اين رويش ها احساس مي كنند كه لازم هست متشكل تر از گذشته با يك هماهنگي بيشتر براي پيشرفت و تعالي كشور و براي دفاع از ارزش ها و براي جلوگيري از همان آفت ها و آسيب هايي كه اشاره كرديم، براي شناخت آن آسيب ها و براي اينكه آينده انقلاب اسلامي را تامين بكنند، يك جريان را به اين صورت شكل بدهند. در ان اضلاع جبهه متحد احزابي وجود دارند. اما در واقع جبهه پايداري حزب نيست، جبهه پايداري يك جبهه گفتماني است.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: آقاي دكتر 7+8 به عنوان جبهه متحد اصول گرايي تشكيل شد و بعد از آن جبهه پايداري تشكيل شد. مي خواستم بدانم كه آيا ايرادي در 7 +8 وجود داشت و يا اصلا لازم بود كه در كنار يك جبهه متحد اصولگرايي كه حداقل در نام شكل گرفته يك تشكل و ياك گروه ديگري اعلام حضور و حركت در يك راستا و يك هدف بكند. آيا هم پوشاني خاصي آن ها باهم ندارند، آيا باعث انفكاك و سردرگمي مردم در انتخابات نمي شوند؟
 
لنکرانی: جبهه پايداري رقيب جبهه متحد محسوب نمي شود. اصلا جبهه متحد اصولگرايي يكي از اضلاعي كه در آن دعوت شدند، اعضاي جبهه پايداري هستند، و اولين جلسه جبهه متحد اصولگرايي هم بعد از اعلام رسمي جبهه پايداري انجام شد. بنابراين اينها رقيب هم نيستند. اما آنچه كه مهم است و ما روي آن تاكيد مي كنيم اين است كه ظرفيت هاي موجود كشور براي تجمع و هماهنگي اين رويش هاي انقلاب اسلامي كفايت نمي كرد و اين رويش ها و اين گفتماني كه تاكيد آن بر اين است كه ما ارزش ها را بشناسيم و در ضمن آفتها و آسيب ها رو هم بشناسيم و مجادله هم با كسي نداشته باشيم. آنجا كه خوبي مي بينيم از آن دفاع كنيم مثل خدمت گذاري كه در دولت نهم و دهم اتفاق افتاد، و آنجا كه بدي مي بينيم آن بدي را باهاش مقابله بكنيم و جايي كه لازم هست با آن برخورد بكنيم. مثل آن چيزي كه به عنوان جريان حاشيه اي در دولت دهم رخ داد و يا آن جريان فتنه كه در انتخابات 88 رخ داد يا مثل ساكتين و غافليني كه همراهي كردند با فتنه گران و يا مثل جريان اشرافيت طلب و مطرفي كه متاسفانه اين روزها بعد از يك ضربه اي كه در سال 84 خوردند دارند شكل پيدا ميكنند و در اين شكل گيري همراهي آن ها ما مي بينيم كه رگه هايي از آن جريان مطرف با همين جريان حاشيه اي دوت و با بعضي از اصحاب فتنه با هم همسويي هايي دارند كه هشدار دهنده است.
 
جبهه پايداري براي مقابله با اين مسير شكل گرفته است . ما تحلیلمان این است كه جريانات موجود كشور باعث اغناي رويش هاي انقلاب نمي شود و از بدو تاسيس و اعلام رسمي هم مي بينيم كه در همه استان ها بويژه در نسل جوان دانشجو در همه اقشار هم يك اقبال عمومي خوبي به آن شكل گرفته است كه دليل اين اقبال هم همين است كه همه دنبال يك ظرفيت جديد بودند كه حداقل بتوانند حرفهاي انباشته شده در سينه ها را مجددا زنده بكنند.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: آقاي لنكراني با توجه به نکته ای كه فرموديد آيا 7+8 محور اصلي هست يا نه؟ و نوع تعامل جبهه پايداري با 7+8 به چه شكل و سازكاري خواهد بود؟
 
لنکرانی: ببينيد جبهه پايداري فقط براي انتخابات مجلس شكل نگرفته است و حرفهاي مهم تري را دارد در دفاع از انقلاب اسلامي و شناخت و شناساندن آن آسيب ها. در انتخابات مجلس تلاش جبهه پايداري اين هست كه يك ليست واحد اصولگرايي را بيشتر شاهد نباشيم و در اين زمینه هر نوع تعاملي را وظيفه خود مي داند و در همين جهت هم حركت خواهد كرد و همين حالا هم در تلاش است و صحبت هاي هم دارد و توقعش هم اين است كه حرفها و صحبت هاش مورد توجه قرار بگيرد. البته ادعاي آن هم اين نيست كه هر صحبتي كرد بايد مورد قبول همه قرار بگيرد ولي مورد توقعش اين است كه اين نقاط آسيب رسان از همين ابتدا شناخته بشوند و حركتي كه در حال شكل گرفتن است با كمترین آفت و آسيب باشد .
 
خبرنامه دانشجویان ایران: گفتید كه كار حزبي نمي خواهيد بكنيد و به دنبال كار جبهه اي هستيد. اين كار جبهه اي به چه صورتي است؟
 
لنکرانی: كار جبهه اي در واقع كار گفتماني است. يعني همين كه عرض كردم. همين محور ها با استفاده از تمام ظرفيت هايي كه در كشور وجود دارد ، همه ظرفيت هاي خرد و كلاني كه هست. از ظرفيتي كه در يك مسجد و كانون فرهنگي هست گرفته تا ظرفيت هاي بزرگتري كه وجود دارد. بلاخره تمام اين ظرفيت ها را تلاش مي كنيم براي اين گفتمان به كار ببريم . معني حركت جبهه اي اين هست.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: گفتید که با فتنه و جريان انحرافي مرز بندي داريد. نظرشما در مورد ساكتين در انتخابات چيست؟
 
لنکرانی: قبلا ما اين را بيان كرديم هم خودم گفتم و هم در بيانيه اعلام رسمي تاسي بوده، واقعيت اين هست كه جرياني كه منجر به فتنه 88 شد اگر از پشتوانه حمايت بعضي از ساكتين برخوردار نبود خيلي زودتر از آن 9 ماه پرونده اش پيچيده مي شد. برخي از سكوت ها باعث ابهام آفريني شد و آن سكوت ها در مقاطعي به معناي تاييد فتنه گران بود.
 
نمي شود كه در صحنه اي كه استنصار شده براي انقلاب اسلامي. اين سكوت در اين صحنه يعني همراهي با فتنه گر. و اين تلخي وجود دارد. اما اين تلخي كه هست و ما آن ها را به هيچ عنوان نمي توانيم جزو خودمان قبول بكنيم کسانی که تحت لوای اصول گرایی سکوت کردند، معني اش آن نيست كه آنها در صحنه اجتماعي و سياسي حضور نداشته باشند، آن يك حرف ديگري است بلاخره قانون پيش بيني هايي كرده و اغلب اين افراد مي توانند در صحنه اجتماعي حضور داشته باشند ولي ما به عنوان يك جبهه نمي توانيم آنها را در كنار خودمان قبول داشته باشيم.
 
به دليل اينكه در آن امتحان مردود شدند و زماني كه لازم بوده دفاع لازم را از انقلاب و نظام انجام ندادند. و معني آن هم اين نيست كه آن افراد حيات اجتماعي و سياسي نداشته باشند. ما بالاخره آنچه كه مي فهميم و درست مي دانيم اين هست كه مرز بندي داشته باشيم با كساني كه در زماني كه بايد با بصيرت حركت مي كردند، انقلاب را حمايت مي كردند، رهبري را تنها نمي گذاشتند و همراهي ميكردند با موج خروشان مردم، اما سکوت کردند و بر آتش تنور تقلب دمیدند تا نان بیگانه در آن پخته شود. ما آنها را به هيچ عنوان نمي توانيم در كنار خودمان به عنوان يك يار شفيق احساسشان بكنيم. البته مردم اینها را کنار خواهند گذاشت و رای نخواهند داد.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: و سخن آخر؟
 
لنکرانی: من گفتم كه برداشتم از متن جامعه اين است كه مردم ارزشها و پايبندي به ارزش ها و دوري از حاشيه ها و دوري از انحراف ها و دوري از قدرت طلبي ها ، آلوده نشدن به دنيا طلبي ها برايشان اصل است. اصولگراياني كه اين ميثاقشان با مردم را حفظ كنند، حتما مورد اقبال عمومي واقع خواهندشد.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها