کد خبر: ۲۰۰۸۲
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۲۲ شهريور ۱۳۹۰
البته در این میان از پررنگ تر شدن آرام آرام فعالیت های جریان انحرافی و مصادره به مطلوب فرصت های دولت نیز نباید غافل بود که سبب شد بسیاری از عزم و اراده ها برای بیان خدمات دولت در عمل ابتر بماند.

یه گزارش 598 به نقل از سرويس سياسي جهان-مقام معظم رهبری در باب ضرورت مسئله اطلاع رسانی از خدمات دولت احمدی نژاد، نخستین بار در سال ۸۵ و یکسال پس از آغاز به کار دولت نهم، این مسئله را در دیدار با دولتیان مورد تأکید قرار دادند.

معظم له در این دیدار با اشاره به برخی از اقدامات دولت فرموده بودند: " محتوا و فوايد اين كارها را با شكل صحيح براى مردم بيان كنيد تا معلوم شود اين كارها انجام گرفته است. البته ما بارها گفته‏ايم آمدن و نشستن و پشت ميكروفون يا جلوى دوربين حرف زدن، اين كافى نيست؛ يك مقدارى برنامه‏سازى و ارائه‏ى مطلب، به شكل هنرمندانه لازم است."

و این فصل تازه گشوده شده در تأکیدات مقام عظمای ولایت خطاب به محمود احمدی نژاد و یارانش، در تمام سال های بعد نیز مکرراً مورد تأکید قرار گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار سال بعد خود با دولت یعنی در سال ۸۶ نیز در همین زمینه تصریح کردند: "نكته‏ ى ديگرى كه مى‏خواهم سفارش بكنم، مسأله‏ى اطلاع‏رسانى است كه آن روز هم در اجتماع كارگزاران دولتى گفتم؛ واقعاً اطلاع‏رسانى را قوى كنيد؛ رسانه‏هاى مناسب را تغذيه كنيد؛ رسانه‏ى ملى هم بايد در مورد دولت كار فعالانه بكند. البته كار اطلاع‏رسانى، كارِ ظريفى است؛ اين‏طور نيست كه يك نفر مقابل دوربين بنشيند و خطاب به مردم بگويد كه ما اين كار را كرديم، آن كار را كرديم؛ مردم هم وقتى شنيدند، كاملاً همه قبول كنند و باور كنند كه بله، اين كارها شده! اصلاً اطلاع‏رسانى اين‏گونه نيست. اطلاع‏رسانى يك كار هنرمندانه است. خوراك و مايه‏ى اصلى‏اش را به رسانه‏ى ملى بدهيد، رسانه‏ى ملى هم كار كند؛ به‏طور هنرمندانه اطلاع‏رسانى كنيد تا مردم تا عمق جانشان قبول كنند. الان هم خيلى از كارهاى شما را مردم نمى‏دانند؛ يعنى از كارهاى بزرگ و كارهاى ملى اطلاع پيدا نمى‏كنند، چه برسد به كارهاى بخشى و استانى، چه برسد به كارهاى ساختارى! اين كارهاى ساختارى‏اى كه جزو خدمات مهم شماهاست و به آنها افتخار هم مى‏كنيد و جا هم دارد، مردم اصلاً به آنها توجه پيدا نمى‏كنند. اينها را بايد تفهيم كرد و براى مردم بيان كرد. اين كار براى مردم هم اميدزاست، هم روشنگر است، هم كمك و حمايت مردم را به دنبال دارد، و هم روشنگر در مقابل انتقادهاست."

اما آنچه که عملا از برآیند مشاهدات از عملکرد دولت به دست می داد این بود که دولت نهم، آنطور که باید و شاید به اهمیت این قضیه پی نبرده است.

انتصاب روسای روابط عمومی بعضاً کارنابلد در بسیاری از استانداری های کشور، سوگیری گسترده رسانه های حامی دولت به سمت مسائل سیاسی به جای اطلاع رسانی مطلوب از خدمات دولت و در ادامه عدم تمایل جدی دولتمردان به بیان خدمات انجام گرفته و یا التزام برخی از آنان به روش های سنتی برای بیان خدمات، جملگی سبب شدند تا این نقیصه همچنان در دولت محمود احمدی نژاد بماند و اثری هم در زمینه شفای آن مشاهده نشود.

البته در این میان از پررنگ تر شدن آرام آرام فعالیت های جریان انحرافی و مصادره به مطلوب فرصت های دولت نیز نباید غافل بود که سبب شد بسیاری از عزم و اراده ها برای بیان خدمات دولت در عمل ابتر بماند.

و توصیه های رهبری در زمینه لزوم اطلاع رسانی، در سال های بعد و در دیدارهای هفته دولت باز هم تکرار شد.

اما عمق اشکال ماجرا نیز به جای آنکه از سوی دلسوزان در دولت مورد مداقه و توجه قرار گیرد، به هر دلیلی مورد بی مهری شدیدتری قرار می گرفت.

و کار به آنجا رسید که رسانه های دلسوز و منتقدان منصف و برخی چهره هایی که همواره در معرض نقد دولتیان قرار دارند و به دولت نیز نقدهایی را وارد می کنند؛ در این فضای بی توجهی، در مقاطعی به بیان هنرمندانه خدمات دولت و دفاع از احمدی نژاد در مقابل هجمه انتقادات پرداختند. اما از بسیاری از رسانه های دولتی و حامیان دولت، جز دفاع متصلبانه از برخی اشتباهات دولت و به ویژه جاده صاف کنی برای جریان انحرافی لانه کرده در درون دولت، هیچ اثری دیده نمی شد و همچنان نیز دیده نمی شود.

رسانه های دلسوزی که از آنها نام بردیم، همواره در کنار نقدهای خود، بیان خدمات دولت در اقصی نقاط کشور و بیان برخی نقاط مثبت سیاسی و اجرایی دولت را نیز در دستور کار داشتند که مروری بر اخبار و مطالب منتشره در آنها طی سالیان اخیر گواه منطقی این مدعاست.

ولی همچنان نیز از دولت در زمینه اهتمام به امر مهم "اطلاع رسانی خدمات" آبی گرم نشد که نشد.

هم اکنون شاهد هستیم که خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) تا آن اندازه مشغول پروانه وار گردیدن بر گرد منحرفین و در تلاش برای پوشاندن برخی اشتباهات دولتیان است که "تریبون جریان انحرافی" لقب می گیرد.

روزنامه ایران نیز به عنوان دیگر ارگان رسمی دولت، به جای اهتمام به اطلاع رسانی خردمندانه از خدمات دولت، تبدیل به واحد آتش تهیه علیه منتقدان دولت و در ادامه مرکز اصلی انتشار مکتوب عقاید گروه انحرافی پیرامون مقولات مختلف است.

چه اینکه همانطور که همگی به خاطر داریم، همین ارگان رسمی دولتی، چند وقت قبل به جای انتشار ویژه نامه در زمینه بیان مطلوب و حرفه ای خدمات دولت!، دست به انتشار ویژه نامه ای به نام "خاتون" زد تا عقاید گروه انحرافی و منحرفین لانه کرده در دولت را پیرامون حجاب بیشتر تبیین کند.

از پورتال های اینترنتی دولتی نیز در وزارتخانه های پایتخت و استانداری های استان های کشور، بخاری برنمی خیزد چه اینکه جملگی به جای بیان مطلوب خدمات، خود را با پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری اشتباه گرفته و به بیان مواضع وزرا و استانداران علاقه بیشتری نشان می دهند تا بیان مطلوب خدمات دولت.

و پر بیراه نیست اگر بگوییم در این فضای مه آلوده، نه طبقات مختلف مردم از عمق خدمات دولت آگاهی می یابند و نه نخبگان و قشری که باید برای نقدها و شاید طرفداری های خود از دولت، ملاک های صحیحی در دست داشته باشند.

هم اینک، کمتر از دو سال دیگر تا پایان عمر قانونی دولت احمدی نژاد باقی مانده است.

دو سالی که می شود در حالتی مطلوب اینطور فرض کرد که اگر دولتمردان و رسانه های حامی دولت، طی آن اهتمامی ویژه به خرج دهند، شاید کم کاری های رخ داده در عرصه بیان خدمات دولت تا حدی جبران شود.
حتما اینطور بهتر خواهد بود اگر دولت محمود احمدی نژاد با همه ضعف و قوت هایش؛ در حرکتی جهادگونه، خدماتش انجام داده اش را آنطور بازگو و در خاطر مردم ثبت نماید که این بخش مهم از دلیل وجودی دولت، هیچگاه از خاطر نظام اسلامی ما فراموش نشود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها