به گزارش پایگاه 598، در گزارش خبرگزاری فرانسه در مورد بازگشت شرکتهای فرانسوی به ایران
آمده است: رنو، پژو-سیتروئن و توتال در رأس شرکتهای فرانسوی قرار دارند که
برای بازگشت به ایران پس از توافق موقت هستهای، عجله دارند این در حالی
است که کارشناسان،دیپلماتها و صنعتگران فاصله زیادی را تا موفقیت آنان
میبینند.
این گزارش حاکی است: پس از آغاز لغو بخشی از تحریمهای
بینالمللی علیه ایران، یک هیأت به نمایندگی از 100 شرکت فرانسوی که
بسیاری از آنها در بازار بورس فرانسه حضور دارند با حمایت «جنبش شرکتهای
فرانسوی» موسوم به «مدف» قرار است در اوایل ماه فوریه (بهمن ماه) به ایران
سفر کند.
پس از دو سال اجرای تحریمهای اروپایی و فشارهای آمریکا
بر شرکتهای فعال در ایران، در بازار این کشور حدود 76 میلیون نفری که
چهارمین ذخیره نفتی و دومین ذخیره گازی جهان را داراست به روی شرکتهای
خارجی گشوده شده است.
این گزارش با اشاره به اظهارات «فرانسیس
پرن» مدیر مسئول نشریه «نفت و گاز اعراب» و کارشناس مسائل خاورمیانه مبنی
بر این که اکنون در مرحله توافق موقت قرار داریم که روندی را آغاز و
امیدهایی را زنده کرده است» افزود: نخستین مانع توافق دیپلماتیک است و در
یک بازه زمانی شش ماهه، تنها بخشی از تحریمهای اقتصادی برداشته میشود.
فرانسپرس
در گزارش خود با اشاره به اظهار نظر یک صنعتگر فرانسوی مبنی بر این که در
بهترین حالت نمیتوان مذاکره برای عقد قرارداد را تا پایان سال میلادی آغاز
کرد، افزود: لغو تحریم تنها در بخش طلا، فلزات گرانبها، تولیدات
پتروشیمی، حمل و نقل هوایی و خودرو اجرا میشود و بدون شک روند انعقاد
قرارداد در بخش خودرو با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.
رنو و
بویژه پژو- سیتروئن در همکاری با شرکتهای «ایرانخودرو» و «سایپا» با
تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در سال 2011 میلادی در تولید بیش
از یک سوم محصولات خودرو در ایران نقش داشتند. این میزان تولید در سال 2013
میلادی به نصف کاهش یافت.
«استفانی ویژیه» کارشناس خودرو در
خاورمیانه اعلام کرد: صنعت خودروسازی در تابستان امسال کاملاً ویران شد و
کارخانههایی که با ظرفیت اندک کار میکردند از ماه رمضان تاکنون فعالیت
ویژهای نداشتهاند.
وی افزود: با شرکت پژو-سیتروئن که در سال
2012 میلادی به طور ناگهانی همه چیز را در ایران رها و از آن خارج شد و با
شرکت رنو که فعالیت خود را در سال 2013 میلادی متوقف ساخت اما حضورش را در
این کشور حفظ کرد، به یک شیوه برخورد نخواهد شد.
ویژیه چالش دیگر
در این زمینه را وجود رقیبان چینی دانست و افزود: از آنجا که تحریم شامل
حال آنان نمیشد حضور آنان در بازار ایران از 1/4 درصد در سال 2011 میلادی
به 8 درصد در حال حاضر رسیده این در حالی است که شرکت آلمانی «دایملر» نیز
قصد دارد با قدرت به ایران باز گردد.
تحلیلگران معتقدند: شرکت
پژو- سیتروئن که تلاش میکند خروج شتابزده خود از ایران را به مسئله
مذاکراتش با شرکت آمریکایی «جنرال موتورز» مرتبط نداند باید ابتدا در زمینه
تأمین قطعات به بازار ایران باز گردد.
رئیس یک کارخانه اروپایی
که مدت طولانی در ایران فعالیت کرده، معتقد است: ایرانیان در مورد مسئله
اعتماد و این که شرکتی به رغم وخامت اوضاع در این کشور بماند، بسیار حساس
هستند. شرکتهایی که از ایران رفتند به این کشور بازخواهند گشت اما باید
بهای سنگینی بپردازند.
این گزارش با اشاره به این که موضع
سختگیرانه فرانسه از زمان سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه آغاز و با توجه
به موضع «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هستهای نوامبر،
تاکنون ادامه یافته به نگرانی یکی از شرکتهایی اشاره کرد که قرار است در
چارچوب هیأت شرکتهای فرانسوی به ایران سفر کند.
برپایه این گزارش، فرانسیس پرن در مورد تردیدهایی که در مورد مذاکرات مطرح میشود، ایران را «عملگرا» خواند.
وی
نبرد اقتصادی بزرگ دیگر را «نفت» دانست و افزود: در تهران فراموش نمیشود
که «توتال» نخستین شرکت بزرگ خارجی بود که اهمیتی برای تحریمهای آمریکا در
سال 1997 میلادی علیه ایران وضع شد، قائل نشد.
وی با بیان این
که «ایران دیگر به روی آمریکاییها بسته نیست» به اظهارات «بیژن نامدار
زنگنه» وزیر نفت ایران در مورد گفتوگو با دو شرکت آمریکایی «اکسون موبیل» و
«کونوکوفیلیپس» در کنار شرکتهای اروپایی چون «توتال»، «شل»، «انی»،
«استات اویل» و «بی.پی» اشاره کرد.
«کریستف دو مارژوری» مدیر
عامل شرکت توتال روز جمعه در اجلاس اقتصادی «داووس» از قصد ایران برای
توسعه قراردادهای جدید و جذابتر خبر داد.
وی در مصاحبهای با
شبکه «فرانس 24» اعلام کرد: ما منتظر میمانیم تا این تدابیر اعلام شود و
آنها میدانند که توتال یک داوطلب همیشگی است و به نظر میرسد که مسائل در
مسیر خوبی پیشرفت میکند.
گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است: روز
پنجشنبه در داووس «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران تلاش کرد تا نظر
سرمایهگذاران خارجی را با ارایه دورنمای تازهای از ایران جلب کند.
این
گزارش در پایان میافزاید: برای ایران که نسبت به همسایه قطری خود در
استخراج نفت از منابع مشترک در خلیج فارس کمتر فعال بوده است، توسعه میدان
نفتی «پارس جنوبی» اولویت بخش نفت و گاز محسوب میشود.