کد خبر: ۲۰۰۰۰۶
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
مديرعامل سابق باشگاه استقلال گفت: پرسپوليس و استقلال نه با محمد رويانيان و علي فتح‌الله‌زاده بلکه سال‌هاست به بن‌بست رسيده‌اند.

کاظم اوليايي در مورد صحبت‌هاي اخير محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان در مورد پرسپوليس و استقلال گفت: خلاءاي در ورزش وجود دارد که سال ها به ما آزار مي رساند و توقع است که گودرزي که تحصيل کرده ورزش است و سالها در اين حوزه فعاليت کرده اولويت‌ها را پيدا کند.

به گزارش فارس،وي افزود: هسته مرکزي ورزش در دنيا امروز باشگاه ها هستند. اگر وزارت ورزش وجود دارد ستاد ورزش است. سقف ورزش در تمام دنيا باشگاه ها هستند. حالا اگر ما براي باشگاه ها سياست گذاري و خط مشي تعيين نکنيم در نتيجه دچار مشکل مي‌شويم.

اوليايي خاطرنشان کرد: دولت جديد بايد خود را وارد اين حوزه مي‌کرد ما به جاي اينکه ورزش را فوتبال کنيم و فوتبال را دو رنگ آبي و قرمز بکنيم بايد طرح جامع باشگاه داري را به وجود مي‌آورديم. چه کسي بايد اين طرح را بنويسد. متولي اصلي اين مسئله وزارت ورزش است. بايد بپرسند باشگاه ها اين را مي‌خواهند يا نه حتما آنها اين موضوع را مي‌خواهند چرا که در غير اينصورت اينکاره نيستند. حالا بايد پرسيد که اين طرح جامع چيست؟ هرچه جلو مي رويم اين خلا بيشتر مي شود و صدمه بيشتر مي بينيم. همين مي شود که فوتبال را دو رنگ قرمز و آبي کرديم و اين دو باشگاه توقع دارند تمام بيت المال دست دو نفر باشد و هزينه کنند.

مديرعامل اسبق باشگاه استقلال در پاسخ به اين سوال که آيا موافق عدم پرداخت پول از سوي وزارت ورزش به اين دو باشگاه است، تأکيد کرد: من منتقد اين هستم که باشگاه از نظر وزارت ورزش چيست، مگر مي شود تعريف باشگاه نداشته باشيم آنوقت بخواهيم پشتيباني کنيم. مگر وظيفه دولت پشتيباني از ورزش نيست.

وي در پاسخ به اين سوال که پس چرا اجازه نمي‌دهند اين دو باشگاه خصوصي شوند، گفت: بازهم شما در نقطه آخر ايستاديد. چه چيزي خصوصي شود. باشگاه؟ تعريف اين باشگاه چيست. 50 سال است دولت با سليقه مختلف ورزش را اداره کرده و الان اين توقع از دولت است. دولت کجاي دنيا مجري ورزش است؟

اوليايي در مورد اينکه برخي صحبت ها در مورد عدم کمک مالي به باشگاه‌ها دلسردي مي‌آورد، عنوان کرد: من اين را قبول ندارم. ما بيراهه اي را انتخاب کرديم که هرچه سرعت را بالا ببريم راه را اشتباه رفتيم. چند سال است که با مجلسي ها جلسه مي گذاريم و اهميت باشگاه را بيان مي‌کنيم.ما چيزي نداريم که اسم آن را سيستم بگذاريم پولي را علي اصغري به ورزش مي‌آوريم که نمي دانيم چه طرحي داريم.

اوليايي در مورد اين که آيا با طرز تفکر و سيستم وزارت ورزش موافق است،‌اظهار داشت: اصلا سيستمي ندارند و براي باشگاه تعريفي بيان نکردند. اگر باشگاه را به رسميت مي شناسند تعريف رسمي کجاست. ما با سه مجلس و دو دولت جلسه گذاشتيم اکنون چند طرح در مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي وجود دارد. در اتحاديه فوتبال نيز اين کار را کرديم. ما کشوري هستيم که طرح جامع باشگاه دارمان بايد قانون باشد. اين را بايد ابتدا وزارت ورزش ارائه دهد. آنوقت مي توانند اظهار نظر کنند که پول مي‌دهيم يا نه. در حال حاضر پول بدهند يا نه هر دو نظر غلط است.زمان طاغوت خود دولت مي خواست و باشگاه داري مي‌کرد. اکنون نيز دولت همين کار را مي کند بر عهده گرفتن تمام کارهاي اجرايي توسط دولت از لحاظ عقلي غلط است.

وي در مورد اينکه بعد از پرسپوليس و جدايي رويانيان زمزمه هايي در مورد تغيير و تحول در استقلال هم شنيده مي‌شود و فکر مي‌کند اين کار درست است، خاطرنشان کرد: اگر پول ندادن آقاي وزير مبناي اين است که برنامه و استراتژي باشگاه داري چيست، کار درستي است. اما اگر اين دو باشگاه ديمي درخواست پول کردند و وزير هم ديمي با اين مسئله مخالفت کرده است اين غلط است. اين دو باشگاه نه با رويانيان و نه فتح الله زاده بلکه سال‌هاست که اين دو باشگاه به بن بست رسيدند. بر احوال آن کس ببايد گريست که خرجش بود بيست، خرجش نوزده!

وي افزود: وقتي بالانس اقتصادي تعريف نشده استقلال دو سال پيش مي گويد 5 ميليارد بدهکار است. امسال مي گويند 25 ميليارد و مطمئن باشيد سال بعد مي گويند 50 ميليارد بدهکار هستيم. پرسپوليس هم همين است. اين دو باشگاه دو شرکت قانوني تعريف شده اند. کدام قانون اجازه مي دهد شرکت دولتي بدهي انباشته براي دولت ايجاد کند. همه جا بودجه مي دهند. اينها مي گويند ما دولتي هستيم اعلام بودجه مي کنند و سپس بدهي انباشته درست مي کنند. باشگاه ما از سيستم گلدکوئيست بدتر عمل مي کند. اينکه اگر جلوي پول گرفته شود و برنامه جديدي باشد بسيار خوب است اما همانطور که گفتم بايد برنامه جديدي باشد.

اوليايي تأکيد کرد: بايد برنامه کوتاه،ميان و بلند مدت طراحي شود. بايد در اين مورد جمع بندي شود و باشگاه را داراي توان درآمدي کرد. اکنون نه مي توانيم بگوييم دولت به باشگاه‌ها پول بدهد نه اينکه باشگاه ها داراي توان خصوصي شدن دارند. توان خصوصي شدن باشگاه ها هنوز شکل نگرفته است. فوتبال ما اين ظرفيت را ندارد اين شعارها را مديران موجود مي‌دهند و اينکه مي گويند ما هزينه مي کنيم دروغي براي حفظ خودشان است و باعث مي شوند سر ساير افراد که اين حرف را مي شنوند کلاه برود. اين ظرفيت به شرط برنامه ميان مدت با استفاده از کمک انبوه در مرحله اول شدني است اما يک شبه نمي توان اين کار را کرد. بايد بگويم در اين شرايط پول دادن به دو باشگاه استقلال و پرسپوليس خدمت کردن به اين دو تيم نيست.

مدير اسبق باشگاه استقلال در مورد اينکه آيا در اين شرايط حاضر است مديريت اين تيم را برعهده بگيرد و گفته مي شود در اين رابطه صحبت‌هايي با او شده است، خاطرنشان کرد:‌ ما بازنشسته شديم. اصلا هيچ نوع آمادگي براي حضور در مديريت ورزش را ندارم و مشورتي با من انجام نشده است. بعضي اوقات به دليل صحبت هاي ما در مطبوعات تماس مي گيرند و گلايه و تشکر مي‌کنند. درابتداي تشکيل دولت جديد در جلساتي که براي تعيين وزير جديد بود و همفکري مي‌دادم اعلام کردم که آمادگي حضور در پست‌هاي اجرايي را ندارم.

وي در پايان گفت: حواسمان بايد جمع باشد که نبايد دولت را تحت فشار گذاشت تا پول مفت در اختيار اين دو باشگاه قرار دهد بالاخره بايد تعيين و تکليفي مشخص شود.



 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها