کد خبر: ۱۹۹۹۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
نماینده آمریکا نشستی را با مخالفان خارج نشین نظام سوریه و هیأت های اعزامی عربی و غربی شرکت کننده در اجلاس ژنو 2 برای هماهنگی مواضع و تشریح وضعیت موجود برگزار و اذعان کرد که نظام سوریه در وضعیت خوب و قوی قرار دارد.

به گزارش پایگاه 598، شبکه تلویزیونی المنار لبنان در گزارشی به قلم نضال حماده صورتجلسه نشست رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه و مسئول کاخ سفید در پرونده سوریه با هیئت های اعزامی عربی و غربی به اجلاس ژنو 2 درباره سوریه را به نقل از یک منبع آگاه اروپایی منتشر کرد.

این نشست چهارشنبه شب 22 ژانویه جاری در مقر اقامت هیئت اعزامی آمریکا به ژنو در شهر مونترو سوئیس برگزار شد. این دیدار بین رابرت فورد و هیئت های غربی و عربی شرکت کننده در اجلاس ژنو 2 درباره سوریه در این شهر برگزار شد.

در این نشست هیئت اعزامی عربستان درباره برخی اخبار درخصوص برقراری تماسی سطح بالا بین آمریکا و سوریه سوال کرد و یکی از اعضای هیئت عربستان در این نشست گفت: یک مسئول آمریکایی بلندپایه چند بار به دمشق سفر کرده و با فیصل المقداد (معاون وزیر خارجه سوریه) ملاقات کرده است و دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان مامور این تماس ها است و آیا این امور با آگاهی رابرت فورد و تیم وی صورت گرفته است؟

رابرت فورد در پاسخ گفت: اگر تماس‌های امنیتی مربوط به نیاز آمریکا در جنگ خود علیه تروریسم باشد، این امر به وزارت خارجه آمریکا یا موضع دیپلماتیک آمریکا درقبال سیاست سوریه ارتباطی پیدا نمی کند. تماس های امنیتی با دمشق در ارتباط با امنیت ملی آمریکا است و امنیت آمریکایی ها. وظیفه من نیست که برقراری این تماس ها را تایید یا تکذیب کنم و برقراری این تماس ها به معنای به رسمیت شناختن یا نشناختن نیست.

وی اذعان کرد: ما می‌دانیم که وضعیت نظام سوریه خوب و قوی است اما همچنین می دانیم که هرگونه تاخیر در برگزاری اجلاس ژنو 2 به سود مخالفان سوری نیست؛ بویژه که طرف های مخالف آماده مذاکره نیستند و هیچ توافقی بین آنها نیست.

فورد افزود: سطح انتظارات ما پایین است اما گزینه های زیادی پیش روی ما نبوده است. معتقدیم که برگزاری اجلاس ژنو 2 بهتر است تا اختالافات بین مخالفان بیش از این نشود.

وی با اذعان به اختلافات گسترده مخالفان خارج نشین نظام سوریه گفت: الان باید درک کنیم که مذاکرات برای تحقق بخشیدن به چیزی هرچند اندک، برگزار شود تا تیم ائتلاف سوری مخالف شکست خورده از این اجلاس بازنگردد. ما همه چیز را زیر نظر خواهیم داشت تا تیم ائتلاف تنها نباشد و نظام سوریه از نقاط ضعف آن استفاده نکند.

سفیر سابق آمریکا افزود: باید با درایت زیادی کار کنیم تا هیئت اعزامی نظام سوریه را به سمت و سوی نکاتی سوق دهیم که تیم ائتلاف بتواند به این نکات متعهد شود؛ بویژه که هیئت اعزامی نظام سوریه از آنها (اعضای ائتلاف) خواهد خواست تا در زمینه تاثیرگذاری بر گروههای مسلح تعهد بدهند؛ گروههای مسلحی که رابطه خوبی با ائتلاف ندارند.

وی تصریح کرد: در همین راستا، باید بر مسائل محاصره، گشودن گذرگاههای امن و طرح مسائلی نظیر ورود نیروهای پاسدار صلح بین المللی (به سوریه) تمرکز کنیم (زیرا نظام سوریه آن را نخواهد پذیرفت).

فورد در رد ضمنی خواسته برخی کشورها و طرف ها از جمله عربستان درخصوص دخالت بین المللی در سوریه تاکید کرد: این بدان معنا نیست که دخالتی بین المللی صورت خواهد گرفت. باید بدانید که این امر مطرح نیست.

قرار است هیئت مخالفان سوری و هیئت نظام سوریه امروز نشستی مستقیم و رو در رو را در چارچوب اجلاس ژنو 2 در شهر مونترو برگزار کنند.

طی دو روز اخیر، اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه نشست های دو جانبه ای را با هیئت مخالفان سوری و هیئت نظام سوریه برگزار کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها