کد خبر: ۱۹۹۹۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
بهروان:
رييس کميته مسابقه‌هاي فوتبال با بيان اينکه مشاهداتش در وجود سرنگ در رختکن يکي از تيم‌هاي باشگاهي مربوط به ليگ دسته يک بوده است، گفت: همه ما مي‌دانيم دوپينگ در ليگ دسته يک و حتي ليگ برتر وجود دارد و با نگفتن حقايق، نبايد خودمان را گول بزنيم.
به گزارش 598 به نقل از ايسنا، غلامرضا بهروان در توضيح مشاهداتش از سرنگي که در رختکن يکي از تيم‌هاي باشگاهي ديده بود، اظهار کرد: آن تيم مربوط به ليگ برتر نبود. متاسفانه سرنگ را در رختکن يکي از تيم‌هاي ليگ دسته يک ديده بودم و همان موقع هم بلافاصله گزارشم را به اکيپ دوپينگ و کميته پزشکي اعلام کردم. پس از بررسي‌ها و آزمايش‌هاي آن‌ها بازيکن خاطي دو سال محروم شد و پزشک آن تيم نيز محروميت ۴ ساله کشيد.

 وي افزود: همين الان همه اگر مواردي ببينيم به صورت محرمانه به کميته پزشکي اعلام مي‌کنيم. گزارش‌هايي هست که ما به آن‌ها مي‌دهيم. به هر حال سال‌هاي زيادي در فوتبال حضور داشتيم و مي‌دانيم علت برخي رفتارهاي بازيکنان چه مي‌تواند باشد؟ من قبلا هم گفتم که در يک مسابقه بازيکني در نيمه دوم به ميدان آمد و در شرايطي که هوا برفي بود، او ۱۰ دقيقه بازي کرد و در اين مدت شايد ۸ يا ۹ بار آب خورد. او در سرماي هوا آب را بر روي سر و صورتش مي‌ريخت! ما وقتي چنين چيزهايي را مي‌بينيم مي‌دانيم مشکل کجاست. بلافاصله گزارش آن مشاهده را هم اعلام کردم تا مسئولان مربوطه بررسي کنند. متاسفانه اين‌ها واقعيت‌هايي است که در فوتبال ايران وجود دارد و ما نبايد خودمان را گول بزنيم. وقتي در فوتبال براي کسب نتيجه تباني صورت مي‌گيرد، دوپينگ که يک ابزار ساده‌تري نسبت به آن است.

رييس کميته مسابقه‌هاي فوتبال ايران در بيان مشاهده ديگري از اقدام به دوپينگ توسط تيم‌ها تصريح کرد: نمي‌دانم در مسابقه‌هاي امسال يا سال گذشته ليگ دسته يک بود که در تمرين پيش از بازي يکي از تيم‌ها بازيکني را ديديم که خوب مي‌دويد و بسيار سرحال به نظر مي‌رسيد. در همان زمان اکيپ تست دوپينگ وارد ورزشگاه شدند و مسئولان آن تيم اين موضوع را فهميدند. همان موقع بازيکن مربوطه بدون آن که اتفاقي برايش بيفتد پايش را گرفت و به زمين افتاد! مسئولان آن تيم فورا نام آن بازيکن را از ليست ۱۸ نفره خارج کردند. طبق قانون افسر دوپينگ هنگام بازي‌ها ليست ۱۸ نفره بازيکنان را مي‌گيرد و از بعضي از آن‌ها تست دوپينگ گرفته مي‌شود. در آن مسابقه يک بازيکن سالم اما به نظر دوپينگ کرده روي سکوها رفت اما ما هم ياد گرفتيم علاوه بر ليست ۱۸ نفره‌اي که دقايقي پيش از شروع بازي از تيم‌ها مي‌گيريم، ليست ۱۸ نفره قبلي را هم در اختيار افسران دوپينگ قرار دهيم.

وي با ابراز تاسف از اقدام به دوپينگ تيمي در فوتبال ايران گفت: حرکتي که آن تيم انجام داد، نمونه چيست؟ آيا غير از اين است که مسئولان تيم، مربي، پزشک و شخص بازيکن همه از اين موضوع اطلاع دارند و به صورت گروهي به هم کمک مي‌کنند تا دوپينگ صورت گيرد. البته ديده شده که يک بازيکن بدون اطلاع مربي يا پزشک تيمش دوپينگ انجام داده اما همان مورد هم به هر حال نشان مي‌دهد ضعف مديريت و سرپرستي از سوي مربي يا هر مسئول ديگري در تيم وجود داشته که آن بازيکن چنين تخلفي انجام داده است.

بهروان با بيان اينکه مسئله دوپينگ در حال حاضر در فوتبال مدرن دنيا پيچيده شده است، گفت: داروهاي جديد و بسيار پيچيده‌اي به جمع داروهاي ممنوعه ورزشکاران اضافه شده است. فيفا به تمامي کشورهاي راه يافته به جام جهاني اعلام کرده که از چند ماه قبل نمونه خوني بازيکنان‌شان را ارسال کنند. به هر حال آثار مصرف دارو تا چندين ماه در خون انسان باقي مي‌ماند. داروهاي جديد آنقدر پيچيده شده‌اند که با آزمايش‌هاي ساده نمي‌توان به وجود آن‌ها در بدن انسان پي برد. بنابراين کنترل‌ها بايد شديد‌تر شود.

وي با اشاره به نبود آموزش‌هاي کافي براي بازيکنان گفت: من و شما تمرين‌هاي بسياري از تيم‌ها را ديده‌ايم. جداي از بحث دوپينگ آيا ديده‌ايد سرمربي تيم آموزش‌ها و توصيه‌هاي جدي درباره رعايت اخلاق، فوتبال جوانمردانه و آگاهي يافتن بازيکنان از قوانين و راه و روش صحيح در فوتبال، داشته باشند؟! متاسفانه هيچ صحبتي در اين موارد نيست. اما ما قوانيني را وضع کرده‌ايم که از سال بعد همه باشگاه‌ها بايد کلاس آموزشي دوپينگ برگزار کنند و ما هم مدرس‌هاي مجرب را به اين کلاس‌ها مي‌فرستيم. در فوتبال حرفه‌اي بايد هر ساله ليستي از جديدترين داروهاي ممنوعه اعلام شود. دوپينگ چيزي نيست که انتظار داشته باشيم فقط فدراسيون و رسانه‌ها درباره آن اطلاع‌رساني کنند تا ميزان آن کاهش يابد بلکه همه باشگاه‌ها و عناصر فعال در ورزش بايد کمک کنند تا آن را ريشه‌کن کنيم.

بهروان با بيان اينکه بچه‌هاي معصوم گناهي ندارند که اکنون در معرض پديده‌ي دوپينگ قرار مي‌گيرند، گفت: ياد دادن دوپينگ به بازيکنان کم سن و سال ياد دادن خيانت به آن‌هاست. همه آن‌ها و حتي تعداد زيادي از فوتباليست‌هاي بزرگسال، نمي‌دانند که اين داروها چه عوارضي بعد از زماني که فوتبال‌شان را کنار گذاشتند، برايشان دارد. عوارض بسيار جدي که خسارت‌هايي را به بدن آن‌ها وارد مي‌کند. در اين بحث نبايد به هيچ وجه مماشات داشت. بايد حقايق را گفت و سخت‌گيرانه‌ترين ابزارها را براي جلوگيري از آن به کار گرفت. شايد عده‌اي خوششان نيايد که ما از وجود چنين آلودگي‌هايي در فوتبال صحبت کنيم اما صحبت نکردن درباره آن‌ها چيزي را حل نمي‌کند. همه ما مي‌دانيم که اين آلودگي‌ها وجود دارد و بايد در جهت رفع آن‌ قدم برداريم.

وي از وجود داشتن داروي جک تري دي به عنوان يکي از داروهاي ممنوعه بازار ايران انتقاد کرد و به ايسنا گفت: اين داروها آلوده است. در دنيا به سمتي مي‌روند که از ورود اين داروها به کشورشان به طور جدي جلوگيري کنند اما ما اين داروها را در بازار کشورمان مي‌بينيم و اين جاي بسي تاسف است. بايد براي جلوگيري از اين شرايط هم اقدام‌هاي لازم توسط مسئولان صورت گيرد.

بهروان در پايان در پاسخ به اينکه آيا دوپينگ در ليگ برتر هم به اندازه ليگ دسته يک وجود دارد گفت: خير. دوپينگ در ليگ برتر به اندازه ليگ دسته يک نيست اما آن طور هم نيست که بگوييم در ليگ برتر وجود ندارد که اگر نداشت، نمونه تست‌هاي مثبت و گزارش‌هاي موثق ارائه شده، به مقام‌هاي مسئول را هم نمي‌ديديم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها