کد خبر: ۱۹۹۷۴
زمان انتشار: ۱۵:۳۶     ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه علیه سوریه مبنی بر عدم وجود طرح مخفی درباره براندازی حکومت سوریه گفت: تمام شواهد حاکی از این است که ترکیه در یک فرایند مشخص و در قالب یک اقدام کودتایی در سوریه عمل می‌کند.

به گزارش 598 "هادی محمدی" کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس در خصوص سخنان عبد‌الله گل با شبکه تلویزیونی العربیه این سخنان را پراز نقاط "متناقض" و یک نوع رفتار "فریبکارانه" دانست.

"عبدالله گل" رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه "العربیة" از "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه خواسته بود تا از آنچه که در دیگر کشورهای عربی اتفاق افتاده است، عبرت بگیرد. وی ادعا کرده بود: برخی رهبران عربی هنوز درک نکرده اند که دیگر جایی برای حکومت های تمامیت خواه وجود ندارد.


هیچ کدام از اصول شریعت در کشور مدعی الگوی دموکراسی اجرا نمی شود

این کارشناس مسائل منطقه در ارتباط با سخنان گل گفت: نکته اول در خصوص این گفت و گو آن است که اگر ترکیه پیشرفته ترین و دموکرات ترین کشور منطقه است و الگویی برای سایر کشورها محسوب می‌شود شرایط موجود در این کشور چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. در کشور ترکیه هم اکنون حزب "عدالت و توسعه" به عنوان یک مدعی اسلامگرا در صحنه سیاسی حضور دارد اما هیچ کدام از اصول شریعت در این کشور توسط حکومت به اجرا در نمی آید.

جمعیت قابل توجهی از مردم ترکیه از حقوق مدنی محروم هستند

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: نکته دیگر در اینجا است که جریان حاکم بده بستان‌های با غرب و اسرائیل داشته کما اینکه جمعیت قابل توجهی از کشور ترکیه که شامل کردها و اقلیت‌ علوی می‌شوند از حقوق مدنی محروم هستند.


ترکیه حقوق مدنی اقلیت  کرد و علوی را به راحتی نقض می کند

محمدی تصریح کرد، در حقیقت آقای گل به عنوان رئیس جمهور ترکیه در کشوری که نزدیکی به نیمی از جمعیت آن از حقوق خود محروم هستند باید دلایل قانع کننده‌ای را درباره اینکه این کشور الگوی مطرح برای خاورمیانه است را مطرح کند. نظام ترکیه هم اکنون به راحتی با نیروهای مسلح به کشتار کردها می‌پردازد و حقوق مدنی اقلیت علوی را به راحتی نقض کنند.

تعهد جریان حاکم ترکیه به غرب

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نکته بعدی نیز درباره نحوه تعامل نظامیان و حزب عدالت و توسعه در این کشور است و جریان حاکم چنان تعهداتی را به غرب سپرده است که آمریکا ترجیح می‌دهد تا نظامیان را در ترکیه کنار بگذارد و از حزب حاکم حمایت کند.
 
ترکیه در قالب یک اقدام کودتایی در سوریه عمل می کند

وی درباره سخنان گل مبنی بر عدم وجود طرح مخفی درباره براندازی حکومت سوریه گفت: تمام شواهد حاکی از این است که ترکیه در یک فرایند مشخص و در قالب یک اقدام کودتایی در سوریه عمل می‌کند و آموزش افراد نظامی و نیروهای معارض و جلوگیری از مذاکره معارضین با دولت سوریه برای کسب یک نتیجه میانه نشان می‌دهد که ترکیه به دنبال اجرای طرحی است که در نتیجه آن در اولین گام، رژیم صهیونیستی و آمریکا منتفع می‌شود.

ماهیت سیستم موشکی در  ترکیه تهاجمی است

محمدی درباره سیستم موشکی ناتو که قرار است در ترکیه مستقر شود ، گفت: باید به این نکته توجه کرد که اگر چه این سیستم موشکی ادعا می‌شود که یک سیستم دفاعی برای مقابل با تهدیدات موشکی است اما بر خلاف این وعده‌ها ماهیت این سیستم کاملا تهاجمی و یک شعاع 4 هزار و 700 کیلومتری که برد آن علاوه بر روسیه و ایران تمام قدرت‌های منقطه‌ای همچون هند و چین را در برمی‌گردد و این اقدام یک اقدام مبتنی بر دشمنی با محیط پیرامونی است.
 
وی افزود: ضمن اینکه استقرار این سیستم به معنای این است که ترکیه بخشی از حاکمیت نظامی و امنیتی خود را به غرب داده است. چرا که آمریکا حتی به ترکیه نیز اجازه دخالت در این سیستم موشکی نداده است.

کاهش توان نظامی ارتش ترکیه 

وی با تاکید بر اینکه "ترکیه حتما منافع بزرگتری را از غرب دریافت کرده است" گفت: با توجه به کاهش توان نظامی ارتش ترکیه از دو میلیون و 500 هزار نفر به 250 هزار نفر کاملا مشخص است که قدرت قیمومیتی آمریکا در ترکیه به شدت افزایش پیدا می‌کند و جای تعجب اینجا است که چرا آقای گل تلاش می‌کند چنین واقعیتی را بپوشاند. این مسئله نشان می‌دهد که ترکیه حتما منافع بزرگتری را از غرب دریافت کرده است که این گونه منافع همسایگان خود را که در شعاع این سیستم راداری هستند را مورد هدف قرار می‌دهد.

رفتار دولت ترکیه یک رفتار گزینشی بر اساس همکاری با غرب است

وی با اشاره به رویکردهای گزینشی و مختلف ترکیه در قبال مسائل منطقه‌ای گفت: در سطح منطقه نیز همانگونه که آقای گل به صورت گذرا به آن اشاره کردند یک سیستم دو قطبی وجود دارد اما نه سیستمی که مد نظر وی است بلکه این طبقه بندی بین مردم کشورهای مستقر و جریان مقاومت و از سوی دیگر کشورهای دیکتاتوری و نظام‌های وابسته به غرب هستند.
 
وی افزود: زمانی که ترکیه با آمریکا سازش می‌کند و در موضع براندازی عمل می‌کند و در یک رویکرد کاملا دو گانه بحرین و عربستان و نظام دیکتاتوری حکام بر آن را فراموش می‌کند و فریاد میلیون‌ها انسان در یمن یا نظام پلیسی و امنیتی در اردن را فراموش می‌کند کاملا آشکار است که رفتار دولت ترکیه یک رفتار کاملا گزینشی بر اساس همکاری با غرب است چرا که غرب خود نیز حامی این کشورهای دیکتاتوری محسوب می‌شود. از این رو باید نسبت به آن چیزی که آقای گل ادعا می‌کند با دیده تردید نگریست و آن را نوعی رفتار دوگانه فریبکارانه گذاشت.
 
حمایت ترکیه از سلفی های سوریه

محمدی با اشاره به حمایت ترکیه از سلفی های سوریه تصریح کرد: اگر آقای گل همان گونه که ذکر کرد به دنبال همکاری با کشورهای منطقه است باید این نکته را نشان دهد که چقدر از سیاست‌های استعماری غرب فاصله می‌گیرد و در راستای منافع منطقه‌ای قدم برمی‌دارد. اینکه آقای گل در حمایت از سلفی‌های سوریه سینه چاک بکند اما نسبت به کشتاری که در بحرین، عربستان و همچنین مردم فلسطین سکوت می‌کند این رفتار دو گانه نشان دهنده نیت همکاری دولت ترکیه نیست.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تاکید کرد: زمانی می‌توان نظام ترکیه را به عنوان الگویی در سطح منطقه معرفی کرد، همان میزان که آقای گل برای مردم سوریه نگران است برای بقیه مردمی که تحت نظام دیکتاتوری عربی هستند نیز اظهار دلسوزی کند و از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های استعماری غرب فاصله بگیرد تا همه باور کنند که آقای گل به دنبال همکاری در سطح منطقه است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها