کد خبر: ۱۹۹۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۱     ۲۱ شهريور ۱۳۹۰
وجود مبارك صديقه كبري يك ن حله و هديه ملكي از پدر بزرگوارش دريافت كرد به نام فدك كه آن را با بدترين وضع غصب كردند؛ و يك ن حله ملكوتي از وجود مبارك پيامبر دريافت كرد و آن تسبيح معروف فاطمه زهرا(س) است. جريان فدك شرح مبسوطي دارد كه بخشي از آن در
خطبه ها و نامه ها و كلمات امير مؤمنان (ع) آمده است و بخشي هم در سائر جوامع روائي ما؛ امااين عطا و هديه ملكوتي كه وجود مبارك رسول گرامي(ص) به صديقه كبري (س) داد همين است كه ائمه (عليهم السّلام)، مخصوصاً وجود مبارك امام صادق (ع) فرمودند: اگر ن حله و عطيه اي بالاتر از اين تسبيح بود، وجود مبارك پيامبر به حضرت زهرا (س) تعليم مي داد؛ اين مطلب اوّل، كه اين تسبيح جزء برترين و بهترين تعليم هاي ملكوتي است و ن حله اي است كه به آن حضرت داد و شاگردان آن حضرت هم ياد مي گيرند.
خداي سبحان قرآن را به پيامبر داد، ديگران استفاده مي كنند. به دستور خداي سبحان وجود مبارك پيامبر تسبيح معروف را به وجود مبارك فاطمه(س) اهداء كرد، تعليم خاص داد؛ ديگران بهره مي برند. اين يك تعليم عمومي نبود، اين يك ن حله وعطائي است كه پيامبر به وجود مبارك فاطمه داد، آنگاه به بركت آن معلّم و اين متعلّمه،ديگران بهره مي برند. آن ن حله ملكي، يعني فدك كه در اختيار حضرت بود، حضرت منافعش را در اختيار محرومان و مستضعفان قرار مي داد و اين ن حله ملكوتي هم كه در اختيار حضرت قرار گرفت؛ ديگران هم از اين ن حله و از اين عطا استفاده مي كنند.
تسبيحات حضرت زهرا (س)، موجب طرد شيطان و رضاي خدا
مطلب دوّم خواصي است كه براي اين تسبيح است وآن اينكه: تطرد الشّ يطان و ترض ي الرّحمن(1). اين تسبيح، شيطنت را و خيال شيطاني را و وسوسه ها را از آدم دور مي كند و رضاي پروردگار را تأمين مي كند. اين نكات را خوب عنايت كنيد كه مبادا بي تسبيح از كنار سجاده بر خيزيد، يك؛ مبادا با سرعت و عجله اين كلمات را بگوئيد، دو. يك مقداري بدون اينكه پا ها را حركت بدهيد و از آن حالت نمازگزار بيرون بيائيد، در كمال طمأنينه و آرامش اين 100 ذكر را بر زبان شريفتان جاري كنيد.
پاداش تسبيحات حضرت فاطمه (س)
مطلب سوّم آن است كه رواياتي در كتاب صلاه در ابواب التّعقيب از وجود مبارك امام صادق و سائر ائمه (عليهم السّلام) درباره فضيلت تسبيح، كيفيّت تسبيح، آثار تسبيح، عدد تسبيح و تتميم تسبيح آمده و اين روايات در اين باب جمع شده. حضرت فرمود: م ائه ف ي اللّ سان و الف ف ي الميزان (2). يعني اين تسبيح از نظر زبان صد تاست؛ از نظر ميزان و ترازوي عمل، هزارتاست. گرچه صد ذكر است، ولي هزار ذكر در ميزان و ترازوي اعمال ثبت مي شود.ظاهراً بر اساس من جآء ب الحسنه فله عشر امثال ها (3) كه خداي سبحان يك كار خير را ده برابر پاداش مي دهد؛ اگر اين صد ذكر است، پاداش هزار ذكر را دارد،اين حدأقل است، ممكن است بهره هاي بيشتري هم ببرند.
توصيه امامان (ع) به نماز و تسبيحات حضرت زهرا (س)
مطلب ديگر آن است كه اين تسبيح به دنباله عمود دين است. وجود مبارك امام صادق (ع) به يكي از شاگردانش فرمود: نّا نأمر ص بياننا ب تسبيح فاط مه كما نأمرهم ب الصّلاه (4). ما بچه هايمان را همانطوري كه به نماز امر مي كنيم، به تسبيح فاطمه (س) هم امر مي كنيم. اين يك امر جداي از نماز نيست، دنباله نماز است؛ و چون نماز ستون دين است، اين هم جزء تعقيب هاي ستون دين است، متمّم ستون دين است.بعد به ابا هارون ظاهراً فرمود: فالزمه فنّه ما يلزمه عبد فشق ي (5). فرمود: هيچ كس ملازم اين تسبيح نبود كه گرفتار شقاوت بشود. تو ملازم اين تسبيح باش و اين تسبيح را از ياد نبر!
فضيلت » لا له لا الله » پس از تسبيحات حضرت فاطمه (س)
در بعضي از نصوص آمده است كه اگر كسي 34 بار الله اكبر بگويد، 33بار الحمد لله بگويد، 33 بار سبحان الله بگويد:و اتبعها ب لا له لا الله مرّهً غف ر (6).اگركسي اين 100 را با يك ذكري كه لا له لا الله است به عنوان صد و يكمين تتميم بكند و آن را دنبال اينها بگويد؛ آمرزيده مي شود. پس برابر اين روايت، آن تسبيحي كه به فاطمه (س) ن حله و عطا شده است؛ همان تسبيحات أربع در مي آيد. يعني تكبير است و تحميد و تسبيح و تهليل. همان است كه مي گوئيم: سبحان الله و الحمد ل لّه و لا له لا الله و الله اكبر؛ اين تسبيحات أربع در نماز ما مطرح است. منتها تقديم برخي و تأخير برخي، اين مربوط به دستورهاي خاص الهي است. پس اگر كسي اين صد ذكر را بگويد ودر پايان آنها يك بار لا له لا الله بگويد، بخشوده مي شود.
ويژگي مهم تسبيحات حضرت زهرا (س)
در روايات ديگر آمده است كه اين تسبيح » ذكر كثير » است. اگر در قرآن كريم به ما فرمودند: يا أيّها الّذين آمنوا اذكروا الله ذ كراً كثيراً (7)، يكي از مصاديق بارز و شفاف ذكر كثير همين تسبيح فاطمه است. آنگاه در حديث ديگر كه مرحوم صاحب وسائل در تعقيبات نماز ذكر كرده، فرمود: اين همان است كه خدا فرمود اذكرون ي اذكركم (8)؛ يعني برخي ها به ياد نعمت خدايند، مثل اينكه نعمت لباس به ايشان رسيده، شاكرند. نعمت غذا به ايشان رسيده، شاكرند. نعمت مسكن و مال ديگر به ايشان رسيده، شاكرند؛ اينها به ذكر نعمت خدامشغولند. آياتي كه مي فرمايد: اذكروا ن عمت ي الّت ي انعمت عليكم(9)، درباره اين آيات اينها دارند ا متثال مي كنند. برخي ها به ذكر نعمت الهي بسنده نمي كنند، به ذكر ولي نعمت مشغولند. نه ياد نعمت خدايند، بلكه به يادخود خدايند. آنهائي كه به ياد نعمت خدايند؛ نعمتشان افزوده مي شود:
شكر نعمت، نعمتت افزون كند
كفرنعمت از كفت بيرون كند
امّا بالاتر از ياد نعمت الهي، ياد ولي نعمت است، نه ياد نعمت. يك اذكروا ن عمت ي الّت ي انعمت عل يكم داريم، يك اذكرون ي اذكركم داريم. آنجا كه سخن از ياد نعمت خداست، پاداشش افزايش نعمت است. آنجا كه سخن از ياد ولي نعمت است، پاداشش ياد خود ولي نعمت است. اگر كسي به ياد خدا بود، خدا هم به ياد اوست؛ آنگاه و ل ذ كر الله اكبر(10).
در اين حديث آمده است كه اين تسبيح فاطمه (س) كه ذكر كثير است، مشمول اذكرون ي اذكركم است. اگر كسي زياد به ياد خدا بود، خدا هم زياد به ياد اوست و اگر خدا دائماً يا كثيراً به ياد كسي بود، هرگز آن شخص در اثر وسوسه آسيب نمي بيند. اينها بركات تسبيح فاطمه زهرا (س) است كه متمّم نماز است.
سرّ مكعب بودن كعبه
از وجود مبارك امام صادق (ع) سئوال كردند: چرا كعبه 4 ديوار دارد؟ كعبه چون مكعب شكل است، كعبه است. يعني آن حجمي كه 4 سطح باشد، مكعب است. يك سقف بالا، يك كف پائين، 4 تا ديوار هم در اطراف. جرمي كه 4 سطحي است، مي شود مكعب و كعبه. از حضرت سئوال كردند: چرا كعبه 4 ديوار دارد؟ فرمود:چون بيت معمور 4 ديوار دارد. بعد فرمود: بيت معمور 4 ضلع دارد، چون عرش خدا 4 ضلع دارد. بعد فرمود: عرش خدا 4 ضلع دارد، لأنّ الكل مات الّت ي بن ي الا سلام اربع است. كلماتي كه عناصر اصلي دين است، آنها 4 تاست؛ عرش خدا هم بر آن پايه ها استوار شد، اين هم مي شود 4 تا. آن كلمات محوري دين سبحان الله و الحمد ل لّه و لا له لا الله و الله اكبر وهمين تسبيحات أربع است. چون عناصر محوري دين 4 تاست از نظر ملكوت، اگر بخواهد تمثّل پيدا كند عرش مي شود 4ضلعي، بيت معمور مي شود 4 ضلعي، كعبه مي شود 4 ديواري. يعني اين طبيعت، آن مثال، آن ملكوت، آن ما فوق ملكوت با هم هماهنگند. اگر آن عناصر اصلي بخواهد تجلّي كند، مي شود عرش. عرش بخواهد تمثّل پيداكند، مي شود بيت معمور. بيت معمور بخواهد تنزّل كند، مي شود كعبه. اگر كلمات الهي 4 تاست، در اين حديث هم وجود مبارك امام صادق فرمود: وقتي تسبيحات فاطمه(س) تمام شد، شما يك لا له لا الله كنار آن اضافه كنيد كه بشود 101 ذكرواين يعني مجموعه تسبيحات و تكبيرات و تحميدات و تهليلات.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت بركاته)
در جلسه درس اخلاق به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در ديدار با گروهي از دانشجويان دانشگاه اميركبير تهران و سروش اصفهان، طلاب و اقشار مختلف مردم قم 6/ 3/ 1388
ـــــــــــــــــــــــ
(1و2) وسائل الشيعه/ 6/ 442 ـ باب استحباب ملازمه تسبيح الزهراء (س) و امر الصّبيان ب ه
(3) انعام/ 60
(4و5) وسائل الشيعه/ 6/ 441 و 442
(6) همان ص 440
(7) احزاب/ 41
(8) بقره/ 152
(9) بقره/ 40
(10) عنكبوت/ 45
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها