کد خبر: ۱۹۸۰۲
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۲۰ شهريور ۱۳۹۰
در حالي که آنها در ظاهر و در بيانيه هاي رسمي در مورد عراق ادعاي حسن نيت مي کنند، در عمل دشمنان عراق را کمک مي کنند تا به جنگ داخلي دامن بزنند و عراق را نا امن سازند.

به گزارش 598 به نقل از فردا، اسناد تازه منتشر شده توسط ويکي ليکس از روابط خصمانه کشورهاي خليج فارس خصوصا عربستان سعودي عليه عراق پرده بر مي دارد.

نوري المالکي نخست وزير عراق در ديداري که با ژنرال پترائوس فرمانده نيروهاي آمريکايي در عراق و رايان کروکر، سفير وقت آمريکا در عراق داشته، همسايگان خود را به ايجاد نا امني و خشونت و بي ثباتي عراق متهم نمود. اين اسناد همچنين نشان مي دهد که آمريکا از چه ميزان قدرت و نفوذ در عراق براي امنيت در توليد نفت برخوردار است. اين ديدار که در 14 آپريل 2008 برگزار شده است، مالکي ضمن انتقاد شديد از اعراب به آمريکايي ها مي گويد: ما هيچ چيز مثبتي از همسايگان عراق نديده ايم. آنها نه قرض هاي ما را کاهش داده اند، نه سفارت هاي خود را بازگشايي کرده اند و همه آنها در حال دخالت در امور سياسي، نظامي و مالي عراق هستند. اين در حالي است که ايران سفارت خود را مدتي پس از سقوط صدام بازگشايي کرد.

همچنين بر طبق اسناد سال 2007 نوري المالکي در نشست ديگري به کروکر و پترايوس مي گويد که همسايگان عراق در حال توطئه براي برکناري من هستند تا عراق را نا امن سازند. مالکي ادامه مي دهد: در حالي که آنها در ظاهر و در بيانيه هاي رسمي در مورد عراق ادعاي حسن نيت مي کنند، در عمل دشمنان عراق را کمک مي کنند تا به جنگ داخلي دامن بزنند و عراق را نا امن سازند.

نکته جالب در اين سند آن است که اين مکالمات که در آستانه برگزاري کنفرانس «همسايگان عراق» بر گذار مي شود. در اين ديدار ژنرال پترائوس طبق سنت معمول آمريکايي ها بر نقش مخرب ايران در مسلح کردن شبه نظاميان سني و شيعه اشاره مي کند و ايران را عامل نا امني معرفي مي کند حال آنکه نوري المالکي در مقابل به نقش مخرب عربستان سعودي اشاره مي کند و مي گويد: اگر کشورهاي عرب بخواهند کنفرانسي در مورد خشونت داشته باشند بايد در مورد عربستان اين کنفرانس را برگزار کنند. بيشتر تروريست ها از عربستان مي آيند مردم عربستان فرهنگ حمايت از خشونت دارند و دولت سعودي نيز نمي تواند آنها را کنترل کنند و نمي تواند از شر نهادهاي تروريستي که تروريسم را حمايت و گسترش مي دهند، رها شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها