کد خبر: ۱۹۷۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۴۶     ۲۰ شهريور ۱۳۹۰

ايرنا: 'بشار اسد ' رییس جمهوری سوریه عصر شنبه در دیدار 'نبیل العربی' دبیر کل اتحادیه عرب، بر ضرورت مقابله با حملات رسانه ای گمراه کننده علیه سوریه تاکید کرد.

اسد که اظهاراتش در این دیدار در خبرگزاری سوریه (سانا) منتشر شد، تصریح کرد: از جمله این حملات رسانه ای دروغ پردازی و تلاش برای بدنام کردن سوریه در ارتباط با حوادث اخیر این کشور است.

رییس جمهوری سوریه با تاکید بر این که امروز سوریه هدف این حملات رسانه ای قرار دارد، گفت : هدف از حملات مزبور متزلزل کردن امنیت و ثبات سوریه است.

وی در ادامه بر حمایت کامل دمشق از تلاش های اتحادیه عرب در ارتباط با تحقق مصالح و منافع مردم فلسطین و اعراب تاکید کرد.

العربی نیز در این دیدار با ارایه گزارشی از تلاش های این اتحادیه در ارتباط با تشکیل دولت مستقل فلسطین با عضویت در سازمان ملل ، بر لزوم توجه و اهتمام کشورهای عربی به امنیت و ثبات سوریه تاکید کرد.

وی ضمن رد هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه و تمایل اتحادیه عرب برای کمک به سوریه برای عبور از بحران کنونی یادآور شد: این اتحادیه هیچ تصمیمی را علیه کشورهای عرب نخواهد گرفت.

دو طرف در این دیدار همچنین در ارتباط با لزوم گام برداشتن در ارتباط با ادامه برنامه ها و روند اصلاحات در سوریه توافق کردند.

العربی ظهر امروز پس از ورود به دمشق از فرودگاه عازم قصر ریاست جمهوری سوریه شد تا با اسد دیدار و گفت و گو کند.

دیدار با ولید المعلم وزیر خارجه و مهاجرین سوریه نیز در برنامه سفر العربی قرار دارد.

قرار بود العربی روز چهارشنبه هفته گذشته وارد دمشق شود اما بنا به دلایلی این سفر به امروز موکول شد.

پیشتر درباره این سفر با 'یوسف احمد' سفیر سوریه در اتحادیه عرب و ' ولید المعلم' وزیر خارجه و مهاجرین سوریه هماهنگی شده بود.

گفته شده بود که این سفر برای اعلام طرح اتحادیه برای حل بحران سوریه انجام می شود اما سوریه هر گونه طرح در این زمینه را مداخله در امور داخلی خود تلقی می کند و برخی کارشناسان نیز همین امر را عامل تعویق سفرهای قبلی العربی به دمشق می دانند.

العربی از طرف 22 کشور عضو اتحادیه عرب مامور شده است تا در سوریه سندی حاوی 13 بند را برای پایان دادن به آنچه که منابع غربی از آن با عنوان سرکوب مخالفت ها توسط دولت سوریه یاد می کنند و اعمال فشار بر سوریه برای آغاز اجرای اصلاحات در این کشور به مقام های عالی رتبه سوریه ارائه دهد.

پیشتر نیز قرار بود العربی هشتم شهریور برای ارایه طرح مزبور به سوریه سفر کند که این سفر نیز پس از تنش بین دو طرف تعویق شد.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب ششم شهریور (28 اوت) در جریان نشست فوق العاده ، طرح عربی برای حل بحران سوریه را تهیه و تدوین کردند و از دبیر کل اتحادیه عرب نیز خواستند تا آن را تسلیم مقامات سوریه کند.

مقامات سوری با صدور یادداشتی به دبیرخانه اتحادیه عرب و توزیع آن در میان سفارتخانه های کشورهای عربی در قاهره این طرح عربی را رد کرده و صادر نشده دانستند.

' عدنان منصور ' وزیر امور خارجه لبنان نیز دو روز پس از صدور بیانیه اتحادیه عرب گفت که در نشست وزرای خارجه کشورهای عرب در باره سوریه بحث و بررسی شد و در پایان این نشست اعضا توافق کرده اند تا هیچ بیانیه ای صادر نشود و بیانیه ای که دبیرخانه اتحادیه عرب صادر کرد، خودسرانه بوده و در این باره هیچ توافقی صورت نگرفته است.

وی افزود: نشست استثنایی وزرای خارجه کشورهای عرب در قاهره برای بحث و بررسی اوضاع تمام کشورهای عربی بخصوص اوضاع کشورهای لیبی و سوریه بوده است.

حتی برخی در این باره معتقدند که طرح عربی اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه بنوعی به دیدگاه ها و اقدامات کشورهای غربی در ارتباط با سوریه نزدیک است و یکی از دلایل استقبال نکردن دمشق را از سفر دبیر کل اتحادیه عرب در دو نوبت قبلی نیز همین امر می دانند.

پیش از سفر روز چهارشنبه هفته قبل العربی به دمشق نیز یک مقام سوری اعلام کرد که این سفر فقط در چارچوب وظیفه وی به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب است.

این دومین سفر العربی به سوریه در کمتر از سه ماه گذشته است و اولین سفر وی به دمشق پس از انتخاب به عنوان دبیر کل روز 23 تیر ماه انجام شد.

دبیر کل اتحادیه عرب 17 مرداد ماه نیز با بیانیه ای انتقادی در ارتباط با تحولات سوریه خواستار توقف فوری خشونت از سوی مقامات سوری و تشکیل یک گروه قضایی بی طرف جهت بررسی و تحقیق درباره اقدامات خشونت آمیز و ضد بشری در این کشور شده بود که این امر نیز با توجه به همزمانی با اظهارات 'عبدالله بن عبدالعزیز' پادشاه عربستان خشم مقام های سوریه را برانگیخت و آن را با این اظهارات در یک راستا ارزیابی و هر دو را در راستای چراغ سبز به غرب اعلام کردند.

سوریه از اواخر اسفند ماه سال گذشته شاهد برخی اعتراضات و ناآرامی ها در بعضی از شهرهای این کشور است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها