به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، آیتالله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از نخبگان سراسر کشور با اشاره به کامل بودن دین اسلام اظهار داشت: همه ما معتقدیم اسلام، در همه زمینههایی که بشر برای رسیدن به سعادتش به آن نیاز دارد، برنامه دارد.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به اینکه احکام و برنامههای اسلام بر دو قسم احکام فردی و اجتماعی است، اظهار داشت: از سوی دیگر احکام اسلامی از جهت اقسام ارتباط انسان با دیگران دارای اقسامی است، و از مسائل مالی و خانوادگی گرفته تا پیچیدهترین مسائل بینالمللی را شامل میشود.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: البته شناخت احکام اسلام در زمینه فردی ساده است و انگیزه عمل به آن هم نیاز به کارهای فرهنگی دارد که عمدتا بر عهده نهادهای آموزشی است، اما قضیه در مسائل اجتماعی متفاوت است، چرا که عرصههای ارتباط انسانها با یکدیگر بیش از حد تصور است.
وی افزود: حتی اگر احکام اسلامی در همه زمینههای متعدد و گسترده اجتماعی، مشخص شده و معلوم باشد، بازهم مشکلاتی برای عمل به احکام اجتماعی وجود دارد. مشکل اول، تشخیص مصادیق و انطباق آنها بر احکام الهی است، چرا که احکام اسلام به بیان کلیات پرداخته و همه مصادیق را بیان نکرده است.
آیتالله مصباح با اشاره به نمونههای متعدد از تفاوت دیدگاهها در مسأله واحد گفت: به عنوان نمونه در مسأله برخورد با آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی از اوایل انقلاب تا کنون نظرات مختلفی وجود داشته است، عدهای تقابل با آمریکا را اشتباه دانسته، عده دیگری هرچند تقابل با آمریکا را از نظر اسلامی و در تئوری صحیح میدانستند، اما به خاطر راحت طلبی و دوری از جنگ و دیگر مسائل، برخورد را به مصلحت نمیدیدند و برخی نیز از ابتدا مخالف نظام اسلامی و به دنبال قدرت طلبی بودند و لذا برای رسیدن به این قدرت به تعامل با دیگران میپرداختند و البته کسانی هم بودند که مقابله با آمریکا را امری لازم میدانستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عواملی که سبب اختلاف این نظرها میشود، ادامه داد: گاهی اختلاف در فهم، راحت طلبی و قدرت طلبی سبب ایجاد نظرات مختلف در مسأله واحد میشوند.
وی ا اشاره به اوایل انقلاب و حضور امام(ره) و وجود فضای جنگ و جوش و خروش مردم برای حفظ انقلابشان افزود: در اوایل انقلاب و به خصوص تا زمانی که امام(ره) در قید حیات بودند، قدرت در دست یاران امام(ره) بود و تفکر امام (ره) که همان مقابله با آمریکا و استکبار و عدم سازشکاری بود، رواج بیشتری داشت. اما باید توجه داشت که بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی چنین نیست که همه مردم تفکر واحدی داشته باشند و هیچ کس تفکر براندازی نظام یا سازشکاری و برقراری رابطه با آمریکا را ندارد، چرا که هرچند این تفکرات در اوایل انقلاب، کمتر نمود یافت، اما تفکر از بین نمیرود.
آیتالله مصباح با بیان اینکه نه تفکر سازشکارانه به کلی معدوم شده و نه تفکر براندازانه از بین رفته است ادامه داد: چه بسا عدهای که از همان ابتدا تفکرشان برقراری رابطه با آمریکا بود، تقابل با آمریکا را اشتباه دانسته و در حال حاضر نیز در صورت امکان، ابائی از برقراری روابط با آمریکا و حتی عذرخواهی از آمریکا به خاطر تسخیر لانه جاسوسی نداشته باشند. همچنین چه بسا امروز گروههایی وجود داشته باشند که با اصل نظام که نماد آن ولایتفقیه است، مخالف باشند. همان گونه که از روزهای اول انقلاب افراد و گروههایی با شیوهها و راههای مختلف به اقدام علیه ولایتفقیه پرداختند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گرایش مردم در گذشته و فراموشی احکام اجتماعی اسلام اظهار داشت: اگر عالمی در گذشته در مسائل سیاسی دخالت میکرد، انگ «سیاسی بودن» به او میزدند و او را فرد متقی و مؤمنی نمیدانستند که نمونه بارز آن آیتالله کاشانی است که علیرغم علم، فهم، بصیرت، دقت، شجاعت و فداکاری، چندان به ایشان به عنوان یک عالم توجه نمیشد.
وی با اشاره به اینکه خدا فردی را به این ملت ارزانی کرد که قضیه را برعکس کرد، ادامه داد: این فرد به همه مردم فهماند که احکام اجتماعی اسلام مانند نماز واجب است و لذا نیمی از احکام اسلام را که مربوط به مسائل اجتماعی بوده و مغفول مانده بود احیا کرد. و آن فرد کسی جز امام خمینی(ره) نبود.
آیتالله مصباح ادامه داد: این هنر امام(ره) بود که بعد از قرنها این تفکر اصیل اسلامی شیعه را که ریشه در عاشورای سیدالشهدا(ع) داشت، احیا کرد و به دنبال آن فکر شهادت طلبی در مقام مبارزه با دشمنان اسلام را رواج داد و در ترویج این تفکر به قدری از خود مایه گذاشت که طفل 13 ساله را رهبر خود نامید.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: احساس تکلیف در ما نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی در واقع میراثی است که از امام خمینی(ره) برای ما برجای مانده است. اما باید توجه داشت که در تاریخ هیچ امر ثابت تضمین شدهای وجود ندارد و انسان تا آخرین نفس در معرض تغییر است. لذا اگر احساس میکنیم که برای آینده کشورمان مسئولیت داریم، باید برای آن هزینه کنیم تا این میراث باقی بماند و تدریجا ضعیف نشود و روحیه سازشکاری بر مردم غالب نشود و ارزش مقاومت، فداکاری، شهادت و گذشت به فراموشی سپرده نشود؛ وگرنه در این دنیایی که فریاد دنیاگرایی آن به شدت بلند است، تحت تأثیر قرار گرفته و اهتماممان به ارزشهای اسلامی کم میشود.
وی به تبیین وظایف در عصر حاضر پرداخت و افزود: امروز ما سه وظیفه اصلی داریم، اول ارتقای علم و فهم خود نسبت به احکام اسلام و اینکه باور کنیم راه سعادت انسان در دنیا و آخرت، راه اسلام است و بس، و جایگزینی ندارد.
آیتالله مصباح یزدی کسب بصیرت، برای شناخت احکام اسلامی و تطبیق آنها بر مصادیق و وقایع اجتماعی را وظیفه دوم دانست و افزود: باید به گونهای خود را تقویت کنیم که بتوانیم حوادث و وقایع احتماعی را تحلیل کنیم و متوجه ریشهها و آثار آنها باشیم.
این استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: اما این کافی نیست، چرا که گاه افرادی اسلام را شناخته و تحلیل مناسبی دارند، اما به خاطر راحت طلبی یا قدرت طلبی به وظیفه خود عمل نمیکنند. لذا وظیفه سوم ما، تقویت اراده برای عمل به تکلیف یعنی همان خودسازی است.