کد خبر: ۱۹۷۴۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۲     ۲۴ دی ۱۳۹۲
یک مرکز تحقیقاتی در تازه‌ترین گزارش خود، آمار جالبی از حملات 10 ساله پهپادهای آمریکایی به پاکستان ارائه کرده و به مقایسه این حملات در دولت‌های «بوش» و «اوباما» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، اتاق فکر «بنیاد آمریکای جدید» در تازه‌ترین گزارش خود، آمار جامعی از تعداد، مکان و تلفات حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان از سال 2004 تاکنون و مقایسه این حملات در دولت‌های «بوش» و «اوباما» پرداخته است.

این آمار با توجه به اخبار منتشر شده در رسانه‌های معتبر تهیه شده است و هدف از آن ارائه اطلاعات جامع درباره برنامه محرمانه پهپادی آمریکا در پاکستان است که واشنگتن تاکنون آمار دقیقی از آن ارائه نکرده است.

طبق این گزارش، تعداد کل حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان از سال 2004 تاکنون 370 مورد بوده است که آخرین مورد آن 25 دسامبر سال گذشته میلادی رخ داد.

همچنین تعداد کل افراد کشته شده در این حملات بین ۲ هزار و ۸۰ تا ۳ هزار و ۴۲۸ نفر بوده است که از این میان حدود ۱ هزار و ۶۲۳ نفر شبه نظامی، 258 تا 307 نفر غیرنظامی و 199 تا 334 نفر نیز دارای هویت نامشخص بوده‌اند.

میزان تلفات پهپادها به تفکیک سال

(نارنجی: شبه نظامیان/زرد: غیرنظامیان/سیاه: افراد ناشناس)

برنامه پهپادهای سیا که در سال 2004 در پاکستان آغاز شد در زمان حکومت باراک اوباما در سال 2009 به‌ طور چشمگیری روند صعودی داشت.

این روند در سال 2010 با 122 حمله به اوج خود رسید و از سال 2011 به بعد رو به کاهش گذاشت.

مقایسه تعداد حملات پهپادها به پاکستان در زمان بوش و اوباما

(قرمز: بوش/ آبی: اوباما)

این کاهش شمار حملات در سال 2011 همزمان با افزایش این حملات در یمن بوده است.

همچنین میزان تلفات غیرنظامیان و افراد ناشناس (یعنی کسانی که شبه‌نظامی یا غیرنظامی بودن آنان مشخص نشده است) در زمان جورج بوش حدود 40 درصد بود که این میزان در زمان دولت اوباما به حدود 7 درصد رسید.

این در حالی است که در این مدت، تنها 58 رهبر شناخته شده شبه‌نظامی در این حملات کشته شدند که این فقط 20 درصد کل کشته‌شدگان را شامل می‌شود.

در نمودار زیر نیز تعداد حملات پهپادها به تفکیک مکان نشان دهده شده است که بر اساس آن بیشترین حملات در منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» (با 267 حمله از 370 حمله) و کمترین آن در منطقه «اورکزی» بوده است.

مکان وقوع حملات پهپادها در پاکستان

در نمودار زیر نیز آماری از گروه‌هایی که در زمان بوش و اوباما هدف حمله پهادها قرار گرفته‌اند ارائه شده است.

طبق این آمار، بیشترین تلفات حملات پهپادها در دولت بوش مربوط به نیروهای القاعده و طالبان بوده و این در حالی است که بیشترین تلفات پهپادها در دولت اوباما را افراد ناشناس تشکیل داده‌اند.

گروه‌های هدف در حملات پهپادها- مقایسه دوران بوش و اوباما

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها